Czy Spółka dokonując wydań nagród na rzecz uczestników konkursów i loterii zobowiązana jest, (...)

Czy Spółka dokonując wydań nagród na rzecz uczestników konkursów i loterii zobowiązana jest, jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku w wysokości 10% wygranej lub nagrody, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT oraz uiszczenia tej kwoty na rachunek właściwego organu podatkowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.05.2012 r. (data wpływu 18.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród na rzecz uczestników konkursów i loterii - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 18.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydawaniem nagród na rzecz uczestników konkursów i loterii.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Grupa R. Sp. z o. o. sp. k., zwana dalej ?Wnioskodawcą? lub ?Spółką?, zajmuje się sprzedażą reklam w czasie antenowym R. Ponadto, Spółka świadczy usługi w zakresie outsourcingu administracyjnego, flotowego, magazynowego i technicznego. W związku z tym posiada odpowiednią dla tych celów bazę personalną, administracyjną, techniczną, doświadczenie oraz know-how.

Nadawca programu R., tj. R. Sp. z o.o. (zwana dalej ?Nadawcą?) zamierza nawiązać współpracę ze Spółką, która podejmie się zorganizowania i przeprowadzenia określonych działań związanych z organizacją konkursów oraz loterii. Spółka pragnie wskazać, iż w stosunkach zewnętrznych, jako organizator konkursu / loterii występować będzie Nadawca, zaś Spółka wykonywać będzie funkcje serwisanta techniczno-administracyjnego.


Spółka, jako podmiot posiadający odpowiednią strukturę techniczno-administracyjno -personalną oraz odpowiednie know-how przyjmuje do wykonania usługę polegającą na obsłudze logistycznej i promocyjnej loterii oraz konkursów. W skład powyższej usługi wejdzie w szczególności:

  1. zaproponowanie odpowiednich nagród do loterii oraz programu radiowego (konkursu). Zaproponowane nagrody uwzględniać będą aktualnie panujące trendy na rynku gadżetów elektronicznych, sprzętu RTV, a wiedza ta wynikać będzie z prowadzonych przez Spółkę na bieżąco badań marketingowych w tym obszarze;
  2. zakup zgodnie z wyborem Nadawcy odpowiednich produktów, które będą stanowić nagrody w programie oraz loterii po możliwie najlepszej cenie;
  3. przechowanie tych produktów do czasu wydania w warunkach zgodnych z odpowiednimi normami;
  4. odpowiednie konfekcjonowanie nagród m.in. opatrzenie nagród logotypem R., dodanie odpowiednich gadżetów promocyjnych związanych z programem R.;
  5. ekspedycja nagród do osób będących zwycięzcami loterii oraz konkursów prowadzonych w programie R., zgodnie z przekazanymi przez Nadawcę danymi;
  6. obsługa informacyjna zwycięzców w zakresie podatku od nagród, przy czym obsługa ta ograniczona jest wyłącznie do podania informacji o konieczności wpłacenia podatku, ewentualnie informacji o rachunku bankowym, na który ten podatek należy wpłacić oraz informacji o kwocie należności;
  7. obsługa ewentualnych reklamacji dotyczących wysłanych nagród.

Należy zaznaczyć, iż Nadawca w żadnym momencie nie nabędzie prawa do dysponowania (rozporządzania) towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel. Nagrody, zarówno w efekcie zorganizowania loterii, jak również w efekcie konkursów, będą wydawane bezpośrednio przez Spółkę, która będzie nagrody nabywać we własnym imieniu. Nagrody przekazywane przez Spółkę zarówno w przypadku loterii, jak również konkursów będą miały charakter rzeczowy.

W związku z wykonywaną przez Spółkę usługą, o której mowa powyżej, obciąży ona Nadawcę wynagrodzeniem z tytułu wykonanej usługi i wystawi na rzecz Nadawcy fakturę VAT. Wynagrodzenie uiszczane przez Nadawcę na rzecz Spółki będzie skalkulowane w ten sposób, że będzie ono uwzględniało również wartość nagród zakupionych przez Spółkę, które następnie przekazywane będą przez nią na rzecz uczestników konkursu.


Spółka nadmieniła, że Nadawca wystąpił z analogicznym wnioskiem o interpretację w sprawie posiadania statusu płatnika w przedstawionym stanie faktycznym do Dyrektora Izby Skarbowej w K.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka dokonując wydań nagród na rzecz uczestników konkursów i loterii zobowiązana jest, jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku w wysokości 10% wygranej lub nagrody, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT oraz uiszczenia tej kwoty na rachunek właściwego organu podatkowego?


Stanowisko Wnioskodawcy, Spółka, jako podmiot wydający nagrody lub wygrane w związku z loterią lub konkursem, nie będzie zobowiązana do pobrania, jako płatnik 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz uiszczenia powyższej kwoty na rachunek właściwego organu podatkowego.


Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o PIT.


Z kolei w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z uwagi na treść powyższych przepisów, w opinii Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż otrzymanie nagrody w konkursie lub loterii będzie podlegało opodatkowaniu PIT, jako przychód z innych źródeł. Konieczne będzie również pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej nagrody.

Jednocześnie w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy. Ponadto jak wynika z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust, 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Analiza dwóch cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego jest podmiot, który dokonuje świadczenia, stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne. Czynność taka powinna powodować konieczność zapłaty podatku.


Będzie to, w ocenie Wnioskodawcy podmiot, który ponosi ekonomiczny ciężar świadczenia.


Należy podkreślić, że żaden z przepisów ustawy o PIT nie stanowi, że dokonanie takiego świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji takiej osoby powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. W opinii Spółki wystarczające jest aby płatnik świadczył kosztem swojego majątku, natomiast sama czynność wydania realizowana może być przez podmiot trzeci.

W analizowanym stanie faktycznym Spółka, jako serwisant techniczno-administracyjny będzie wydawała zakupione przez siebie nagrody rzeczowe. Fundatorem nagród (w znaczeniu podmiotu, który poniesie ich ostateczny koszt) będzie jednak Nadawca. Podkreślenia wymaga fakt, że kwota wynagrodzenia uiszczana przez Nadawcę na rzecz Spółki skalkulowana będzie uwzględniwszy wartość nagród. W rezultacie to Nadawca poniesie ostateczny koszt wydawanych nagród. Spółka jedynie dokona wydania nagrody a w efekcie pełnienia funkcji serwisanta techniczno-administracyjnego otrzyma stosowne wynagrodzenie. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że nagrody te będę faktycznie zakupione przez Spółkę.


Dodatkowo, fakt iż organizatorem oraz emitentem konkursów będzie Nadawca, oznacza, iż to pomiędzy tym podmiotem a osobami uprawnionymi do otrzymania nagród będzie istniała więź zobowiązaniowa.


W związku z powyższym, w opinii Spółka nie powinna zostać uznana za płatnika podatku dochodowego, gdyż jako podmiot zapewniający jedynie techniczno-administracyjną obsługę konkursów i loterii nie jest podmiotem dokonującym świadczenia. Za podmiot dokonujący świadczenia (w rozumieniu ustawy) powinien być bowiem uznany podmiot ponoszący ekonomiczny ciężar nagród, tj. Nadawca.

W związku z powyższym, Spółka, jako podmiot wydający nagrody lub wygrane w związku z loterią lub konkursem, nie będzie zobowiązana do pobrania, jako płatnik 10% zryczałtowanego podatku dochodowego oraz uiszczenia powyższej kwoty na rachunek właściwego organu podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika