Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Witamy;
Po pierwszej z samego faktu zameldowania nie wynika żadne prawo do lokalu (do przebywania w tym lokalu). Zbywca lokalu powinien opuścić go i wydać nowemu właścicielowi w terminie wskazanym w umowie (jak rozumiemy ma to być 7 dni po jej podpisaniu). Po tym terminie nie ma on prawa do zamieszkiwania w tym lokalu, nawet jeśli będzie tam nadal zameldowany.
Możliwe jest wymeldowanie z urzędu przez organ gminy, na Pana wniosek, zbywcy lokalu (jeśli sam nie dopełni on obowiązku wymeldowania), zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Podstawową przesłanką dla wydania odpowiedniej decyzji przez organ gminy jest to, iż dana osoba faktycznie opuściła dotychczasowe miejsce pobytu (przedmiotowe mieszkanie), a nie dopełniła obowiązku wymeldowania.
Jeśli były właściciel nie będzie chciał opuścić lokalu w terminie, to będzie Pan mógł wystąpić z powództem na podstawie art. 222 par. 1 kodeksu cywilnego o nakazanie przez sąd opuszczenia tego lokalu przez byłego właściciela.
W razie niewymeldowania się w terminie przez byłego właściciela, powstaje przypadek niewykonania zobowiązania umownego przez zbywcę (przyjał on bowiem na siebie ten obowiązek w umowie sprzedaży lokalu). Z tego tytułu może Pan domagać się odszkodowania na podstawie art. 471 kc. Szkodą w tym przypadku będą właśnie zwiększone koszty utrzymania lokalu, wywołane niewymeldowaniem się przez byłego właściciela.
Z poważaniem
Redakcja serwisu www.e-prawnik.pl