Możliwość stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych w sytuacji gdy podpis potwierdzający (...)

Możliwość stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych w sytuacji gdy podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zostanie złożony w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku 26 września 2013r. (data wpływu 30 września 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych w sytuacji gdy podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zostanie złożony w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych w sytuacji gdy podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zostanie złożony w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego (dalej: ?PPW?) w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 ze zmianami w brzmieniu nadanym nowelizacją z dnia 12 lipca 2013 r., Dz. U. z 2013 r. nr 939; dalej: ?ustawa?).

Przedmiot prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej obejmuje w szczególności wydobycie oraz sprzedaż, wewnątrzwspólnotową dostawę i eksport wyrobów węglowych objętych kodem CN 2701 (dalej: ?węgiel?).

Część wydobywanego przez Spółkę węgla sprzedawana jest kontrahentom z przeznaczeniem na cele opałowe zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy. Do nabywców sprzedawanego przez Spółkę węgla należą w szczególności podmioty wykorzystujące węgiel w celach opałowych: (i) w procesie produkcji energii elektrycznej, (ii) do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, (iii) w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukacji chemicznej (iv) jako podmioty uznawane na gruncie ustawy za zakłady energochłonne, (v) lub jako podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawiera umowy wieloletnie lub roczne z możliwością przedłużenia na kolejne okresy dostaw, w tym również tzw. ramowe umowy sprzedaży węgla (dalej łącznie: ?umowy?), na podstawie których realizowane są poszczególne dostawy węgla.

Spółka zawierając z kontrahentem umowę zobowiązuje się do realizacji w przyjętym okresie wysyłkowym (z reguły jest to rok kalendarzowy) dostaw zakontraktowanej ilości węgla zgodnie z harmonogramem (np. kwartalnym lub miesięcznym) ustalonym z danym nabywcą. Okres obowiązywania zawieranych przez Spółkę umów może wynosić od kilku miesięcy do kilku lat. Oprócz ilości węgla, w zależności od przyjętych przez strony ustaleń, zawarte lub zawierane umowy określają w szczególności ?następujące elementy: termin obowiązywania umowy, cenę sprzedawanego węgla, mechanizm jej ustalania na następne okresy dostaw, zasady realizacji dostaw, obowiązki sprzedawcy i kupującego, warunki płatności, parametry węgla będącego przedmiotem sprzedaży, kopalnie, z których pochodzić będzie dostarczany węgiel czy też zasady naliczania kar umownych w przypadku niedostarczenia bądź nieodebrania w danym okresie węgla w ilości wynikającej z umowy.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zauważyć, że taka konstrukcja umów jest szeroko stosowana w obrocie gospodarczym węglem, co należy wiązać ze specyfiką działalności gospodarczej prowadzonej tak przez sprzedawców, jak i nabywców wyrobów węglowych. Zawarcie tego typu umów pozwala z jednej strony na zabezpieczenie przez producentów i sprzedawców odpowiedniej ilości surowca na rynku, a podmiotom nabywającym te wyroby, np. zajmującym się produkcją energii elektrycznej czy ciepła, ciągłości dostaw węgla niezbędnego do produkcji. Warto pamiętać, że konieczność utrzymywania odpowiednich stanów zapasów niejednokrotnie wynika ze specyfiki procesów technologicznych przeprowadzanych przez poszczególnych nabywców oraz właściwości urządzeń wykorzystywanych w tych procesach niepozwalających na jakiekolwiek przerwy lub przestoje, a także z obowiązujących przepisów obligujących nabywców do utrzymywania odpowiednich zapasów normatywnych węgla. Koniecznym jest zatem zagwarantowanie ciągłości dostaw węgla na rzecz tych nabywców poprzez zawarcie odpowiednich umów.

Jednocześnie omawiane umowy pozwalają na dostosowanie dostaw węgla w poszczególnych okresach roku do zapotrzebowania kontrahentów, które ulega wahaniom w ciągu roku i uzależnione jest od szeregu różnorodnych czynników, na które zarówno Spółka jak i nabywcy nie mają wpływu (np. warunki atmosferyczne wpływające na długość okresu grzewczego).

W konsekwencji specyfiki prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej konieczne jest zagwarantowanie ciągłości dostaw węgla na rzecz poszczególnych nabywców poprzez zawarcie odpowiednich umów. Wnioskodawca, zawierając umowy gwarantuje nabywcom ciągłość dostaw węgla jednocześnie pozostawiając pewne możliwości modyfikacji ilości i parametrów sprzedawanego przez Spółkę węgla w zależności od aktualnego zapotrzebowania kontrahentów, jak również możliwości produkcyjnych Spółki.

Warto zaznaczyć, że wszelkie modyfikacje postanowień zawartych umów, w tym także zmiany dotyczące ilości czy też parametrów węgla będącego przedmiotem wspomnianych umów mogą być dokonane jedynie w formie pisemnego aneksu podpisanego przez Spółkę i nabywcę węgla. Sprzedaż węgla na rzecz nabywców dokumentowana jest za pomocą faktur VAT wystawianych przez Spółkę. Zgodnie z postanowieniami umów Spółka zasadniczo wystawia faktury VAT na każdą partię węgla dostarczoną nabywcy. Przy czym w myśl przedmiotowych umów przez partię węgla co do zasady rozumie się węgiel jednego sortymentu, w jednej klasie i jednej przesyłce, który jest dostarczany nabywcy i tak w przypadku dostaw koleją jedna przesyłka to dostawa całopociągowa (jeden pociąg) a w przypadku transportu samochodowego to odbiór w ciągu doby.

Zawarte przez Spółkę umowy co do zasady zakładają, iż jednostkowe dostawy realizowane są w oparciu o miesięczne albo i kwartalne zamówienia składane przez poszczególnych nabywców. W zamówieniach tych nabywcy doprecyzowują szczegółowe warunki dostaw, które nie zostały określone w zawartych umowach, w szczególności dane dotyczące adresu odbiorcy, klasy, ilości i jakości zamawianego węgla oraz szczegółowe terminy poszczególnych dostaw. W zawartych przez Spółkę umowach generalnie znajdują się także zapisy, zgodnie z którymi zamówienia stanowią integralną część umowy i wymagają one podpisania przez osoby upoważnione do zaciągania zobowiązań w imieniu nabywcy.

Spółka pragnie także zaznaczyć, że przedmiotowe umowy zawierane są zarówno z podmiotami prowadzącymi działalność w charakterze PPW jak i podmiotami, które na gruncie ustawy posiadają status finalnych nabywców węglowych (dalej: ?FNW?), nabywających węgiel z przeznaczeniem na cele wymienione w art. 31a ust 1 ustawy.

Kontrahenci zamierzający nabyć wyroby węglowe z przeznaczeniem na cele objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego zobowiązani są do poinformowania Spółki o swoim statusie podmiotu zużywającego wyroby węglowe do celów zwolnionych od akcyzy.

W związku z wejściem w życie od dnia 20 września 2013 r. zmian w ustawie (wprowadzonych nowelizacją z dnia 12 lipca 2013 r., Dz. U. z 2013 r. nr 939) w ramach opisanych powyżej umów zawieranych z FNW nabywającymi wyroby węglowe w zwolnieniu od podatku akcyzowego Spółka zamierza uwzględniać dodatkowe postanowienia, w celu skorzystania z regulacji określonej w art. 31a ust 4 pkt 2 w zw. z art. 31a ust 1 ustawy.

Postanowienia te będą zawierać następujące elementy:

  • informację o posiadaniu przez Spółkę pisemnego potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej, jako pośredniczący podmiot węglowy;
  • informację o posiadaniu przez nabywcę statusu FNW;
  • informację o przeznaczeniu wyrobów węglowych nabywanych w ramach tej umowy do celów zwolnionych od akcyzy j określonych w art. 31a ust. 1 ustawy;
  • oświadczenie nabywcy, że podpisanie umowy, dla celów podatku akcyzowego jest równoznaczne ze złożeniem podpisu, o którym mowa w art. 31a ust. 4 ustawy i tym samym potwierdzeniem nabycia każdej wydanej nabywcy ilości wyrobów węglowych przeznaczonych do celów podlegających zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku sprzedaży węgla na rzecz FNW na terytorium kraju podpis złożony przez FNW lub osobę uprawnioną do jego reprezentacji w opisanym zdarzeniu przyszłym umowie zawierającej dodatkowe postanowienia wynikające ze zmian w ustawie obowiązujących od dnia 20 września 2013 r. będzie uznawany za podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych, o którym mowa w art. 31 a ust. 4 pkt 2 ustawy?
  2. Czy w przedstawionej sytuacji, w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy, Spółka będzie zobowiązana do uzyskania potwierdzenia nabycia wyrobów węglowych przez FNW także na wystawianym przez siebie dokumencie dostawy lub fakturze zawierającej elementy określone w ustawie?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W ocenie Wnioskodawcy w przypadku sprzedaży węgla na rzecz FNW na terytorium kraju podpis złożony przez FNW lub osobę uprawnioną do jego reprezentacji w opisanej w zdarzeniu przyszłym umowie zawierającej dodatkowe postanowienia wynikające ze zmian w ustawie obowiązujących od dnia 20 września 2013 r. będzie spełniać warunki uznania go za podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych, o którym mowa w art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionej sytuacji, w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy, Spółka nie będzie zobowiązana do uzyskania dodatkowego potwierdzenia nabycia wyrobów węglowych przez FNW na wystawianym dokumencie dostawy lub fakturze.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Na gruncie ustawy węgiel objęty kodem CN 2701 przeznaczony do celów opałowych uznawany jest za wyrób węglowy należący jednocześnie do kategorii wyrobów akcyzowych.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu w odniesieniu do wyrobów węglowych zawarty w art. 9a ust. 1 ustawy wymienia m.in. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju FNW.

Jednocześnie art. 31a ust. 1 wspomnianej ustawy wprowadza możliwość objęcia zwolnieniem od akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych w określonych procesach produkcyjnych bądź przez wskazane w tym przepisie podmioty. Tym samym zwolnieniem mogą zostać objęte m.in. wyroby węglowe zużywane do celów opałowych: (i) w procesie produkcji energii elektrycznej, (ii) do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, (iii) w pracach rolniczych lub ogrodniczych, a także (iv) wyroby przeznaczone do celów opałowych przez (v) zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe lub przez (vi) podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Warunkiem skorzystania ze wspomnianych zwolnień w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju FNW jest:

i.wystawienie przez podmiot sprzedający te wyroby dokumentu dostawy lub faktury zawierającej elementy wymienione w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy oraz

ii.potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez FNW.

W przypadku realizacji sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju FNW Spółka wystawiać będzie dokument dostawy wyrobów węglowych bądź fakturę zawierającą określone w ustawie dane spełniając tym samym pierwszy ze wskazanych warunków zwolnienia.

Odnosząc się do drugiego z powyższych warunków Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż zgodnie z brzmieniem art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez FNW w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju może zostać złożony m.in. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą tych wyrobów a FNW.

Z brzmienia omawianej regulacji wynika, iż z punktu widzenia możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego istotnym jest, by:

i.podpis został złożony w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą a FNW oraz

ii.podpis potwierdzał nabycie wyrobów węglowych przez FNW.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż przepisy ustawy nie stawiają umowie, w której FNW potwierdza nabycie wyrobów węglowych, żadnych dodatkowych wymagań dotyczących przedmiotu tej umowy, okresu obowiązywania, bądź klauzul lub postanowień w niej zawartych. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy nie istnieją przeszkody, by podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych został złożony w umowie opisanej w stanie faktycznym niniejszego wniosku.

W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego zapytania podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych zostanie złożony na umowie zawartej pomiędzy Spółką (sprzedawca) a FNW (nabywca) zużywającym wyroby węglowe na cele wymienione w art. 31a ust. 1 ustawy. W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionej sytuacji pierwszy z wyżej wymienionych warunków zostanie spełniony.

Z punktu widzenia możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31a ust. 1 ustawy, istotnym jest także by podpis złożony w stosownej umowie potwierdzał nabycie wyrobów węglowych przez FNW.

W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku umowy zawarte przez Spółkę z poszczególnymi FNW zasadniczo określają ilość węgla, która zostanie nabyta przez FNW w danym okresie czasu oraz cenę tego wyrobu. Zawierając daną umowę sprzedaży węgla Spółka zobowiązuje się zrealizować dostawy węgla w ilości określonej w tej umowie, zaś nabywca zobowiązuje się do odbioru tego wyrobu, terminowej zapłaty ceny na rzecz Spółki oraz deklaruje cel nabycia węgla. Jednocześnie, w przypadku sprzedaży węgla na rzecz kontrahentów zamierzających nabyć wyroby węglowe z przeznaczeniem na cele objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego podmioty te zobowiązane są poinformowania o statusie podmiotu zużywającego wyroby węglowe do celów zwolnionych od podatku akcyzowego.

Mając na uwadze wprowadzenie w drodze ostatniej nowelizacji ustawy modyfikacji warunków stosowania zwolnień z opodatkowania określonych czynności z wykorzystaniem węgla Wnioskodawca zamierza do umów dodać postanowienia, których kluczowe elementy zostały wskazane w stanie faktycznym niniejszego wniosku. W ocenie Wnioskodawcy, podpis złożony przez nabywcę w takiej umowie będzie potwierdzał nie tylko nabycie tego wyrobu przez FNW, lecz także deklarowane przeznaczenie uprawniające do zastosowania zwolnienia od akcyzy. W związku z powyższym nie ulega wątpliwości, iż podpis złożony przez FNW w takiej umowie będzie podpisem, o którym mowa w art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy.

Ad. 2.

Mając na uwadze stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w zakresie pytania numer 1 oraz fakt, że Spółka pragnie uzyskiwać podpis potwierdzający nabycie węgla przez kontrahenta posiadającego status FNW, poprzez podpisanie stosownej umowy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uzyskanie tego podpisu na umowie zawierającej dodatkowe postanowienia, wynikające ze zmian w ustawie opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku, skutkować będzie brakiem konieczności potwierdzania podpisem przez kontrahentów dokumentów dostawy, bądź faktur zawierających określone w ustawie elementy.

W konsekwencji, w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego w omawianych przypadkach sprzedaży węgla na terytorium kraju do kontrahentów, z którymi Spółka podpisała umowę opisaną w pkt 1, będzie ona zobowiązana jedynie do wystawienia dokumentu dostawy lub faktury zawierającej elementy wskazane w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, gdyż podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez FNW zostanie złożony w stosownej umowie.

Powyższe stanowisko zachowa swoją aktualność także w przypadku, w którym ilość bądź parametry sprzedawanego węgla (określone w umowie zostaną zmodyfikowane poprzez aneks podpisany przez Spółkę i FNW a także gdy dane te są określane lub modyfikowane w drodze zamówień składanych na podstawie zawartej umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy za prezentowanym przez niego stanowiskiem stoi nie tylko literalne brzmienie przepisów ustawy, ale także ich wykładnia funkcjonalna. Skoro bowiem ustawodawca przewidział możliwość potwierdzania podpisem nabycia wyrobów węglowych w umowach łączących sprzedawcę i nabywcę tych wyrobów, to bezcelowym byłoby w przypadku uzyskania takiego podpisu w umowie, potwierdzanie podpisem także dokumentu dostawy, bądź faktury zawierającej stosowne elementy. Stanowisko Spółki wydaje się być zbieżne z celami ostatniej nowelizacji przepisów ustawy, których zadaniem było uproszczenie obrotu wyrobami węglowymi, także poprzez ograniczenie obowiązków dokumentacyjnych.

Podsumowanie:

W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionej sytuacji:

  1. podpis złożony przez FNW lub osobę uprawnioną do jego reprezentacji w opisanej w zdarzeniu przyszłym umowie zawierającej dodatkowe postanowienia, wynikające ze zmian w ustawie obowiązujących od dnia 20 września 2013 r., będzie stanowić podpis, o którym mowa w art. 31a ust. 4 pkt 2 ustawy;
  2. w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy, Spółka nie będzie zobowiązana ido uzyskania potwierdzenia nabycia wyrobów węglowych przez FNW na wystawianym przez Spółkę dokumencie dostawy lub fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

  • węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
  • węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
  • koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu

Finalny nabywca węglowy jest to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe,

-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym (art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy).

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, ze zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;
  9. przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy, podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

  1. na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub
  2. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem zwolnienia wyrobów węglowych ze względu na przeznaczenie jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego, które może być dokonane na dokumencie dostawy, fakturze lub w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Umowa cywilnoprawna jest zgodnym porozumieniem dwóch lub więcej stron ustalającym ich wzajemne prawa lub obowiązki. Stosownie do art. 3531 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W tym miejscu należy jednakże zaznaczyć, że - dla celów zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego - z treści podpisanej umowy powinno jasno wynikać, że złożony podpis kontrahenta stanowi również potwierdzenie nabycia wyrobów węglowych.

W świetle powyższego należy zauważyć, że Wnioskodawca wraz z kontrahentem są uprawnieni do sporządzenia takiej umowy która będzie również stanowiła potwierdzenie nabycia wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca zamierza skonstruować oraz zawrzeć z kontrahentami będącymi Finalnymi Nabywcami Węglowymi umowy, w których Finalny Nabywca Węgla potwierdza, że cały zakupiony od Spółki węgiel zostanie przeznaczony na cel/cele określone w art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie umowa będzie zawierać również oświadczenie nabywcy, że podpisanie umowy, dla celów podatku akcyzowego jest równoznaczne ze złożeniem podpisu, o którym mowa w art. 31 ust. 4 ustawy, stanowiącym potwierdzenie nabycia każdej wydanej ilości wyrobów węglowych

Zatem w sytuacji gdy, z woli stron umowy, będzie ona stanowiła potwierdzenie nabycia wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę, to podpis złożony w umowie przez finalnego nabywcę wyrobów węglowych stanowi potwierdzenie nabycia wyrobów węglowych warunkujące zwolnienie tych wyrobów z podatku akcyzowego.

W konsekwencji, w przypadku w którym podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych złożony jest w umowie, zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a Finalnym Nabywcą Węglowym, celem zachowania warunków zwolnienia nie jest konieczne uzyskiwanie podpisów na każdej fakturze lub dokumencie dostawy dokumentujących sprzedaż wyrobów węglowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika