stwierdzić należy, iż dochód z tytułu otrzymanej Nagrody Artystycznej Miasta będzie podlegał opodatkowaniu (...)

stwierdzić należy, iż dochód z tytułu otrzymanej Nagrody Artystycznej Miasta będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym pod warunkiem, iż Wnioskodawca nie zajmuje się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (nie posiada statusu artysty, twórcy).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14.01.2010 r. (data wpływu 18.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania Nagrody Artystycznej Miasta za książkę ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania Nagrody Artystycznej Miasta za książkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uzyskał w konkursie Nagrodę Artystyczną Miasta 2008 za książkę. Wnioskodawca wskazuje, iż reporterka Radia, która otrzymała tę samą Nagrodę Artystyczną Miasta 2005, miała identyczny problem z interpretacją w/w przepisów podatkowych. Po wielokrotnych wyjaśnieniach i odwołaniach Urząd Skarbowy uznał jej rację (nagroda wyłoniona drogą konkursu) i ustalił podatek od nagrody w wysokości 10%.Procedura przyznawania tej nagrody jest następująca: Samorząd zaprasza kompetentne osoby fizyczne, instytucje kultury, stowarzyszenia i fundacje społeczno- kulturalne, stowarzyszenia i związki twórcze oraz inne podmioty, do składania wniosków o przyznanie nagrody. Następnie powoływana jest Komisja Nagród Miasta, która ocenia poszczególne wnioski (czyli osiągnięcia poszczególnych osób za konkretny rok) i spośród wielu, wybiera tylko jeden. Czyli w najprostszej postaci wybiera drogą konkursu - zdaniem komisji ? za najważniejsze osiągnięcie. Wnioskodawca nagrodę otrzymał za książkę, ale tylko dlatego, że Komisja Nagród Miasta oceniła ją jako najpoważniejszą z przedstawionych czterech propozycji. W dniu 25.03.2010 r. telefonicznie wezwano Wnioskodawcę do przedstawienia własnego stanowiska odnośnie przedstawionego stanu faktycznego oraz wskazania, czy wartość nagrody przekracza 760 zł. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia w terminie (data wpływu 26.03.2010 r.).

W uzupełnieniu wniosku poinformował, iż wartość otrzymanej nagrody przekroczyła 760 zł oraz przedstawił własne stanowisko odnośnie przedstawionego stanu faktycznego, które zostało przedstawione poniżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca zwraca się o interpretację przepisu dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania Nagrody Artystycznej Miasta 2008.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podatek naliczony od Nagrody Artystycznej Miasta 2008, powinien wynosić 10%, ponieważ Wnioskodawca uzyskał nagrodę w konkursie - jury wybrało osobę Wnioskodawcy spośród czworga nominowanych kandydatów. Ponadto Urząd Skarbowy w identycznej, kontrowersyjnej sytuacji, kiedy przyznano Nagrodę Artystyczną Miasta za 2005 rok reporterce Annie K, zinterpretował przepisy podatkowe na korzyść nagrodzonej (nagroda w konkursie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście, a w pkt 9 ? inne źródła.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2 ww. ustawy).Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.

W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca uzyskał w konkursie Nagrodę Artystyczną Miasta 2008 za książkę. Procedura przyznawania tej nagrody jest następująca: Samorząd zaprasza kompetentne osoby fizyczne, instytucje kultury, stowarzyszenia i fundacje społeczno- kulturalne, stowarzyszenia i związki twórcze oraz inne podmioty, do składania wniosków o przyznanie nagrody. Następnie powoływana jest Komisja Nagród Miasta, która ocenia poszczególne wnioski (czyli osiągnięcia poszczególnych osób za konkretny rok) i spośród wielu, wybiera tylko jedno - zdaniem komisji - najważniejsze osiągnięcie.

Przy omawianiu konkursów o charakterze przedmiotowym należy wyróżnić co do zasady dwie reguły opodatkowania przychodów z nich uzyskanych. Pierwsza z nich dotyczy przychodów uzyskanych z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, traktowanych jako przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej (o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W stosunku do tego rodzaju przychodów stosuje się 20% stawkę kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy) i podlegają one łączeniu z pozostałymi przychodami uzyskanymi przez podatnika w roku podatkowym. Od tak obliczonego dochodu pobiera się ? zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy - zaliczkę na podatek dochodowy przy zastosowaniu najniższej stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy. Druga reguła opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udziału w konkursach zawarta została w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, iż od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Przepis art. 13 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście - m.in. do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej w tym (przychodów) z tytułu udziału w konkursach z dziedziny (...) kultury i sztuki, co oznacza, że ustawodawca obejmuje tym przepisem wszystkie przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, a więc i przychody z wygranych w konkursach i z tytułu udziału w nich. Dlatego przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie ma zastosowania do przychodów zwycięzców konkursów z dziedziny kultury i sztuki, którzy posiadają status artysty lub twórcy i uzyskują przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej. Z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.W przedmiotowym przypadku wartość nagrody przekroczyła 760 zł, stąd też ww. zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż dochód z tytułu otrzymanej Nagrody Artystycznej Miasta będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym pod warunkiem, iż Wnioskodawca nie zajmuje się osobiście wykonywaniem działalności artystycznej (nie posiada statusu artysty, twórcy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika