Staszek znów ostrzega
Pewna grupa ludzi dobrowolnie przyznaje się do zmowy cenowej... To cel kampanii UOKiK zachęcającej uczestników karteli do współpracy z Urzędem w zamian za uniknięcie lub obniżenie kary finansowej. Ruszyła jej druga edycja.
Spot telewizyjny Żart oparty na rysunkach Marka Raczkowskiego zachęca przedsiębiorców do dobrowolnego przyznania się do zmowy cenowej. Stanowi on element kampanii edukacyjnej Urzędu promującej wiedzę o prawie konkurencji. Tytułowy żart, to reakcja na sugestię zaniechania nielegalnych praktyk, którą przedstawia Staszek, bohater komiksu. Odrzucenie jego rady ma jednak poważne skutki. W ostatniej scenie bowiem wszyscy przedsiębiorcy... znikają. A głos w tle przypomina, że konsekwencje grożące za udział w kartelu są bardzo poważne, dlatego warto zgłosić się do UOKiK zanim formalne kroki zostaną podjęte: Zmowy cenowe są nielegalne. Dotkliwych sankcji finansowych możesz uniknąć. Przyznaj się dobrowolnie.
Podobnie jak podczas pierwszej edycji, kampania realizowana jest we współpracy z TVN24, TVN CNBC Biznes i Telewizją Polską. Nowością będzie emisja w rozgłośniach radiowych. Wśród mediów, które wykazały zaangażowanie w promocję społecznie ważnych inicjatyw znalazły się takie stacje jak: Polskie Radio, Radio PiN, Radio dla Ciebie, Radio Lublin, Radio Opole, Radio Zachód, Radio Merkury, TOK FM, Roxy, Złote Przeboje oraz regionalne rozgłośnie Polskiego Radia z Olsztyna, Rzeszowa, Pomorza i Kujaw, Szczecina, Koszalina, Katowic, Wrocławia, Białegostoku, Łodzi.
Za udział w porozumieniu, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, grożą dotkliwe sankcje finansowe - sięgające 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Na uniknięcie kary bądź jej obniżenie może liczyć przedsiębiorca, który rozpocznie współpracę z urzędem antymonopolowym m.in. dostarczy dowodów na istnienie kartelu. Umożliwia to wprowadzony do polskiego porządku prawnego program łagodzenia kar - leniency.
24 lutego br. weszło w życie nowe Rozporządzenie w tej sprawie.W załączeniu spot telewizyjny oraz komiks. Ich autorem jest agencja Publicis. Spoty emitowane będą przez dwa tygodnie, począwszy od 11 maja.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 26.01.2009r. w sprawie trybu postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie
Źródło: www.uokik.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?