Stawka podatku przy świadczeniu usług związanych z czyszczeniem i udrażnianiem kanalizacji

Stawka podatku przy świadczeniu usług związanych z czyszczeniem i udrażnianiem kanalizacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.09.2012 r. (data wpływu 27.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy świadczeniu usług związanych z czyszczeniem i udrażnianiem kanalizacji ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 27.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy świadczeniu usług związanych z czyszczeniem i udrażnianiem kanalizacji.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w odbiorze i utylizacji odpadów. Wykonuje również czyszczenie i udrażnianie sieci kanalizacyjnej na podstawie jednorazowego zlecenia od firm lub urzędów, gdzie nie pełni funkcji eksploatatora sieci. Spółka nie jest jej dzierżawcą ani pełnomocnikiem właściciela. Często firma jest wzywana do awaryjnego udrażniania sieci kanalizacyjnej, sanitarnej, deszczowej (zapchanie szmatami, gruzem budowlanym, liśćmi, artykułami spożywczymi itd.), lub kanalizacji przemysłowej.

Czyszczenie sieci jak i jej udrażnianie będą wykonywane specjalistycznym sprzętem przez okres kilku godzin (udrożnienie miejscowe kanalizacji) do kilku miesięcy (kompleksowe czyszczenie kilkudziesięciu kilometrów sieci), wykonane przez firmę - zamiast właściciela sieci (czyszczenie wchodzi w zakres eksploatacji sieci jest konieczne w celu zapewnienia bezawaryjnego przepływu ścieków od dostawcy do odbiorcy oczyszczalni ścieków).

W przyszłości Spółka planuje brać udział w przetargach na czyszczenie sieci kanalizacyjnej na terenie całej gminy - nie będąc jej właścicielem, zarządcą ani eksploatatorem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy stosowanie stawki VAT w wysokości 8% na jednorazowe usługi udrażniania i kompleksowego czyszczenia kolektorów / sieci kanalizacji sanitarnej deszczowej i przemysłowej łącznie z przepompowniami, studzienkami, kratkami i separatorami jest prawidłowe, gdy Spółka nie jest właścicielem sieci, zarządcą, dzierżawcą ani jej eksploatatorem ?
  2. Czy stosowanie stawki VAT w wysokości 8% na jednorazowe udrożnienie sieci kanalizacji deszczowej sanitarnej i przemysłowej (praca wykonywana kilka godzin) jest prawidłowe, gdy Spółka nie jest właścicielem sieci, zarządcą, dzierżawcą ani jej eksploatatorem, a zapchnięcie sieci powstało na skutek nieprawidłowej jej eksploatacji (zapchanie np. szmatami lub folią bardzo często występuje) ?

Zdaniem Wnioskodawcy, w skład zewnętrznej sieci kanalizacyjnej wchodzą przewody kanalizacyjne grawitacyjne, tłoczne, podciśnieniowe, studzienki rewizyjne, wpusty uliczne, separatory, zbiorniki retencyjne, przepompownie ścieków z podczyszczaniem mechanicznym lub bez, filtry lub biofiltry. W celu zapewnienia bezawaryjnego przepływu ścieków od dostawcy (obywatel X) do odbiorcy (właściciel oczyszczalni) należy systematycznie całą sieć czyścić poprzez wydobycie nagromadzonych w niej zanieczyszczeń. Prace są zakończone po wydobyciu i utylizacji odpadu oraz dokładnego umycia całego kolektora z pozostałych jakichkolwiek zanieczyszczeń.

Zdaniem Spółki, stawka VAT w wysokości 8% zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 142, PKWiU ex 37 jest prawidłowa zarówno dla pierwszego jak i drugiego pytania.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz.1 293 ze zm.)

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 142 mieszczą się ?Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków? (PKWiU ex 37).

Na stronie internetowej GUS w wyszukiwarce klasyfikacji przy symbolu: PKWiU 37.00.1 ?Usługi związane ze ściekami? dnia 05.07.2011 r. został umieszczony precedens nr 1 opis cyt: ?Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych, bez względu na rodzaj przedsiębiorstwa wykonującego usługę?. Przy symbolu PKWiU 37.00.11.0 ?Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków? został dodany opis z dnia 05.07.2011 r. gdzie GUS podaje ?Usługi polegające na udrażnianiu systemów kanalizacyjnych i czyszczeniu rur kanalizacyjnych?.

W 2011 r. stanowisko GUS w przedmiotowej sprawie było niekorzystne dla firm wykonujących czyszczenia nie jako właściciel zarządca, dzierżawca czy eksploatator sieci. Kwalifikacja VAT była uzależniona od tego czy czynność eksploatacyjna polegająca na czyszczeniu lub udrożnieniu sieci była wykonywana przez właściciela, zarządcę, dzierżawcę lub eksploatatora sieci (PKWiU 90) czy przez inną firmę na jednorazowe zlecenie (PKWiU 45).

W związku z zamieszaniem wprowadzonym takim stanowiskiem do chwili obecnej firmy podają różną stawkę VAT na kompleksowe czyszczenie i udrażnianie kanalizacji 8% lub 23%. Podanie niewłaściwej stawki VAT dyskwalifikuje firmę podczas przetargu. Ponadto Spółka chce mieć pewność, że wystawiane faktury mają prawidłową stawkę VAT.

Spółka jednocześnie informuje, że pismem z dnia 12.09.2012 r. zwróciła się do Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur z zapytaniem, do której grupy PKWiU należy zaliczyć czyszczenie i udrażnianie kanalizacji na jednorazowe zlecenie. Wnioskodawca otrzymał odpowiedź pismem nr OKN-5672/KU-2935/2012 z dnia 18.09.2012 roku, że usługi polegające na jednorazowym czyszczeniu kanalizacji sanitarnej i deszczowej z nagromadzonych w trakcie eksploatacji zanieczyszczeń, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.1.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).


Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku ? stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy ? wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 142 mieszczą się ?Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków? (PKWiU ex 37). Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex ? rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)?. Zatem poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy odnosi się wyłącznie do konkretnych usług z grupowania PKWiU 37, tj. usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w odbiorze i utylizacji odpadów. Wykonuje również czyszczenie i udrażnianie sieci kanalizacyjnej na podstawie jednorazowego zlecenia od firm lub urzędów, gdzie nie pełni funkcji eksploatatora sieci, nie jest jej dzierżawcą ani pełnomocnikiem właściciela. Często firma jest wzywana do awaryjnego udrażniania sieci kanalizacyjnej, sanitarnej, deszczowej lub kanalizacji przemysłowej. Czyszczenie sieci jak i jej udrażnianie będą wykonywane specjalistycznym sprzętem przez okres kilku godzin (udrożnienie miejscowe kanalizacji) do kilku miesięcy (kompleksowe czyszczenie kilkudziesięciu kilometrów sieci), wykonane przez firmę - zamiast właściciela sieci. W przyszłości Spółka planuje brać udział w przetargach na czyszczenie sieci kanalizacyjnej na terenie całej gminy - nie będąc jej właścicielem, zarządcą ani eksploatatorem. Z treści uzyskanego przez Wnioskodawcę pisma Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur, wynika, iż usługi polegające na jednorazowym czyszczeniu kanalizacji sanitarnej i deszczowej z nagromadzonych w trakcie eksploatacji zanieczyszczeń, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.1. Na tle takiego opisu sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż przy świadczeniu usług, o których mowa we wniosku, objętych pytaniami 1 i 2, polegających na udrażnianiu oraz kompleksowym czyszczeniu kolektorów, sieci kanalizacji sanitarnej deszczowej i przemysłowej łącznie z przepompowniami, studzienkami, kratkami i separatorami, w sytuacji, gdy Spółka nie jest właścicielem sieci, zarządcą, dzierżawcą ani jej eksploatatorem, które są sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 37.00.1 ? zastosowanie znajdzie obniżona stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy. Bez znaczenia dla zastosowania preferencyjnej stawki VAT pozostaje to, czy opisywane usługi udrażniania sieci wykonywane są w ramach jednorazowego, awaryjnego zgłoszenia, czy też dotyczą trwającego nawet kilka miesięcy, kompleksowego udrażniania kilkudziesięciu kilometrów sieci.

Końcowo, wskazuje się, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika