Czy opisana przez nas sprzedaż premiowa powinna być opodatkowana podatkiem VAT?

Czy opisana przez nas sprzedaż premiowa powinna być opodatkowana podatkiem VAT?

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółka z dnia 11 maja 2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.7 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.). NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

-stan faktyczny podany we wniosku:

Porady prawne

?Spółka nasza między innymi prowadzi sprzedaż detaliczną wyrobów alkoholowych w sieci sklepów firmowych. W celu zwiększenia przychodów Spółki wprowadzono karty stałego klienta 'Przyjaciela J.'. Został opracowany regulamin premiujący zakup towaru.Za zakupiony powyżej 50zł każdy klient otrzymuje określoną ilość punktów, a następnie punkty te można wymienić na. towary określone w regulaminie?

-treść pytania:

Czy opisana przez nas sprzedaż premiowa powinna być opodatkowana podatkiem VAT?

-stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego

Zgodnie z art.7 ust.2 przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem a szczególności:-wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia a w szczególności darowizny­jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Naszym zdaniem przekazanie towarów w ramach sprzedaży promocyjnej opisanej powyżej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie jest to sytuacja opisana w art.7 ust.2 pkt 2 Ustawy. Nie mamy tu do czynienia z przekazaniem towarów bez wynagrodzenia Przekazanie towarów jest ściśle związane z wynagrodzeniem za sprzedane produkty i wkalkulowane w ich cenę. Jest to więc forma sprzedaży promocyjnej polegająca na uatrakcyjnieniu sprzedawanych wyrobów poprzez dodanie określonych towarów. System punktowy służy jedynie uelastycznieniu tego procesu tak aby był atrakcyjny dla klienta. Sprzedaż premiowa wg regulaminu nie jest darowizną -jest to czynność przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa związana z prowadzoną działalnością. Naszym zdaniem sprzedaż premiowa prowadzona wg regulaminu Programu Lojalnościowego 'Przyjaciele J.' nie jest reklamą - nie polega ona w żaden sposób na informowaniu o zaletach naszych produktów co jest podstawą reklamy.

-ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje sprzedaży premiowej w ten sposób, że klient w zamian za zakup określonego towaru (alkohol) otrzymuje od Podatnika nagrodę rzeczową za pośrednictwem nabytych punktów.

Istota sprzedaży premiowej polega na tym, że zakup towaru łączy się tu z uzyskaniem przez nabywcę dodatkowych korzyści, które nie występują przy innych tego rodzaju transakcjach, pozbawionych elementu premiowania. Z treści wniosku wynika więc, iż Podatnik wykorzystuje poprzez sprzedaż premiową środki oddziaływania na potencjalnego nabywcę zmierzające do zachęcenia do nabycia określonego towaru. Zatem wydanie nagrody klientowi ma na celu uatrakcyjnienie sprzedaży i służy zwiększeniu przychodów firmy. Odnosząc powyższe na grunt przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług - zwanej dalej ?ustawą?, stwierdzić należy, iż stosownie do art.5 ust.1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium R.P. Dostawa towarów w myśl art.7 ust.1 ustawy oznacza wg ustawodawcy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art.8 ust.1 ustawy, świadczenie usług jest to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Powyższe przepisy oznaczają, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje (realizowane przez 'Podatników' w rozumieniu ustawy) wykonywane w ramach działalności gospodarczej chyba, że wyjątkowo ze względu na specyfikę danej czynności, nie można jej określić, jako dostawy towarów, 'czynności zrównanych z dostawą towarów' lub też świadczenia usług. Do czynności zrównanych z dostawą towarów (a więc do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług) ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, (w szczególności darowizny)- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Z uwagi na treść art.7 ust.3 ustawy stanowiącym, iż przepisu ust.2 art.7 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, wynika a contrario, iż przekazanie towarów, które nie są opisanymi wyżej towarami będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przez prezenty o małej wartości stosownie do art.7 ust.4 ustawy rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art.21 ust.1 pkt 68a ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,2. których przekazania nie ujęto w ewidencji o której mowa powyżej, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5,00zł. . Próbka towaru z kolei to niewielka ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towar, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Reasumując, stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie przez Podatnika nagród rzeczowych (nie stanowiących oczywiście drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych) w ramach sprzedaży promocyjnej, jeżeli nagrody te nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości czy też próbek towarów (art.7 ust.4 pkt 1 i 2 ustawy) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe organ podatkowy orzekł jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika