Fuzja skontrolowana

Prezes UOKiK zakończył procedurę wyjaśniającą w sprawie skutków łączenia banków BPH SA i Pekao SA. Urząd nie ma podstaw do wszczęcia postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Klienci mogą dochodzić roszczeń indywidualnie.

W kwietniu br. Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące skutków podziału Banku BPH SA i przejęcia niektórych praw i obowiązków przez Bank Polska Kasa Opieki SA. Celem analizy było ustalenie, czy podczas transakcji nie doszło do uchybień uzasadniających wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. 

Porady prawne

Skargi, które w trakcie przeprowadzania fuzji wpłynęły do Urzędu wskazywały, że mogło dojść do wprowadzenia w błąd dotychczasowych klientów BPH co do konsekwencji połączenia z bankiem Pekao. Niezbędne było zatem zbadanie, czy konsumentom zapewniono ciągłość warunków umów, a w razie ich zmian czy prawidłowo poinformowano o tym fakcie. W związku tym, w toku postępowania, banki zostały wezwane do udzielenia szczegółowych informacji niezbędnych do ustalenia charakteru problemów, które wystąpiły w związku z fuzją.

Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do wskazania, w jaki sposób na poszczególnych etapach przedsięwzięcia komunikowali się z przejmowanymi klientami oraz czy pojawiające się problemy były na bieżąco rozwiązywane. Analiza zgromadzonych informacji pozwoliła Urzędowi m.in. na sprawdzenie, w jaki sposób przenoszono obsługę poszczególnych rachunków, czy konsumentom zagwarantowano dostęp do zgromadzonych środków oraz korzystanie z nich na dotychczasowych warunkach oraz jakie działania Pekao podjął w związku z wymianą kart płatniczych oraz zmianą numerów kont.

Urząd przyjrzał się także powodom wystąpienia zaległości w regulowaniu należności dotychczasowych klientów BPH. Ponadto przeanalizował problemy z korzystaniem przez Internet z niektórych funkcji oferowanych w ramach danego produktu (w szczególności możliwość wykonywania przelewów, podgląd historii rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego, maklerskiego i brokerskiego czy karty kredytowej).

Na podstawie zgromadzonych dowodów Prezes Urzędu uznał, że w trakcie łączenia obu instytucji finansowych nie doszło do nieprawidłowości uzasadniających wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Mimo to, Urząd zwrócił uwagę na uchybienia Pekao wobec indywidualnych klientów - w szczególności w odniesieniu do funkcjonowania kart płatniczych i kredytowych. Zgodnie z prawem naruszenia indywidualnych interesów konsumentów nie podlegają kompetencji UOKiK, mogą natomiast być podstawą do dochodzenia roszczeń przez poszczególne osoby. Każdy klient, którego interesy zostały naruszone podczas fuzji może złożyć reklamację bezpośrednio w banku.

Jednocześnie UOKiK przypomina, że w przypadkach wyłączonych spod jego kompetencji, m.in. indywidualnych sporach z bankiem klienci mogą zwrócić się o bezpłatną poradę lub pomoc w rozwiązaniu problemu do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, Arbitra Bankowego oraz organizacji działających na rzecz ochrony praw konsumentów dotowanych przez Urząd. Poradę prawną można także uzyskać dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej 0800 800 008 finansowany ze środków UOKiK.

Źródło: www.uokik.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika