Z komórką w chmurach

Już w 27 samolotach, na trasach europejskich pasażerowie mogą korzystać z własnych telefonów komórkowych, wysyłać wiadomości tekstowe, przeglądać strony internetowe czy nawet rozmawiać podczas lotu. Ale uwaga! Te samoloty zostały wyposażone w rozwiązania techniczne umożliwiające bezpieczne korzystanie z telefonów GSM podczas lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej. Mija rok od wdrożenia przez KE wspólnych zasad bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych podczas lotu.

W kwietniu 2008 r. Komisja wprowadziła przepisy mające na celu harmonizację warunków świadczenia usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w całej UE (IP/08/537). W rok później wspomniane przepisy wykonawcze umożliwiły rozpoczęcie działalności w Europie dwóm dostawcom usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotu tj. OnAir (Genewa) i AeroMobile (Londyn). Dostawcy ci współpracują z liniami lotniczymi zainteresowanymi udostępnieniem takich usług swoim pasażerom.

Obecnie trzy europejskie linie lotnicze - Ryanair (Irlandia), TAP (Portugalia) i bmi (Zjednoczone Królestwo) - wprowadzają tę usługę w swoich flotach: w odpowiednie rozwiązania techniczne wyposażono już 27 samolotów i oczekuje się, że liczba ta podwoi się do końca 2009 roku. To dobry początek, a badania techniczne są również prowadzone przez inne linie lotnicze.

Jednocześnie linie lotnicze doprecyzowują warunki, w jakich pasażerowie mogą korzystać ze swoich telefonów na pokładzie samolotu, aby zagwarantować szerszą popularność nowej usługi wśród konsumentów. Analizują również skalę zainteresowania korzystaniem z dostępu do usługi na pokładach samolotów posiadających odpowiednie rozwiązania techniczne.

Według obecnych prognoz poziom wyjściowy ceny tej usługi to ok. 1,60 euro za minutę połączenia głosowego i ok. 0,43 euro za wiadomość tekstową, w zależności od operatora naziemnej telefonii komórkowej, z którego usług korzysta pasażer.

W roku 2008 Komisja podjęła działania regulacyjne służące zapewnieniu bezpiecznej ogólnoeuropejskiej telefonii komórkowej na pokładzie samolotu i określeniu warunków oferowania przez przedsiębiorstwa tych usług podczas lotów, w czasie których przekracza się granice kilku państw. Działania te obejmowały trzy konieczne kroki:

  • zagwarantowanie, że korzystanie z urządzeń na podkładzie samolotu - w tym telefonów - nie powoduje zakłóceń w urządzeniach i systemach nawigacyjnych;

  • zagwarantowanie, że telefony komórkowe nie powodują zakłóceń w naziemnych sieciach telefonii komórkowej, ale łączą się wyłącznie z pokładową stacją bazową mającą łączność z siecią naziemną dzięki satelicie;

  • wprowadzenie jednolitych zasad i norm, tak aby pokładowe stacje bazowe mogły działać podczas lotu nad różnymi państwami członkowskimi UE.

Wzór dla innych kontynentów

Podejście europejskie posłużyło jako wzór do naśladowania w innych częściach świata. Kilka pozaeuropejskich linii lotniczych (w tym: Qantas, Emirates, Malaysian Airlines, Royal Jordanian, Wataniya, Virgin Australia) przeprowadzało testy usługi lub ją oferują, a w odpowiednie rozwiązania techniczne wyposażonych jest ok. 40 samolotów. Inne linie lotnicze poinformowały o podobnych zamiarach. Przeważający na świecie standard GSM (obejmujący dziś już blisko 3 mld osób) stanowi o atrakcyjności modelu, w którym pasażerowie mogą korzystać z własnych telefonów komórkowych.

Dodatkowe informacje

Usługi telefonii komórkowej udostępniane w samolocie są usługami telekomunikacyjnymi o charakterze ogólnoeuropejskim. W kwietniu 2008 r. Komisja przyjęła dwa środki:

  • decyzję ustanawiającą zharmonizowane parametry techniczne urządzeń pokładowych stosowanych w telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w Unii Europejskiej. Ustanowienie parametrów gwarantuje, że urządzenia nie powodują zakłóceń i umożliwia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) udzielanie urządzeniom w różnych typach samolotów świadectw o zdatności do lotu. Decyzja ma moc prawną, co gwarantuje, że we wszystkich samolotach stosowane są urządzenia tego samego typu.

  • zalecenie w sprawie zharmonizowanego podejścia w zakresie udzielania koncesji, które ma na celu wzajemne uznawanie krajowych procedur udzielania zezwoleń.

„Roaming lotniczy" czyli wykonywanie połączeń i wysyłanie wiadomości tekstowych z pokładu samolotu uznawane jest za międzynarodowy roaming podobny do usług naziemnych. Przykłady pierwszych usługodawców wskazują na taryfy znacznie poniżej oferowanych w przeszłości usług telefonii stacjonarnej na pokładzie samolotu za pośrednictwem satelity. Telefonia komórkowa podczas lotu nie wchodzi w zakres działań podejmowanych przez Komisję w odniesieniu do taryf za transmisję danych i połączenia w roamingu, ponieważ jest uznawana za innowacyjną usługę na wschodzącym rynku i stąd podlega ona swobodnej wycenie dostawców usług. Mimo to Komisja ze swej strony ściśle monitoruje ceny konsumpcyjne i ich przejrzystość.

Źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce - http://ec.europa.eu/polska


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika