Czy dochody uzyskane ze stosunku pracy od pracodawcy, który - jako podwykonawca - realizuje program (...)
Czy dochody uzyskane ze stosunku pracy od pracodawcy, który - jako podwykonawca - realizuje program finansowany z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Organ podatkowy pierwszej instancji nie zgodził się ze stanowiskiem wyrażonym w zapytaniu Podatniczki i w postanowieniu, powołując się na przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wyjaśnił, że Podatniczka tylko pośrednio uczestniczyła przy realizacji zadania objętego programem pomocy zagranicznej, zaś bezpośredniego wykonawstwa podjęła się firma AG oraz Sp. z o.o. W zażaleniu z dnia 30.06.2006r. na powyższe postanowienie Podatniczka podniosła zarzut, że interpretacja dokonana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupcy jest błędna. Zwróciła uwagę na to, iż samo przyznanie przez organ pierwszej instancji w zaskarżonym postanowieniu, że Sp. z o.o. jest beneficjentem środków pomocowych jest potwierdzeniem tego, że pracownik powyższej spółki wykonujący określone zadania przewidziane do realizacji programu z bezzwrotnej pomocy na podstawie umowy o pracę jest zwolniony z opodatkowania swego wynagrodzenia za pracę w części obejmującej bezzwrotną pomoc.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, po rozpoznaniu zażalenia stwierdza co następuje:
Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 i 52(...).
Dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. W wyżej cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wymieniono w art. 10 ust. 1 źródła przychodów, do których między innymi w pkt 1 zaliczono także stosunek pracy.
Stosownie do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z powyższego przepisu wynika, iż tylko dochody otrzymywane w związku z umową o pracę zawartą z podmiotem, który pierwszy otrzymał środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, spełniają przesłanki do zastosowania omawianego zwolnienia.
Ponadto, aby uznać otrzymywane przez podatnika wynagrodzenie za wolne od podatku dochodowego, winno ono pochodzić z rachunku beneficjenta (bezpośredniego wykonawcy), na którym ulokowane są wyłącznie środki pomocowe, a zatem musi ono pochodzić wprost ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a nie z jakichkolwiek środków będących w dyspozycji pracodawcy.
W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.
Z przedstawionego przez Podatniczkę stanu faktycznego niniejszej sprawy wynika, że podmiot uprawniony do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, tj. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad była dysponentem środków pochodzących z Komisji Wspólnoty Europejskiej. Środki te stanowiły pomoc w zakresie Funduszu Spójności w wysokości 82% projektu i były przeznaczone dla projektu o nazwie 'Budowa autostrady A2, odcinek Konin-Emilia nr 2004/Pl/16/C/PT/001. W kontrakcie na budowę powyższej autostrady figuruje AG, która jako 'spółka matka' na podstawie odrębnej umowy z dnia 02.08.2004r. zleciła następnie realizację całego zadania 'spółce córce' Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podatniczka jest jako pracownik tej ostatniej spółki, tj. podwykonawcy zatrudniona przy budowie autostrady.
Z powyższego wynika, że pracodawca podatniczki jest podwykonawcą bezpośredniego beneficjenta środków pomocowych przyznanych na realizację kontraktu. W świetle powyższego, do uzyskiwanych przez Podatniczkę dochodów z tyt. stosunku pracy nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.