Wymeldowanie
Pytanie:
"Kupiłem mieszkanie w bloku od osoby fizycznej. W akcie notarialnym, istnieje zapis, iż do 10 dni od daty podpisania aktu notarialnego sprzedający musi wymeldować siebie i inne osoby zameldowane w mieszkaniu. W tym samym terminie ja mam obowiązek dokonania przelewu na konto sprzedającego. Natomiast klucze do mieszkania otrzymuję w ciągu 7 dni od daty podpisania aktu notarialnego.Ponieważ wiele się słyszy o niechcianych lokatorach a wiele opłat wchodzących w skład czynszu przeliczana jest na ilość osób zameldowanych w danym mieszkaniu obawiam się, że może dojść do sytuacji, iż ja dokonam zgodnie z terminem przelewu a sprzedający się nie wymelduje lub będzie z tym zwlekał. Nie mogę nie dokonać płatności, ponieważ w akcie notarialnym poddałem się dobrowolnie egzekucji na wypadek niedotrzymania terminu 10 dni. Zatem może dojść do sytuacji, że ja dokonam płatności zgodnie z umową a sprzedający nie dokona wymeldowania siebie i swojego małżonka.Wobec tego mam pytanie, czy w takim przypadku, gdy sprzedający nie dokona wymeldowania mam podstawy - bazując na stosownym zapisie w akcie notarialnym - wymeldować tą osobę z urzędu oraz czy tak długo jak sprzedający będzie zameldowany w moim mieszkaniu mam obowiązek umożliwić mu przebywanie w nim? No i co ze zwiększonymi opłatami w wyniku jego zameldowania ? czy np. po pomyślnym wymeldowaniu z urzędu na mój wniosek będę miał prawo do zwrotu tych opłat jakie ponosiłem na skutek zameldowania sprzedającego po terminie umownym?"
Odpowiedź prawnika: Wymeldowanie
Witamy;
Po pierwszej z samego faktu zameldowania nie wynika żadne prawo do lokalu (do przebywania w tym lokalu). Zbywca lokalu powinien opuścić go i wydać nowemu właścicielowi w terminie wskazanym w umowie (jak rozumiemy ma to być 7 dni po jej podpisaniu). Po tym terminie nie ma on prawa do zamieszkiwania w tym lokalu, nawet jeśli będzie tam nadal zameldowany.
Możliwe jest wymeldowanie z urzędu przez organ gminy, na Pana wniosek, zbywcy lokalu (jeśli sam nie dopełni on obowiązku wymeldowania), zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Podstawową przesłanką dla wydania odpowiedniej decyzji przez organ gminy jest to, iż dana osoba faktycznie opuściła dotychczasowe miejsce pobytu (przedmiotowe mieszkanie), a nie dopełniła obowiązku wymeldowania.
Jeśli były właściciel nie będzie chciał opuścić lokalu w terminie, to będzie Pan mógł wystąpić z powództem na podstawie art. 222 par. 1 kodeksu cywilnego o nakazanie przez sąd opuszczenia tego lokalu przez byłego właściciela.
W razie niewymeldowania się w terminie przez byłego właściciela, powstaje przypadek niewykonania zobowiązania umownego przez zbywcę (przyjał on bowiem na siebie ten obowiązek w umowie sprzedaży lokalu). Z tego tytułu może Pan domagać się odszkodowania na podstawie art. 471 kc. Szkodą w tym przypadku będą właśnie zwiększone koszty utrzymania lokalu, wywołane niewymeldowaniem się przez byłego właściciela.
Z poważaniem
Redakcja serwisu www.e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?