Czy przerwa powstała w realizacji budowy pomnika wraz z otoczeniem ma wpływ na ważność wydanego (...)

Czy przerwa powstała w realizacji budowy pomnika wraz z otoczeniem ma wpływ na ważność wydanego wcześniej postanowienia w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego i stosowanie zwolnienia od podatku?

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60 z późn.zm.), art.43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.10.2005r /data wpływu 26.10.2005r/ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące obowiązywania uprzednio wydanego postanowienia stanowiącego interpretację przepisów podatkowych i zwolnienia od podatku prac związanych z zagospodarowaniem terenu wokół pomnika - za prawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 26.10.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 19.10.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
W dniu 29.04.205r Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola wydał postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - podatku od towarów i usług, dotyczącą prac związanych z zagospodarowaniem otoczenia pomnika, nadzorowanych przez Komitet. W postanowieniu tym uznano, że całość prac związanych z pomnikiem jest działalnością w dziedzinie kultury i sztuki, tak więc wszelkie usługi związane z jego budową oraz zagospodarowaniem jego otoczenia - podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na mocy przepisu art.43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług.
Obecnie Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, który został przez Komitet upoważniony do prowadzenia prac związanych z zagospodarowaniem otoczenia pomnika twierdzi, że ponieważ nie została zachowana ciągłość prac budowlanych związanych z pomnikiem, prace prowadzone obecnie będą zwykłymi pracami budowlanymi, do których nie można zastosować zwolnienia od podatku.
Zapytanie
Czy przerwa powstała w realizacji budowy pomnika wraz z otoczeniem ma wpływ na ważność wydanego wcześniej postanowienia w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem podatnika - całość prac związanych z przedmiotową inwestycją - jest nadal zwolniona od podatku od towarów i usług i brak ciągłości prac budowlanych nie ma wpływu na stawkę podatku.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte - za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z przepisem zawartym w art.43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod poz.11 figuruję usługi związane z kulturą (...) PKWiU ex 92.
W postanowieniu wydanym w dniu 29.04.2005r znak US40/VAT/I/865/2005/ADB Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola uznał, zgodnie ze stwierdzeniem podatnika, że całość prac związanych z pomnikiem jest działalnością w dziedzinie kultury i sztuki, zarówno prac dotyczących samej budowy pomnika, jak i prac dotyczących zagospodarowania terenu wokół pomnika. A zatem, na mocy wyżej cytowanego przepisu usługi związane z jego budową oraz zagospodarowaniem jego otoczenia - podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Organ podatkowy stoi na stanowisku, że przerwa w pracach budowlanych związanych z tą inwestycją nie ma znaczenia przy określaniu stawki obowiązującej przy ich wykonywaniu.

Nadal bowiem jest inwestycją w zakresie kultury i sztuki, związaną z realizacją przestrzenną artystycznej koncepcji dzieła sztuki - pomnika.
Należy także zauważyć, że interpretacje wydaje naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, w ich indywidualnych sprawach, zgodnie z przepisem art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, który może lecz nie musi się do niej zastosować, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Tak więc interpretacja wydana na wniosek podatnika - jest wiążąca wyłącznie dla podatnika, dla którego została wydana, jeżeli zastosuje się do niej. Nie jest natomiast wiążąca dla innych podmiotów.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 0,50 zł do każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika