Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Często stosowaną przez przedsiębiorstwa formą promocji są konkursy kierowane do różnych odbiorców, często nie kierowane do bezpośrednich odbiorców usług, ale polegające ogólnie na poszerzaniu wiadomości o działalności przedsiębiorstwa w lokalnej społeczności, która z założenia ma przyczynić się do osiągnięcia przychodów w przyszłości (tak można by też zakwalifikować konkurs dla młodzieży szkolnej zorganizowany przez przedsiębiorstwo zajmujące się utylizacją odpadów).
W piśmiennictwie organów podatkowych oraz w literaturze przyjmuje się, że konkursy mieszczą się w zakresie działań o charakterze reprezentacji i reklamy, chociaż wskazuje się, że mogą się pojawić w tym zakresie wątpliwości, o ile konkurs nie jest adresowany bezpośrednio do konsumentów. Duża w tym względzie jest rola rola np. regulaminu konkursu, który również powinien określać cele, które podatnik organizujący konkurs chce osiągnąć (mogą to być np. cele wskazane w akapicie powyżej).
Zaliczając wydatki na organizację danego konkursu do kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien określić klasyfikację konkursu w kontekście art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W przypadku organizowania konkursu skierowanego jedynie do wybranej grupy adresatów (np. uczniów konkretnej szkoły), wszelkie wydatki związane z organizacją takiego konkursu stanowić będą koszt uzyskania przychodu jedynie do limitu 0,25% przychodów.
Koszt podatku VAT należnego, którym organizator konkursu obciąży się przy przekazaniu np. nagród, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych będzie stanowił koszt uzyskania przychodów w całości.
Podatnik ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego na zakupach towarów i usług związanych z organizacją konkursów, o ile są one związane ze sprzedażą opodatkowaną.