Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki , przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność handlową poprzez sieć centrów handlowych. Oferta Wnioskodawcy kierowana jest głównie do klientów indywidualnych będących osobami fizycznymi.

W związku z powyższą działalnością, Wnioskodawca prowadzi i zamierza nadal prowadzić działania zmierzające do intensyfikacji sprzedaży oferowanych przez siebie towarów. Działania te mają ponadto na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy, jako solidnego sprzedawcy oraz związanie klientów z firmą Wnioskodawcy.

W tym celu Wnioskodawca zamierza wprowadzić program lojalnościowy dla swoich klientów, mający na celu zachęcanie klientów do zwiększania wartości i ilości zakupów w centrach handlowych Wnioskodawcy (dalej: Program Lojalnościowy lub Program).

Wszelkie warunki i zasady prowadzenia przez Wnioskodawcę Programu Lojalnościowego określone są w regulaminie (dalej: Regulamin Programu Lojalnościowego). Każdy z klientów robiący zakupy w centrach handlowych Wnioskodawcy, ma możliwość, na takich samych zasadach jak pozostali klienci wzięcia udziału w Programie Lojalnościowym.

Program Lojalnościowy umożliwi klientom Wnioskodawcy, biorącym udział w Programie, zbieranie punktów w zamian za realizowanie zakupów w centrach handlowych Wnioskodawcy (dalej: Punkty). Liczba Punktów przyznawanych za zakupy będzie uzależniona od wartości zakupów lub od rodzaju zakupionego towaru, tj. im większa będzie wartość dokonanych zakupów, tym większa będzie ilość przyznanych Punktów.

Klienci, na podstawie zebranych w ww. sposób Punktów będą uprawnieni do zakupu towaru w centrach handlowych Wnioskodawcy po obniżonych cenach, tj. przykładowo po cenach w wysokości 1 złoty (dalej: Cena Promocyjna).

Każdemu towarowi oferowanemu po Cenie Promocyjnej w ramach Programu Lojalnościowego przypisana będzie określona ilość Punktów, którą klient powinien posiadać, aby móc go zakupić.

Im większa będzie atrakcyjność/wartość towaru, tym większa ilość Punktów niezbędna będzie do pozyskania uprawnienia do jego zakupu po Cenie promocyjnej. To oznacza, że ze wzrastającą liczbą zebranych Punktów, klient nabywa uprawnienie do zakupu coraz większej ilości towarów po Cenie Promocyjnej. W chwili dokonania zakupu danego towaru, odpowiadająca danemu towarowi, kupowanemu po Cenie Promocyjnej, liczba Punktów zebranych przez Klienta ulega umorzeniu (wykorzystaniu). Sprzedaż towaru klientowi po Cenie Promocyjnej udokumentowana będzie wydawanym paragonem lub fakturą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zakup towaru przez klienta Wnioskodawcy po Cenie Promocyjnej, spowoduje powstanie po stronie tego klienta przychodu w rozumieniu ustawy o PIT w części, w jakiej ww. wartość towaru wykracza ponad Cenę Promocyjną...

W przypadku udzielenia przez organ podatkowy odpowiedzi pozytywnej w zakresie powyższego pytania, czy można uznać, że dokonanie przez klienta zakupu towaru po Cenie Promocyjnej stanowi, w części w jakiej wartość towaru wykracza ponad Cenę Promocyjną, nagrodę z tytułu sprzedaży premiowej, której otrzymanie podlega opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym na zasadach określonych art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, i co do której zastosowanie ma zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT...

W przypadku udzielenia przez organ podatkowy odpowiedzi pozytywnej w zakresie pytania pierwszego, czy jednorazowa wartość nagrody korzystającą ze zwolnienia do kwoty wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT odnosi się do każdego pojedynczego towaru nabywanego przez klienta po Cenie Promocyjnej w ramach Programu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup towaru po Cenie Promocyjnej nie powoduje - w części w jakiej ww. wartość towaru wykracza ponad Cenę Promocyjną - powstania przychodu w rozumieniu ustawy o PIT po stronie klienta Wnioskodawcy.

Przyjmując, że zakup przez klienta Wnioskodawcy towaru po Cenie Promocyjnej prowadzi do powstania u klienta Wnioskodawcy przychodu, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zakup przez Jego klienta towaru po Cenie Promocyjnej jest nagrodą z tytułu sprzedaży premiowej, w części w jakiej ww. wartość rynkowa towaru określona zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o PIT wykracza ponad Cenę Promocyjną. Przychód (dochód) wynikający z otrzymania takiej nagrody opodatkowany jest na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10%.

W związku z powyższym, w przypadku kiedy jednostkowa wartość nagrody nie wykraczałaby ponad Cenę Promocyjną o więcej niż 760 zł, zastosowanie znalazłoby zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Wnioskodawca uważa, że jednorazowa wartość nagrody, o której mowa w art. 21 ust.

1 pkt 68 ustawy o PIT odnosi się do każdego pojedynczego towaru sprzedawanego po Cenie Promocyjnej. W szczególności, jeśli klient dokonuje jednoczesnego zakupu kilku towarów po Cenie Promocyjnej limit zwolnienia określony w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT stosuje się odrębnie do każdego z towarów. Tym samym wartości tych nagród, tj. nadwyżki wartości rynkowej pojedynczych towarów kupowanych po Cenach Promocyjnych ponad wysokość ich Cen Promocyjnych nie podlegają sumowaniu dla celów ustalenia jednorazowej wartości nagrody.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przedstawia następujące argumenty.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, przychodem z innych źródeł, są kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W przedmiotowym stanie faktycznym, skutkiem zebrania Punktów w Programie Lojalnościowym przez klienta Wnioskodawcy będzie powstanie po jego stronie uprawnienia do zakupu towaru po Cenie Promocyjnej, tj. możliwość zakupu towaru po obniżonej cenie, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że uprawnienie klienta do zakupu towaru po Cenie Promocyjnej jest skierowane do wszystkich klientów, którzy dokonują zakupów i zdecydują się na uczestnictwo w Programie. Każda osoba, która dokona zakupu towarów w centrach handlowych Wnioskodawcy, będzie uprawniona po przystąpieniu do Programu Lojalnościowego i na zasadach określonych w Regulaminie Programu Lojalnościowego - do zakupu towaru po Cenie Promocyjnej (obniżki ceny). Krąg uprawnionych do zakupu towaru po Cenie Promocyjnej nie będzie w żaden sposób ograniczony.

Prowadzenie Programu Lojalnościowego ma na celu doprowadzenie do zwiększenia obrotów Wnioskodawcy i jest zamyślonym działaniem marketingowym, prowadzącym do maksymalizacji zysków Wnioskodawcy w długim okresie.

Obniżka w cenie do jakiej w ramach Programu Lojalnościowego uprawniony będzie klient, w rzeczywistości jest ?pokryta? wartością nabytych innych towarów przez klientów, które w celu pozyskania Punktów musieli nabyć, by być uprawnionym do zakupu towaru po Cenie Promocyjnej. Nie można w przedstawionym stanie faktycznym mówić o uzyskaniu przez klienta nagrody czy nieodpłatnego świadczenia, gdyż w celu pozyskania obniżki, klient musi spełnić warunki określone Regulaminem Programu Lojalnościowego, w szczególności zaś zgromadzić odpowiednią ilość punktów za dokonane zakupy.

Uprawnienie klienta Wnioskodawcy do zakupu, na podstawie zgromadzonych w Programie Lojalnościowym Punktów towaru po Cenie Promocyjnej jest w istocie udzieleniem rabatu, który wpływa na obniżenie ceny nabywanego towaru.

?Rabat? w języku powszechnym oznacza zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).

W praktyce udzielenie rabatu polega na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. Ceną, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

Nabycie towaru po obniżonej cenie, tj. po Cenie Promocyjnej nie skutkuje w opinii Wnioskodawcy powstaniem przychodu u Jego klienta w zakresie w jakim wartość towaru wykracza ponad Cenę Promocyjną, gdyż cena ta w momencie zakupu towarów jest ceną, jaką klient płaci za towar w warunkach powszechnie dostępnej promocji związanej z prowadzonym Programem Lojalnościowym. Nie ustala się bowiem przychodu dla klientów tylko z tego powodu, że kupują oni towary z rabatem np. w ramach promocji, wyprzedaży, czy akcji marketingowych. Rabat wpływa bowiem tylko na obniżenie ceny, nie stanowi zatem dodatkowego przysporzenia majątkowego klienta. W ramach Programu Lojalnosciowego nie dojdzie do wydawania nagród, prezentów. itp. lecz do uprawnienia klientów do zakupu towaru po obniżonej cenie tj. po Cenie Promocyjnej.

W związku z powyższym. Wnioskodawca uważa, że u klientów biorących udział w Programie Lojalnościowym i nabywającym towar po Cenie Promocyjnej nie dojdzie do powstania przychodu w rozumieniu ustawy o PIT zakresie w jakim wartość towaru wykracza ponad Cenę Promocyjną.

Powyższe stanowisko o neutralności podatkowej przyznawania dowodów uprawniających do nabycia towarów po Cenie Promocyjnej (uzyskania obniżki ceny) podzielają organy w wydawanych interpretacjach podatkowych, m.in. w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 17 lutego 2010 r., sygn. IPPB2/415-714/09-3/MK, gdzie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozstrzygał pytanie podatnika o wydawanie kart rabatowych w ramach programu lojalnościowego. Do otrzymania tych kart uprawnieni byli pracownicy i partnerzy handlowi podatnika. Zdaniem organu podatkowego skutkiem uzyskania rabatu finansowego w programie lojalnościowym jest obniżenie ceny zakupu towarów i usług, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. W ramach programu lojalnośdowego nie dojdzie bowiem do wydania nagrody związanej ze sprzedażą premiową, ale do zakupu towaru z rabatem.

Powyższe potwierdzają również w szczególności następujące indywidualne interpretacje podatkowe organów podatkowych:

  1. indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 11 lutego 2011 r., o sygn. IPPB2/415-997/10-2/MG;
  2. indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dnia 18 listopada 2009 r., o sygn. ITPB2/415-711/09/IB;
  3. indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu dnia 2 września 2010 r., o sygn. ILPB1/415-680/10-2/AO;
  4. indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 17 lutego 2010 r., o sygn. IPPB2/415-714/09-3/MK.


Wnioskodawca uważa, że nie dochodzi do powstania przychodu w rozumieniu ustawy o PIT (w zakresie w jakim wartość towaru wykracza ponad Cenę Promocyjną) u klienta, który uczestniczy w Programie Lojalnościowym organizowanym przez Wnioskodawcę i korzysta z uprawnienia do zakupu towaru po Cenie Promocyjnej.

Gdyby jednak organ podatkowy był zdania, że w przedmiotowym stanie faktycznym dochodzi do powstania przychodu u klienta, który zakupuje towar po Cenie Promocyjnej, Wnioskodawca uważa, iż w takim wypadku w zaistniałej sytuacji zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zgodnie z ww. przepisem wolna od podatku dochodowego jest m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego od osób fizycznych, spełnione muszą być następujące warunki: nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową; jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł oraz sprzedaż premiowa nie może dotyczyć nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia ?sprzedaży premiowej?. Zdaniem organów podatkowych sprzedaż premiowa jest ?umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów).

Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii? - tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 5 października 2010 r., o sygn. IPPB4/415-567/10-2/SP.

Równocześnie Minister Finansów w piśmie z 6 grudnia 1995 r. (sygn. PO 4/AK-722-1110/95) wskazuje, że: ?sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów?. Jednocześnie, zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 1998 r. (sygn. PO 2/HD-6065/97/0912) w ramach sprzedaży premiowej ?nagroda w określonej wysokości jest przyznawana każdemu nabywcy towaru, który spełni określone warunki, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych?.

Szczególnymi cechami sprzedaży premiowej jest więc powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu promocyjnego towaru lub usługi, lub też, jak w omawianym przypadku zgromadzenia określonej liczby Punktów za dokonane zakupy, a także gwarancja otrzymania nagrody przez każdego kupującego, który spełni powyższe, ustalone warunki.

Program Lojalnościowy nie jest adresowany do konkretnych osób, które mogłyby skorzystać z oferty rabatowej/obniżek dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Zakupu towaru po obniżonej cenie, tj. w Cenie Promocyjnej będzie mógł dokonać każdy z klientów, należących do sporego grona klientów dokonujących zakupów w centrach handlowych Wnioskodawcy, który dodatkowo przystąpi na jednakowych warunkach jak każdy inny klient do Programu Lojalnościowego. Znaczy to, że udzielane obniżki cen nie będą miały charakteru indywidualnego.

Ponadto podstawowe znaczenie ma fakt, że wysokość przyznanej obniżki wynika bezpośrednio ze zgromadzonych przez danego klienta Punktów. Zgromadzone Punkty są zaś wynikiem zakupów dokonanych przez klienta w centrach handlowych Wnioskodawcy. Klient dokonując zakupów towarów w centrach handlowych Wnioskodawcy premiowanych udzielaniem Punktów wypełnia warunki dokonania zakupów w sprzedaży premiowej, a w konsekwencji jest nagradzany za te zakupy.

W związku z powyższym, wartość rabatu/obniżki ceny, tj. wartość rynkowa towaru w zakresie w jakim wykracza ona ponad Cenę Promocyjną, do której klient zostaje uprawniony w zamian za zgromadzone Punkty w ramach Programu Lojalnościowego, powinna być uznana za rodzaj nagrody związanej ze sprzedażą premiową.

Nagrodą za dokonany zakup będzie w tym konkretnym przypadku różnica w cenie wynikająca z obniżki. W konsekwencji do zakupu towaru po Cenie Promocyjnej, gdzie różnica w cenie byłaby niższa niż 760 zł, znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT.

Powyższe stanowisko potwierdzają również w szczególności następujące indywidualne interpretacje podatkowe organów podatkowych:

  1. indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 14 grudnia 2007 r., o sygn. IPPB2/415-170/07-2/AS,
  2. indywidualna interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 11 maja 2009 r., o sygn. IPPB1/415-191/09-2/MT.


Wnioskodawca uważa, że bez znaczenia dla możliwości skorzystania z ww. zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych przez klienta w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość.

Jak wskazuje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, zwolnienie będzie miało zastosowanie, kiedy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł.

Przyjmując, iż w wyniku zakupu towaru po Cenie Promocyjnej dochodzi do powstania przychodu po stronie klienta, za wartość nagrody uznać należy obniżkę w cenie zakupu konkretnego, pojedynczego, wybranego na zasadach określonych w Regulaminie Programu Lojalnościowego przez klienta towaru.

Dla celów skalkulowania wartości nagrody należy się odwołać do art. 11 ust. 2 i 2b ustawy o PIT. Art. 11 ust. 2 stanowi, iż wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2. określa się na podstawie cen rynkowych, stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Natomiast ust. 2b stanowi, iż jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Oznacza to, że za wartość jednostkową nagrody należy uznać nadwyżkę wartości rynkowej. ustalonej zgodnie z art. 11 ust. 2 PIT nad Ceną Promocyjną, po której klient nabywa towar.

Nie podlega łączeniu wartość poszczególnych nagród, nawet w sytuacji gdy klient po spełnieniu warunków określonych Regulaminem Programu Lojalnościowego, dokona zakupu kilku towarów równocześnie, każdy po Cenie Promocyjnej.

Jednorazowa wartość nagrody, o której mowa ww. przepisie, dotyczy wartości konkretnej nagrody, z kolei w opisanej sytuacji faktycznej nagrodą taką jest obniżka w cenie konkretnego, wybranego przez klienta towaru.

Reasumując całość przytoczonej argumentacji prawnej oraz uwzględniając powyższe okoliczności, Wnioskodawca uważa, że w przedstawionym stanie faktycznym nie dochodzi do powstania przychodu (w zakresie w jakim wartość towaru wykracza ponad Cenę Promocyjną) u klienta, który uczestniczy w Programie Lojalnościowym, organizowanym przez Wnioskodawcę i korzysta z uprawnienia do zakupu towaru po Cenie Promocyjnej.

Gdyby jednak przyjąć, iż dochodzi do powstania przychodu u klienta, który zakupuje towary po Cenie Promocyjnej, Wnioskodawca uważa, iż w takim wypadku, ww. obniżka jest nagrodą, otrzymywaną przez klienta w ramach sprzedaży premiowej i można w zaistniałej sytuacji zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. W związku z tym, że powyższy przepis, wskazuje, że zwolnieniu z opodatkowania podlegają przekazane w ramach sprzedaży premiowej nagrody o wartości jednorazowej nieprzekraczającej 760 zł, to uznać należy, że jednorazowa wartość nagrody, o której mowa ww. przepisie, dotyczy wartości konkretnej nagrody, z kolei w opisanej sytuacji faktycznej nagrodą taką jest obniżka w cenie konkretnego, wybranego przez klienta towaru, w związku z czym wartość tych poszczególnych nagród nie podlega sumowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie ?w szczególności? dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Spółka prowadzi i zamierza nadal prowadzić działania zmierzające do intensyfikacji sprzedaży oferowanych przez siebie towarów. W tym celu Wnioskodawca zamierza wprowadzić program lojalnościowy dla swoich klientów, mający na celu zachęcanie klientów do zwiększania wartości i ilości zakupów w centrach handlowych Wnioskodawcy. Uprawnienie klienta Wnioskodawcy do zakupu, na podstawie zgromadzonych w Programie Lojalnościowym Punktów towaru po Cenie Promocyjnej jest w istocie udzieleniem rabatu, który wpływa na obniżenie ceny nabywanego towaru. Ponadto należy zauważyć, że przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe nie ogranicza kręgu osób uprawnionych do uczestnictwa w akcji promocyjnej (rabatowej), krąg uprawnionych do zakupów z rabatem będzie nieograniczony.

?Rabat?, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: ?zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust? (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).

W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

?Ceną? - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust.

1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r., Nr 97, poz. 1050 ze zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

Reasumując należy stwierdzić, iż świadczenie dokonywane przez Spółkę na rzecz Klientów, osób fizycznych, w ramach prowadzonego przez Spółkę Programu Lojalnościowego stanowi rabat powodujący obniżenie ostatecznej ceny kupowanych produktów. Zakup towaru przez klienta Wnioskodawcy po Cenie Promocyjnej nie spowoduje zatem powstania po stronie tego klienta przychodu w rozumieniu cytowanej ustawy w części, w jakiej ww. wartość towaru wykracza ponad Cenę Promocyjną.

Tut. organ zauważa, że w związku ze stwierdzeniem, iż zakup towaru przez klienta Wnioskodawcy po Cenie Promocyjnej nie spowoduje powstania po stronie tego klienta przychodu, odpowiedź na pozostałe pytania stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika