Stawka podatku w wysokości 0% w związku z wykonywaniem usług związanych z obsługą morskich środków (...)

Stawka podatku w wysokości 0% w związku z wykonywaniem usług związanych z obsługą morskich środków transportu w polskich portach morskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008 r. (data wpływu 9 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 4 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w związku z wykonywaniem usług związanych z obsługą morskich środków transportu w polskich portach morskich - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w związku z wykonywaniem usług związanych z obsługą morskich środków transportu w polskich portach morskich.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wykonuje Pan kompleksową obsługę załadunku i wyładunku towarów na obszarze polskich portów morskich. Załadunek i wyładunek wykonuje z nabrzeża portowego na ponton transportowy lub odwrotnie, wykonując także obsługę tych morskich środków transportu, czyli cumowanie do nabrzeża oraz balastowanie podczas operacji przeładunkowych. Do czynności tych stosuje Pan własną metodę, tzw. skidding, czyli nasuwanie poziome konstrukcji po torach (szynach) transportowych zlokalizowanych częściowo na nabrzeżu portowym, a częściowo na pokładzie pontonu morskiego, z użyciem zestawu hydrauliki siłowej. Jest to metoda mająca zastosowanie w sytuacjach, gdy z uwagi na parametry, rodzaj i budowę przeładowywanego towaru nie jest możliwe użycie dźwigu portowego. Towarem są nowe konstrukcje kadłubowe statków o masie do 3500 ton i wymiarach przekraczających dostęp dźwigu. Zdarzają się także sekcje statkowe transportowane dla potrzeb remontu lub przebudowy statków. Posiada Pan pismo z Urzędu Statystycznego w Łodzi, iż świadczone usługi sklasyfikowane zostały jako ?Usługi przeładunku towarów? pod symbolem PKWiU 63.11.1.

Wykonywana usługa załadunku i wyładunku sekcji statkowych z nadbrzeża portowego na morski ponton transportowy związana jest z dalszym transportem morskim tych sekcji wewnątrz Unii Europejskiej lub poza nią (transport wewnątrzwspólnotowy lub międzynarodowy).

Wskazał Pan, iż uczestniczy w doborze pontonu transportowego i holownika do każdego przeładunku i transportu morskiego. Pontony i holowniki sklasyfikowane są jako statki pełnomorskie, mające klasę A+1 (atlantycką), zgodnie z certyfikatami wystawionymi przez międzynarodowe towarzystwa klasyfikacyjne. Usługi transportu morskiego wykonują armatorzy morscy (z Polski, Unii Europejskiej lub spoza Unii), będący najczęściej właścicielami pontonów transportowych i holowników. Wskazano, iż związek wykonywanej usługi z transportem międzynarodowym i wewnątrzwspólnotowym wykazywany jest każdorazowo na fakturze i protokole zdawczo ? odbiorczym, podpisywanym przez Pana i stronę zleceniodawcy, poprzez wskazanie portu docelowego transportu morskiego. Ponadto w przygotowywanej przez Pana firmę dokumentacji załadunkowo ? transportowej dla każdej operacji, wyraźnie jest określona trasa transportu morskiego ze wskazaniem portu docelowego. Dokumentacja techniczna zawiera rysunki prezentujące kolejne etapy załadunku, projekt ramy transportowej, dosztywnień, obliczenia statecznościowe i wytrzymałościowe pontonu oraz warunki pogodowe i morskie na czas załadunku i transportu morskiego. Bezpośrednio po wykonaniu załadunku przekazuje Pan dokumentację (protokołem) kapitanowi jednostki holowniczej, a opracowany dokument Towing Declaration zawiera warunki holownicze zestawu, których kapitan musi przestrzegać podczas transportu morskiego. Ostatnią czynnością w ramach Pana usługi jest przekazanie pontonu transportowego z załadowaną i zasztauowaną konstrukcją ubezpieczycielowi towaru, surveyorowi i kapitanowi zestawu transportowego, który wyrusza w drogę morską do portu docelowego dostawy towaru na obszarze UE lub poza nią. Wskazał Pan, iż powyższe usługi wykonuje na zlecenie polskich stoczni morskich, które posiadają siedzibę na terenie Polski i podają swój numer NIP. W niektórych przypadkach są to zagraniczne stocznie morskie, które mają siedzibę wyłącznie na terenie Unii Europejskiej (Holandia i Niemcy) i podają swoje numery NIP.


Wskazał Pan, iż w wystawianych fakturach VAT po wykonaniu opisanej usługi, stosuje stawkę podatku w wysokości 0% w oparciu o:


  • art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi o dostawie części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego. Towarem przez Pana firmę załadowywanym i wyładowywanym są części środków transportu morskiego, tj. bloki kadłubowe statkowe. W zależności od zlecenia są przeznaczone do statków o symbolu PKWiU 35.11.24, PKWiU 35.11.31, PKWiU 35.11.32.
  • art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi o usługach świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych i morskich środków transportu lub w oparciu o § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w przypadku transportu wewnątrzwspólnotowego - gdyż wykonuje Pan obsługę zestawu: ponton transportowy morski z holownikiem, cumowanie i balastowanie pontonu podczas załadunku i wyładunku.
  • § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, który mówi o usłudze transportu towarów, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, w przypadku gdy firma przeładowuje konstrukcję statkową na ponton, którym transportuje konstrukcję z portu do portu na obszarze terytorium kraju na dok do wodowania, skąd płynie do zagranicznego odbiorcy.
  • art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług który mówi o usługach polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU EX.35.11 oraz ich części składowych w przypadku, gdy Pana usługa dotyczy przeładunku sekcji statkowych dla remontowanych lub przebudowywanych jednostek.
  • art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, który mówi o usługach polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych, co ma zastosowanie do wystawianej przez Pana dokumentacji Towing Certificate do każdej usługi związanej z transportem.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy prawidłowo stosowana jest stawka 0% w fakturach wystawianych po wykonaniu wyżej opisanej obszernie usługi, w oparciu o przepis:


  • art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, który dotyczy dostawy części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego o symbolu PKWiU 35.11.24, PKWiU 35.11.31, PKWiU 35.11.32 - gdy częściami załadowywanymi i wyładowywanymi są bloki kadłubowe tych statków...
  • art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy i § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia - jeżeli dotyczy ona obsługi na obszarze polskich portów morskich zestawu - ponton transportowy morski z holownikiem, czyli cumowanie i balastowanie pontonu podczas załadunku i wyładunku, i jest to związane z transportem morskim, a w zależności od odbiorcy towaru odbywa się transport międzynarodowy (o czym mówi art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy), lub transport wewnątrzwspólnotowy (o którym mówi rozporządzenie § 7 ust. 1 pkt 6)...
  • § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, który dotyczy usługi transportu towarów wykonywanego w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego - w przypadku gdy przeładowywana jest konstrukcja statkowa na ponton morski, którym transportowana jest z portu do portu na obszarze terytorium kraju na dok do wodowania, skąd płynie do zagranicznego odbiorcy...
  • art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, który dotyczy usługi polegającej na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex.35.11 oraz ich części składowych ? w przypadku gdy usługa dotyczy przeładunku sekcji statkowych dla remontowanych lub przebudowywanych jednostek...
  • art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, który dotyczy usługi polegającej na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych - a dotyczącej wystawiania dokumentacji Towing Certificate do każdej usługi związanej z transportem morskim...


Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowo stosuje stawkę w wysokości 0% w wystawianych fakturach opierając się na przepisach:


  • art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, gdyż wykonuje usługi, które dotyczą dostawy części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego (w zależności od zlecenia są to statki o symbolu PKWiU 35.11.24, PKWiU 35.11.31 i PKWiU 35.11.32). Częściami załadowywanymi i wyładowywanymi są bloki kadłubowe tych statków.
  • art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia, gdyż wykonuje usługi, które dotyczą obsługi na obszarze polskich portów morskich zestawu ?Ponton transportowy morski z holownikiem? oraz cumowanie i balastowanie pontonu podczas załadunku i wyładunku, i jest to związane z transportem morskim. Zdaniem Wnioskodawcy to Pana firma warunkuje wyjście zestawu na drogę morską, poprzez określenie warunków transportu w Towing Certificate. W zależności od odbiorcy towaru odbywa się transport międzynarodowy (art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy) lub transport wewnątrzwspólnotowy (§ 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia).
  • § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, gdyż wykonuje usługi, które dotyczą transportu towarów wykonywanego w całości na terytorium kraju, który stanowi część usługi transportu międzynarodowego, w przypadku gdy przeładowywana konstrukcja statkowa na ponton morski, transportowana jest z portu do portu na obszarze terytorium kraju, na dok do wodowania, skąd płynie do zagranicznego odbiorcy.
  • art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, gdyż wykonuje opisane usługi (załadunek, wyładunek, obsługa pontonu), które dotyczą części składowych, sekcji statkowych dla remontowanych, przebudowywanych lub konserwowanych statków wymienionych w klasie PKWiU ex. 35.11.
  • art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, gdyż wykonuje usługi, które dotyczą usługi polegającej na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych, gdyż dotyczy wystawiania przez Pana dokumentacji Towing Certificate do każdej usługi związanej z transportem morskim.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 cyt. ustawy.

I tak w art. 83 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy, wskazano zastosowanie stawki 0% do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu.

W rozumieniu art. 83 ust. 2 powołanej ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zakres zastosowania powyższego artykułu ograniczony jest więc do usług polegających na obsłudze morskich środków transportu, które są świadczone tylko i wyłącznie na terenie polskich portów morskich oraz posiadania stosownej dokumentacji.

Według generalnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej ?wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów?, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do ust. 3 przywoływanego artykułu, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Natomiast zgodnie z ust. 4 tego artykułu, przepis ust. 3 stosuje się również odpowiednio do usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b), jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Z treści złożonego wniosku i pisma stanowiącego jego uzupełnienie wynika, iż wykonywane przez Pana usługi polegają na załadunku lub wyładunku konstrukcji lub sekcji statkowych na ponton transportowy oraz na jego obsłudze poprzez cumowanie i balastowanie, w celu prawidłowego załadunku lub wyładunku. Usługi te sklasyfikowane zostały przez GUS jako ?Usługi przeładunku towarów? pod symbolem PKWiU 63.11.1 (na powyższe posiada Pan stosowne pismo). Usługi wykonywane są na terenie polskich portów morskich. Wskazano również, iż pontony i holowniki sklasyfikowane są jako statki pełnomorskie, mające klasę A+1 (atlantycką), zgodnie z certyfikatami wystawionymi przez międzynarodowe towarzystwa klasyfikacyjne. Posiada Pan również dokumenty świadczące o wykonaniu na terenie polskiego portu morskiego usług załadunku lub wyładunku i obsługi pontonu. Wskazuje także, iż każdorazowo opracowywany jest dokument Towing Declaration zawierający warunki holownicze dotyczące transportu morskiego.

Jak w ww. pismach wskazano, świadczy Pan usługi polegające na załadunku lub wyładunku towarów (części do statków) na ponton transportowy będący statkiem pełnomorskim, które to związane są z transportem morskim. Zatem, jak wykazano we wniosku i uzupełnieniu do niego - wykonuje Pan wyłącznie usługi przeładunkowe i związaną z tym obsługę pontonu. Z powyższego wynika, iż nie dokonuje Pan dostawy (części do środków transportu i rybołówstwa morskiego), gdyż w powołanym wyżej art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nie wykonuje Pan również czynności polegających na remoncie lub przebudowie statków wymienionych w klasie ex 35.11, gdyż wykonywane usługi związane są z przeładunkiem towarów (którymi w tym przypadku są części statkowe).

Świadczenie czynności (opisanych we wniosku i piśmie uzupełniającym) polegających na wykonywaniu usług związanych z załadunkiem lub wyładunkiem konstrukcji lub sekcji statkowych na ponton transportowy, na obsłudze pontonu poprzez cumowanie i balastowanie, w celu prawidłowego przeładunku, wystawianie dokumentu Towing Declaration (zawierającego warunki techniczne) oraz transportowanie konstrukcji statkowej na pontonie z portu do portu na obszarze terytorium kraju, na dok do wodowania - jest kompleksowym świadczeniem usługi sklasyfikowanej przez GUS jako ?Usługi przeładunku towarów? pod symbolem PKWiU 63.11.1.

Wszystkie te czynności składają się na jedną kompleksową usługę przeładunku. Jak sam Pan wskazał, przy załadunku i wyładunku konieczne jest cumowanie i balastowanie pontonu do nabrzeża, w celu prawidłowego wykonania ww. czynności (przeładunku). Także przetransportowanie elementów statkowych na pontonie do innego portu skąd są transportowane do odbiorcy, wiąże się z kompleksową usługą załadunku/wyładunku. Również informuje Pan we wniosku, iż w ramach usługi przeładunkowej opracowywany jest dokument będący certyfikatem holowniczym.

Zaznaczyć należy, iż istotnym wydaje się fakt zawarcia samej umowy z kontrahentem, dotyczącej świadczenia usługi, poprzez wskazanie rodzaju usługi oraz zakresu czynności nią objętej. Zatem bezzasadny wydaje się podział kompleksowej usługi na poszczególne czynności i ich odrębne fakturowanie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż usługi polegające na załadunku i wyładunku części (konstrukcji i sekcji statkowych) na ponton transportowy, który - jak Pan wskazuje - jest statkiem pełnomorskim oraz na jego obsłudze (cumowanie do nabrzeża i balastowanie), sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 63.11.1 jako ?Usługi przeładunku towarów? świadczone na obszarze polskich portów morskich ? zdaniem tut. organu ? należy rozpatrywać w kategorii usług polegających na obsłudze morskich środków transportu.

Jeżeli usługi te są świadczone na rzecz kontrahenta z kraju to miejscem ich świadczenia i opodatkowania jest Polska (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy), i podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy, o ile ? jak Pan wskazuje ? posiada stosowną dokumentację, o której mowa w ust. 2 tego artykułu.

Natomiast jeżeli przedmiotowe usługi wykonywane są dla kontrahentów z innych krajów Unii Europejskiej, którzy podali dla tych czynności numery pod którymi są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium tych krajów, zastosowanie znajdzie przepis art. 28 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług jest terytorium państwa członkowskiego, które nadało nabywcy ten numer (w tym przypadku Niemcy lub Holandia).

Ponadto wskazać należy, iż powołane przez Wnioskodawcę brzmienie przepisów art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy oraz § 7 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia - obowiązywało do dnia 31 grudnia 2007 r. W chwili obecnej przepis art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, nie uzależnia możliwości zastosowania 0% stawki podatku od rodzaju środka transportu, natomiast przepis § 7 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. stanowi, iż obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, polegających na obsłudze lądowych środków transportu (co w niniejszej sprawie nie ma miejsca).

Jednocześnie należy wskazać, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi lub sprzedawcy towaru. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, tut. organ jako niewłaściwy rzeczowo w sprawie klasyfikacji wyrobów i usług odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Mając na uwadze powyższe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika