Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Zakończenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)
Strona 1 z 2

Wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej

Pierwszą czynnością jaką powinien przedsięwziąć przedsiębiorca jest wykreślenie wpisu o prowadzonej działalności gospodarczej z rejestru przedsiębiorców. Rejestry przedsiębiorców prowadzą urzędy gminy właściwe ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Zgłoszenia tego powinien dokonać przedsiębiorca w terminie 14 dni od dnia rzeczywistego zaprzestania prowadzenia działalności. Zgłoszenie powinno zostać dokonane w formie pisemnej. Nie ma żadnych specjalnych druków, na których przedsiębiorca mógłby takiego zgłoszenia dokonać, przedsiębiorca może więc samodzielnie sporządzić takie pismo, albo skorzystać z druków dostępnych we właściwych urzędach (każdy urząd przygotowuje wzory druków we własnym zakresie). W zgłoszeniu tym należy podać swoje imie, nazwisko, adres zamieszkania, datę zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej oraz powołać się na istniejący wpis w ewidencji działalności gospodarczej, a także załączyć aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Wniosek o wykreślenie przedsiębiorcy z ewidencji działalności gospodarczej nie podlega opłacie.

Wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Na decyzje o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej przysługuje stronie odwołanie. Jeżeli strona nie wniesienie we właściwym terminie (14 dni) odwołania, decyzja staje się ostateczna.

Urząd gminy w terminie 14 dni od dnia kiedy decyzja stała się ostateczna, przesyła informację o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji działalności gospodarczej do urzędu statystycznego oraz do właściwego urzędu skarbowego.

Wykreślenie z rejestru podmiotów gospodarki narodowej

Każdy przedsiębiorca wpisany jest do rejestru gospodarki narodowej prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny i przydzielony jest mu odpowiedni numer REGON. O zakończeniu działalności gospodarczej należy zawiadomić właściwy wojewódzki oddział Głównego Urzędu Statystycznego. Zgłoszenia należy dokonać na formularzu RG-2. Zgłoszenie nie podlega opłacie.

Wykreślenie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych

Z momentem zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca przestaje być płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne, a także przestaje podlegać ubezpieczeniu społecznemu. Przedsiębiorca powinien więc wyrejestrować się z ubezpieczenia społecznego jako płatnik składając w tym celu we właściwym oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosek na druku ZUS-ZWPA, natomiast wyrejestrowanie z ubezpieczenia siebie jako ubezpieczonego oraz ubezpieczonych pracowników przedsiębiorca dokonuje na druku ZUS-ZWUA. W przypadku nie dopełnienia obowiązku wyrejestrowania z ubezpieczenia, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nadal będzie naliczał składki na ubezpieczenie społeczne, zgodnie z ostatnio złożona przez przedsiębiorcę deklaracją.

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z zakończeniem przez podatnika prowadzenia działalności gospodarczej?

Do obowiązków związanych z likwidacją działalności gospodarczej należeć będzie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sporządzenie remanetu likwidacyjnego, od którego generalnie istnieje obowiązek zapłaty zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, o którym mowa w art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku likwidacji działalności w sposób szczególny ustala się dochód. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.

<>

 

Komentarze: Zakończenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuje i polecam w 100% Profesjonalne i rzetelne podejście do sprawy oraz wyczerpujące odpowiedzi na zadane przeze mnie pytania.Jeszcze raz bardzo dziękuję
  • Wiesława

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia. Jestem bardzo zadowolona z pomocy. Dziękuję.
  • Daniel

    ocena usługi:

  • TT

    ocena usługi:

  • Cz. D

    ocena usługi:

  • Adiemi

    ocena usługi:

    wyczerpująca opinia , podparta ustawami, możliwość zadania pytań dodatkowych i wszystko bez wychodzenia z domu. Serdecznie polecam
  • Wojciech

    ocena usługi:

  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Niezwykle rzetelna pomoc. Wnikliwie rozpatrzona sprawa i wyczerpująca odpowiedź. Jestem bardzo zadowolona i z pewnością będę częściej zasięgać tak fachowych porad.
  • JS

    ocena usługi:

    Terminowo, jasno.
  • Artur

    ocena usługi:

  • Iwona

    ocena usługi:

  • Anna

    ocena usługi:

    Dostałam niezwykle rzetelną , popartą paragrafami, ustawami, informację, bardzo dziękuję!
  • Dorota G.

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująco i profesjonalnie. Dziękuję i z pewnością będę polecać.
  • Michał K.

    ocena usługi:

    Szybka wycena, fachowa porada podparta paragrafami, dziękuję za pomoc i gorąco polecam.
  • Mariusz

    ocena usługi:

  • edek

    ocena usługi:

    Bardzo dobrze.
  • Janina

    ocena usługi:

    Opinia bardzo jasno przedstawiona. Odpowiedzi na pytania wyczerpujące i zrozumiałe. Wzory wniosków do sądu również dołączone. Bardzo polecam tę formę pomocy.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane