Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przepisy prawa nie zabraniają oddania w użytkowanie własnego komputera innym podmiotom, aby one same, we własnym imieniu prowadziły księgi podatkowe.
Wspomniana umowa nie należy do zakresu czynności doradztwa podatkowego, które zostały enumeratywnie wymienione w art. 2 ustawy o doradzwtwie podatkowym i obejmują:
-
udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych,
-
prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
-
sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.
Innym zagadnieniem jest kwestia wykorzystania programu komputerowego. O możliwości odpłatnego udostępnienia tego programu innym podmiotom niż uprawniony decyduje umowa licencyjna dołączona do tego programu.
W razie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów przy zastosowaniu technik informatycznych, warunkiem uznania ksiąg za prawidłowe jest:
-
określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg;
-
stosowanie programu komputerowego zapewniającego bezzwłoczny wgląd w treść dokonywanych zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku chronologicznym, zgodnie z wzorem księgi;
-
przechowywanie zapisanych danych na magnetycznych nośnikach informacji, do czasu wydruku zawartych na nich danych, w sposób chroniący przed zatarciem lub zniekształceniem tych danych albo naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania.
Zawarcie umowy użytkowania komputera nie wymaga złożenia jej w żadnym organie państwowym.
Księga przychodów i rozchodów oraz dowody, na których podstawie są dokonywane w niej zapisy, musi znajdować się na stałe w zasadzie w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, a jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu - w miejscu wskazanym przez podatnika (§ 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów).
Zawiadomienie US byłoby konieczne gdyby to biuro rachunkowe prowadziło księgę. Jeżeli bowiem na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany:
-
w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego, któremu zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem;
-
co do zasady prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży.