Reklama alkoholu

Pytanie:

"Prowadzę serwis WWW na którym cześć treści tworzonych jest przez użytkowników. Serwis dotyczy restauracji. Czy mamy prawo umieszczać reklamę alkoholu na serwisie internetowym, jeśli tak to jakie są ograniczenia? (czy dozwolony jest sponsoring sekcji poświeconej przygotowaniem drinków) czy wystarczy nie pokazywać logo klienta? czy baza maili z wyrażona zgoda na otrzymywanie reklam alkoholu oraz deklaracji wieku pond 18 lat upoważnia nas do wysyłania reklam alkoholu?"

Odpowiedź prawnika: Reklama alkoholu

Bardzo szczegółowa i restrykcyjna regulacja reklamy alkoholu została zawarta w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - w jej art. 13 ze zn. 1 i art. 45 ze zn. 2.

Zgodnie z tym pierwszym przepisem, zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że:1) nie jest kierowana do małoletnich,2) nie przedstawia osób małoletnich,3) nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami,4) nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych,5) nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu,6) nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób,7) nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego,8) nie wywołuje skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym.

Reklama i promocja piwa,  nie może być prowadzona:1) w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6°° a 20°°, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy; 2) na kasetach wideo i innych nośnikach;3) w prasie młodzieżowej i dziecięcej (również internetowy serwis informacyjny może być uznany za prasę);4) na okładkach dzienników i czasopism;5) na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim;6) przy udziale małoletnich. 

Ponadto zabrania się reklamy, promocji produktów i usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do napoju alkoholowego. Zabrania się też reklamy i promocji przedsiębiorców oraz innych podmiotów, które w swoim wizerunku reklamowym wykorzystują nazwę, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie związane z napojem alkoholowym, jego producentem lub dystrybutorem.

Zabrania się informowania o sponsorowaniu imprez sportowych, koncertów muzycznych oraz innych imprez masowych przez producentów i dystrybutorów napojów, których zasadniczą działalność stanowi produkcja lub sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 8 % do 18 % alkoholu, w jakikolwiek inny sposób niż poprzez umieszczanie wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniu, bilecie, plakacie, produkcie lub tablicy informacyjnej związanej z określoną imprezą nazwy producenta lub dystrybutora oraz jego znaku towarowego. Jednakże informowanie o sponsorowaniu może być prowadzone w radiu i telewizji pod warunkiem, iż będzie ograniczone wyłącznie do podania nazwy producenta lub dystrybutora napojów zawierających do 18 % alkoholu lub jego znaku towarowego, a informacja ta nie będzie prezentowana w telewizji przez osobę fizyczną lub z wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej.

Zabrania się informowania o, innym niż określone powyżej, sponsorowaniu przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych, których zasadniczą działalność stanowi produkcja lub sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 8 % do 18 % alkoholu oraz informowania o sponsorowaniu przez producentów i dystrybutorów napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu.

Zakaz reklamowania zawarty w art. 13 ze zn. 1 dotyczy również wydawnictw promocyjno-reklamowych przekazywanych przez producentów, dystrybutorów lub handlowców napojów alkoholowych klientom detalicznym. 

Zakazy powyższe nie obejmują reklamy i promocji napojów alkoholowych prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

Dotyczą osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które uczestniczą w prowadzeniu reklamy w charakterze zleceniodawcy albo zleceniobiorcy niezależnie od sposobu i formy jej prezentacji.

Zgodnie z art. 45 ze zn. 2. ustawy kto wbrew postanowieniom zawartym w art. 13 ze zn. 1 prowadzi reklamę lub promocję napojów alkoholowych lub informuje o sponsorowaniu imprezy masowej, podlega grzywnie od 10 000 do 500 000 złotych.

Jeżeli czyn ten został popełniony w zakresie działalności przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za zlecenie lub prowadzenie reklamynapojów alkoholowych. Poza odpowiedzialnością za występek określony w art. 45 ze zn. 2 (ścigany na podstawie przepisów kodeksu postępowania karnego) należy się również liczyć z powództwem z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji w postaci reklamy niezgodnej z prawem i dobrymi obyczajami, z którym może wystąpić inny przedsiębiorca, na podtawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Podsumowując należy uznać, że reklama alkoholu jest dozwolona ale w bardzo ograniczonym zakresie, określonym na dodatek w sposób nieostry. Reklama poza tym zakresem wiąże się zaś z daleko idącą odpowiedzialnością o charakterze karnym oraz cywilnym. W świetle powołanych przepisów nie ma znaczenia, czy odbiorcy godzą się na reklamę. 

Oczywiście zakaz reklamy alkoholu nie oznacza, że na stronie internetowej nie można podawać informacji, np. z jakiego rodzaju alkoholu sporządzany jest drink czy jakie alkohole oferowane są w restaruacji. Należy jednak zachować ostrożność, aby nie przekroczyć ram informacji (nie może ona zachęcać do spożycia czy kupna alkoholu).


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika