Jesteś właścicielem odrębnej własności lokalu? Sprawdź jakie uprawnienia względem wspólnoty ma zebranie właścicieli

Ustanowienie odrębnej własności lokali w budynku powoduje powstanie z mocy prawa nieruchomości wspólnej, w której każdemu właścicielowi lokalu wyodrębnionego, a także właścicielowi lokali niewyodrębnionych przysługuje stosowny udział. Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali. Udział w nieruchomości wspólnej jest tym większy, im większa jest powierzchnia lokalu wyodrębnionego. Wysokość udziału ma doniosłe znaczenie, ponieważ jego wielkość przesądza o zakresie praw, a także i obowiązków właściciela w stosunku do nieruchomości wspólnej. Podstawowym prawem właściciela wyodrębnionego lokalu jest prawo do korzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Podstawowym obowiązkiem zaś w stosunku do nieruchomości wspólnej jest ponoszenie wydatków związanych z jej utrzymaniem oraz ponoszenie kosztów związanych z jej zarządem.

Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota ta, jako jednostka organizacyjna może zaciągać zobowiązania, a także nabywać różne prawa. Należy jednak zaznaczyć, iż za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej wspólnota odpowiada bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu w części odpowiadającej jego udziałowi w nieruchomości wspólnej. W związku z faktem, iż właściciele lokali partycypują również odpowiednio w nieruchomości wspólnej, nieruchomością tą należy jakoś zarządzać. Jeżeli lokali w budynku jest więcej niż 3, wspólnota jest obowiązaną ustanowić jedno- lub kilkuosobowy zarząd, który będzie prowadził politykę wspólnoty. Jeżeli jednak ilość lokali nie przekracza tej liczby, wówczas ustanowienie zarządu, jako odrębnego organu, jest fakultatywne. W razie braku wyodrębnionego zarządu, wspólnota sama dokonuje czynności związanych z utrzymaniem nieruchomości. Jeżeli jednak zarząd jest, podejmowanie decyzji w sprawach zarządu często nie leży jedynie w gestii wyodrębnionego zarządu, ale również wszystkich właścicieli

W jakich sytuacjach nie jest konieczne wypowiedzenie się wszystkich członków wspólnoty?

Jeżeli wspólnota ustanowiła zarząd, decyzje w prawach zwykłych, bieżących, związanych z utrzymaniem nieruchomości, o znaczeniu podstawowym zarząd takiej wspólnoty może podejmować samodzielnie, bez potrzeby odwoływania się do stanowiska właścicieli w tej sprawie.

Właściciele w zasadzie nie mogą sprzeciwić się czynnościom zwykłego zarządu dokonanymi przez zarząd, mogą jednak:

  • odwoÅ‚ać zarzÄ…d lub poszczególnych jego czÅ‚onków w każdej chwili na mocy uchwaÅ‚y,
  • żądać ustanowienia przez sÄ…d zarzÄ…dcy przymusowego, jeżeli zarzÄ…d nie wykonuje swoich obowiÄ…zków lub narusza zasady prawidÅ‚owej gospodarki; uprawnienie do wystÄ…pienia do sÄ…du z takim żądaniem przysÅ‚uguje każdemu czÅ‚onkowi wspólnoty.

W jaki sposób właściciele podejmują decyzje odnośnie nieruchomości wspólnej?

Na początku należy zaznaczyć, iż wspólnota podejmuje decyzje w formie uchwały. Uchwały takie zapadają bądź na zebraniu właścicieli bądź w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd. Istnieje tutaj duża dowolność, jednakże istnieją sytuacje, kiedy prawo obliguje do podjęcia decyzji właśnie na zebraniu właścicieli. Uchwała może być również wynikiem głosów oddanych częściowo na zebraniu, a częściowo w drodze indywidualnego zbierania głosów. Uchwały zapadają większością głosów właścicieli lokali, liczoną według wielkości udziałów. Taka jest zasada. Właściciele mogą jednak postanowić w umowie ustanawiającej odrębną własność lokalu albo w uchwale, w której większość głosów odpowiada większości udziałów, że w określonej sprawie każdemu właścicielowi będzie przypadał jeden głos bez względu na wielkość udziału. Jeżeli jednak suma udziałów nie jest równa 1 albo większość udziałów należy do właściciela budynku, wówczas głosowanie w konkretnej sprawie przy uwzględnieniu, iż każdemu właścicielowi przypada jeden głos, nastąpi na każde żądanie właścicieli lokali posiadających łącznie co najmniej 1/5 udziałów w nieruchomości wspólnej.

Jeżeli uchwała została podjęta na zebraniu właścicieli, członkom wspólnoty nie doręcza się jej postanowień. Jeżeli jednak uchwała została podjęta w wyniku indywidualnego zbierania głosów przez zarząd, wówczas każdy właściciel lokalu powinien zostać powiadomiony na piśmie.

Czy przeciwko uchwale właścicieli służą jakieś środki odwoławcze?

UchwaÅ‚a wÅ‚aÅ›cicieli nie jest ostatnim sÅ‚owem w zdaniu, przysÅ‚owiowÄ… kropkÄ… nad „i”.

Uchwała taka może być bowiem zaskarżona do sądu zarówno przez członka wspólnoty, jak i przez zarząd lub zarządcę. I tak:

  • każdy wÅ‚aÅ›ciciel lokalu może zaskarżyć do sÄ…du uchwaÅ‚Ä™ z powodu jej niezgodnoÅ›ci z przepisami prawnymi lub z umowÄ… wÅ‚aÅ›cicieli, albo jeżeli narusza ona zasady prawidÅ‚owego zarzÄ…dzania nieruchomoÅ›ciÄ… wspólnÄ… lub w inny sposób narusza interesy wÅ‚aÅ›ciciela lokalu; powództwo przeciwko wspólnocie mieszkaniowej może być wniesione do sÄ…du w terminie 6 tygodni od dnia podjÄ™cia uchwaÅ‚y na zebraniu wÅ‚aÅ›cicieli albo od dnia powiadomienia wytaczajÄ…cego powództwo o treÅ›ci uchwaÅ‚y podjÄ™tej w trybie indywidualnego zbierania gÅ‚osów;
  • zarzÄ…d lub zarzÄ…dca może wystÄ…pić do sÄ…du z wnioskiem o rozstrzygniÄ™cie, jeżeli nie zostaÅ‚a mu udzielona zgoda przez wiÄ™kszość wÅ‚aÅ›cicieli w sprawach, w których do podjÄ™cia czynnoÅ›ci niezbÄ™dne jest uzyskanie zgody tego gremium; sÄ…d orzeknie w sprawie majÄ…c na uwadze cel zamierzonej czynnoÅ›ci oraz interesy wszystkich wÅ‚aÅ›cicieli.

W jakich sprawach podejmowane są uchwały przez członków wspólnoty?

Członkowie wspólnoty wyrażają swoje stanowisko w uchwale w sprawach o większej doniosłości. Należą do nich m.in. :

  • udzielanie zgody na dokonywanie przez zarzÄ…d czynnoÅ›ci przekraczajÄ…cych zakres zwykÅ‚ego zarzÄ…du oraz udzielanie w uchwale peÅ‚nomocnictwa do dokonywania takich czynnoÅ›ci; do czynnoÅ›ci takich zaliczamy np. ustalanie wynagrodzenia dla czÅ‚onków zarzÄ…du, zmiana przeznaczenia części nieruchomoÅ›ci wspólnej lub dokonanie jej podziaÅ‚u, nabycie nieruchomoÅ›ci, nadbudowa lub przebudowa nieruchomoÅ›ci wspólnej, zgoda na zmianÄ™ wysokoÅ›ci udziałów w nieruchomoÅ›ci wspólnej;
  • poÅ‚Ä…czenie dwóch lokali stanowiÄ…ce odrÄ™bne nieruchomoÅ›ci w jednÄ… nieruchomość lub podziaÅ‚ lokalu;
  • udzielenie zarzÄ…dowi lub zarzÄ…dcy absolutorium z prowadzonej przez niego dziaÅ‚alnoÅ›ci;
  • uchwalanie rocznego planu gospodarczego zarzÄ…du nieruchomoÅ›ciÄ… wspólnÄ… i opÅ‚at na pokrycie kosztów zarzÄ…du;
  • zmiana sposobu zarzÄ…du nieruchomoÅ›ciÄ… wspólnÄ… okreÅ›lonego w umowie o ustanowieniu odrÄ™bnej wÅ‚asnoÅ›ci lokalu albo w umowie zawartej już po wyodrÄ™bnieniu;
  • zawieszenie w czynnoÅ›ciach lub odwoÅ‚anie zarzÄ…du albo poszczególnych jego czÅ‚onków.

W jaki sposób zwołuje się zebranie właścicieli?

Zebranie właścicieli jest organem, które rozpatruje sprawy zarządu nieruchomością wspólną. Każdy członek wspólnoty ma zarazem prawo, jak i obowiązek współdziałania w zarządzie taką nieruchomością. Realizacja tego prawa jest zagwarantowana m.in. przez możliwość wyrażenia swojego stanowiska na zebraniu właścicieli. Stanowisko właściciel może również przedstawić w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd, jednakże nie zastąpi to obrad, jakie odbywają się właśnie podczas zebrania. Niektóre sprawy mogą być jednak rozpatrywane jedynie na zebraniach właścicieli. W kwestii zebrań obowiązują pewne reguły:

  • zarzÄ…d wspólnoty ma obowiÄ…zek co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku zwoÅ‚ać zebranie ogółu wÅ‚aÅ›cicieli lokali,
  • jeżeli zarzÄ…d w przewidzianym terminie nie zwoÅ‚a zebrania, wówczas coroczne zebranie ma prawo zwoÅ‚ać każdy z wÅ‚aÅ›cicieli,
  • zarzÄ…d lub zarzÄ…dca nieruchomoÅ›ci wspólnej ma prawo zwoÅ‚ać zebranie wÅ‚aÅ›cicieli w każdym wypadku w jakim uzna to za potrzebne,
  • zebranie wÅ‚aÅ›cicieli może zostać zwoÅ‚ane w każdym wypadku, na wniosek wÅ‚aÅ›cicieli dysponujÄ…cych co najmniej 1/10 udziałów w nieruchomoÅ›ci wspólnej,
  • o zebraniu wÅ‚aÅ›cicieli zarzÄ…d wspólnoty ma obowiÄ…zek powiadomić każdego wÅ‚aÅ›ciciela lokalu na piÅ›mie na tydzieÅ„ przed terminem zebrania,
  • w zawiadomieniu o zebraniu należy podać dzieÅ„, godzinÄ™, miejsce i porzÄ…dek obrad – ma to na celu zagwarantowanie każdemu z wÅ‚aÅ›cicieli możliwość wypowiedzenia siÄ™ co do spraw wspólnoty oraz przygotowania siÄ™ merytorycznie do rozważanych kwestii,
  • jeżeli przedmiotem obrad ma być zamiana praw i obowiÄ…zków wÅ‚aÅ›cicieli lokali, w zawiadomieniu o zebraniu należy podać treść tych zmian.

Jakie sprawy rozpatruje zebranie właścicieli?

Zebranie właścicieli może obradować nad każdą sprawą. Jednakże w sprawach zwykłego zarządu nieruchomością wspólną zarząd wspólnoty nie musi odwoływać się do stanowiska właścicieli w takich sprawach.

Niemniej jednak, jeżeli wspólnota sprzeciwia się dokonaniu czynności, chociażby i zwykłego zarządu, powinien on się do tej dyspozycji dostosować, a w razie czego wystąpić do sądu o rozstrzygnięcie. Zebranie obraduje nad każdą czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu. Jeżeli jednak chodzi o wyrażenie przez właścicieli zgody na dokonanie przez zarząd takiej czynności, może się to odbyć również na drodze indywidualnego zbierania głosów. Tak podjęta uchwała musi być jednak na piśmie doręczona każdemu właścicielowi lokalu. Pomimo możliwości decydowania w ten uproszczony sposób istnieją sprawy, które muszą znaleźć odbicie w obradach zebrania:

  • uchwalanie rocznego planu gospodarczego zarzÄ…du nieruchomoÅ›ciÄ… wspólnÄ… i opÅ‚at na pokrycie kosztów zarzÄ…du,
  • ocena pracy zarzÄ…du lub zarzÄ…dcy nieruchomoÅ›ciÄ… wspólnÄ…,
  • rozpatrywanie sprawozdania zarzÄ…du z rocznej dziaÅ‚alnoÅ›ci,
  • podjÄ™cie uchwaÅ‚y w sprawie udzielenia zarzÄ…dowi absolutorium.

Pamiętaj, że:

  • Każdy wÅ‚aÅ›ciciel lokalu ma prawo i obowiÄ…zek współdziaÅ‚ać w zarzÄ…dzie nieruchomoÅ›ciÄ… wspólnÄ…,
  • Jeżeli lokali wyodrÄ™bnionych i niewyodrÄ™bnionych w budynku jest mniej niż 3, zarzÄ…d może być ustanowiony, jednakże nie musi; jeżeli odrÄ™bnego organu w postaci zarzÄ…du nie ma, do dokonania czynnoÅ›ci zwykÅ‚ego zarzÄ…du konieczne jest uzyskanie zgody wiÄ™kszoÅ›ci wÅ‚aÅ›cicieli, a do dokonania czynnoÅ›ci przekraczajÄ…cej zwykÅ‚y zarzÄ…d niezbÄ™dna jest akceptacja wszystkich wÅ‚aÅ›cicieli,
  • W budynku, w którym jest wiÄ™cej niż 7 lokali musi być ustanowiony zarzÄ…d lub zarzÄ…dca, którzy bÄ™dÄ… kierować sprawami wspólnoty i reprezentować ja na zewnÄ…trz,
  • UchwaÅ‚y wspólnoty podejmowane sÄ… albo na zebraniu wÅ‚aÅ›cicieli, albo w drodze indywidualnego zbierania gÅ‚osów, jednakże zebranie musi być zwoÅ‚ane co najmniej raz na rok,
  • Zebranie wÅ‚aÅ›cicieli podejmuje decyzje kluczowe dla wspólnoty, wymagajÄ…ce dyskusji i przedstawienia różnych stanowisk,
  • Zebranie wÅ‚aÅ›cicieli może podejmować uchwaÅ‚y w każdej sprawie, dlatego też nie tylko zarzÄ…d ma kompetencjÄ™ zwoÅ‚ać to gremium, ale także wÅ‚aÅ›ciciele dysponujÄ…cy co najmniej 1/10 udziałów w nieruchomoÅ›ci wspólnej,
  • Zebranie wÅ‚aÅ›cicieli kontroluje dziaÅ‚ania zarzÄ…du, gdyż jedynie tam rozpatruje siÄ™ sprawozdania zarzÄ…du z dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz w zwiÄ…zku z tym udziela siÄ™ zarzÄ…dowi absolutorium,
  • Każdy wÅ‚aÅ›ciciel lokalu może zaskarżyć uchwaÅ‚Ä™ do sÄ…du z powodu jej niezgodnoÅ›ci z prawem lub umowÄ…, albo w innych przewidzianych wypadkach, zarzÄ…d zaÅ› ma prawo żądać rozstrzygniÄ™cia przez sÄ…d czy odmowa zgody na dokonanie czynnoÅ›ci przekraczajÄ…cej zakres zwykÅ‚ego zarzÄ…du rzeczywiÅ›cie jest zgodna z interesem wÅ‚aÅ›cicieli i zasadami prawidÅ‚owej gospodarki.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 o wÅ‚asnoÅ›ci lokali (tekst jednolity: Dz. U. 2000 r., Nr 80, poz. 903 ze zmianami).

Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Jan Sieron 2016-07-09 14:02:53

    Czy bez uzgodnienia spółdzielnia może zlecać pracę instalacyjne bloku gdzie większość mieszkań stanowi odrębną własność.

  • Wanda Åšwiderek 2013-08-16 10:14:24

    mam pytanie czy powołany w małej wspólnocie zarząd może podjąc sam decyzje o utrzymaniu porządku i sprzątaniu we wspólnocie i czy może zobowiązać członków wspólnoty do ponoszenia oplat za sprzątanie.

  • rycci 2012-03-02 18:30:27

    Mam pytanie w sprawie zwołania przez zarządcę zebrania wspólnoty.Zarządca podał na wezwaniu datę i godzinę tegoż zebrania.Niestety większości godzina ta ze względu na pracę nie odpowiada,a obecność dwóch starszych osób nic nie wniesie do tego zebrania.Co można zrobić aby wymusić zmianę godziny spotkania.Rozmowa telefoniczna skończyła się na tym,że nikt w zarządzie nie będzie siedział po pietnastej.Zebranie mamy w czwartek.Pozdrawiam.

  • Anka 2012-02-24 19:29:59

    Mam pytanie w związku z Ustawą o własności lokali. Jeżeli : "Art. 32. 1. O zebraniu właścicieli zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, zawiadamia każdego właściciela lokalu na piśmie przynajmniej na tydzień przed terminem zebrania. 2. W zawiadomieniu należy podać dzień, godzinę, miejsce i porządek obrad. W wypadku zamierzonej zmiany we wzajemnych prawach i obowiązkach właścicieli lokali należy wskazać treść tej zmiany." To czy właściciele mogli podjąć na zebraniu uchwałę o zabraniu mi dodatkowej piwnicy, jeżeli takiej uchwały nie było w porządku obrad, który to porządek dostarczył zarządca. Bardzo proszę o pomoc. Drugie pytanie: W jakich sytuacjach zarządca może zbierać głosy, bo za mało ludzi było na zebraniu? Anka

  • Anna 2012-02-24 19:28:20

    Mam pytanie w związku z Ustawą o własności lokali. Jeżeli : "Art. 32. 1. O zebraniu właścicieli zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, zawiadamia każdego właściciela lokalu na piśmie przynajmniej na tydzień przed terminem zebrania. 2. W zawiadomieniu należy podać dzień, godzinę, miejsce i porządek obrad. W wypadku zamierzonej zmiany we wzajemnych prawach i obowiązkach właścicieli lokali należy wskazać treść tej zmiany." To czy właściciele mogli podjąć na zebraniu uchwałę o zabraniu mi dodatkowej piwnicy, jeżeli takiej uchwały nie było w porządku obrad, który to porządek dostarczył zarządca. Bardzo proszę o pomoc. Drugie pytanie: W kjakich sytuacjach zarzadca może zbierać głosy, bo za mało ludzi byłó na zebraniu. Anka

  • krysia 2011-11-24 16:57:35

    Witam, kupiłam mieszkanie z cieknacym dachem (mieszkam na poddaszu) należę do wspólnoty mieszkaniowej mieszkanie mam kupione od 2 lat zarzad nie naprawia cieknącego dachu mimo pomimo interwencji, mieszkanie jest po remoncie co mam robić ? (były właściciel zatail fakt,że mieszkanie jest w stanie opłakanym z cieknącym dachem a ja nie dołozyłam starań by sprawdzić stan techniczny budynku - przed sprzedazą były właściel odmalował miekszkanie, nie było widać grzyba na ścianie spowodowanego cięknącym dachem, prosze o odpowiedz


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika