Dokumenty potwierdzające ?rozchód paliwa? wykorzystywanego do napędu samochodów ciężarowych (...)

Dokumenty potwierdzające ?rozchód paliwa? wykorzystywanego do napędu samochodów ciężarowych i autobusów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ?wystawiania dokumentów rozchodu paliwa? wykorzystywanego do napędu samochodów ciężarowych i autobusów dla celów odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ?wystawiania dokumentów rozchodu paliwa? wykorzystywanego do napędu samochodów ciężarowych i autobusów dla celów odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego i przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą ... w zakresie transportu międzynarodowego rzeczy samochodami ciężarowymi oraz transportu przewozu osób autobusami w liniach regularnych na podstawie zezwolenia wydanego przez Marszałka Województwa.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Samochody ciężarowe w kraju i poza jego granicami tj. w Unii Europejskiej, Rosji, Szwajcarii i in. kupują paliwo (ON) w stacjach paliw. Autobusy wykorzystywane w liniach krajowych dokonują zakupu paliwa (ON) w kraju.

Na bazie transportowej firmy Wnioskodawca posiada własny magazyn paliw, z którego tankowane są własne samochody ciężarowe i autobusy ujęte w ewidencji środków trwałych do amortyzacji Firmy.

Paliwo tankowane do samochodów ciężarowych i autobusów wykorzystywane jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem w zależności od podmiotu zlecającego usługę.

Do firmowego magazynu paliw dokonywane są zakupy hurtowe paliwa (ON), na które Wnioskodawca otrzymuje fakturę VAT umożliwiającą odliczenie podatku VAT naliczonego.

Na odwrocie ww. faktury VAT Wnioskodawca umieszcza adnotację ?zużyto do napędu samochodów ciężarowych i autobusów, będących w bezpośredniej dyspozycji prawnej Firmy ? a służących do działalności gospodarczej firmy.?

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy tankowaniu samochodów ciężarowych i autobusów z firmowego magazynu paliwa przy ?istnieje obowiązek wypisywania dokumentów rozchodu na każdy samochód z podaniem numeru rejestracyjnego tankowanego pojazdu wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych w celu późniejszego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od oleju napędowego? mimo umieszczenia adnotacji na odwrocie faktury VAT ?zużyto do napędu samochodów ciężarowych i autobusów będących w bezpośredniej dyspozycji prawnej Firmy a służących do działalności gospodarczej firmy?.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT paliwo (towary) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie ma więc obowiązku przy zakupie i tankowaniu z magazynu paliw do zbiorników samochodów ciężarowych i autobusów ujętych w ewidencji środków trwałych firmy wypisywania dokumentów rozchodu z podaniem numeru rejestracyjnego samochodu. Wystarczy zaś umieścić informację na odwrocie faktury VAT ?zużyto do napędu samochodów ciężarowych i autobusów będących w bezpośredniej dyspozycji prawnej Firmy a służących do działalności gospodarczej firmy?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż wniosek ORD-IN został złożony w dniu 3 lutego 2013 r. i jako przedmiot wniosku Wnioskodawca zaznaczył stan faktyczny, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88a ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 1.

Ograniczenie to dotyczy paliwa zużywanego do napędu samochodów osobowych oraz innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony ? za wyjątkiem pojazdów wskazanych w art. 86a ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu międzynarodowego rzeczy samochodami ciężarowymi oraz transportu przewozu osób autobusami w liniach regularnych na podstawie zezwolenia wydanego przez Marszałka Województwa.

Na bazie transportowej firmy Wnioskodawca posiada własny magazyn paliw, z którego tankowane są własne samochody ciężarowe i autobusy ujęte w ewidencji środków trwałych do amortyzacji Firmy. Do firmowego magazynu paliw dokonywane są zakupy hurtowe paliwa (ON), na które Wnioskodawca otrzymuje fakturę VAT umożliwiającą odliczenie podatku VAT naliczonego.

Na odwrocie ww. faktury VAT Wnioskodawca umieszcza adnotację ?zużyto do napędu samochodów ciężarowych i autobusów, będących w bezpośredniej dyspozycji prawnej Firmy a służących do działalności gospodarczej firmy.?

Paliwo tankowane do samochodów ciężarowych i autobusów wykorzystywane jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem w zależności od podmiotu zlecającego usługę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy przy tankowaniu samochodów ciężarowych i autobusów z firmowego magazynu paliwa istnieje obowiązek wypisywania dokumentów rozchodu na każdy samochód z podaniem numeru rejestracyjnego tankowanego pojazdu wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych w celu późniejszego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od oleju napędowego.

Wskazać należy, iż cytowane powyżej przepisy i okoliczności dotyczące stanu faktycznego nie wyłączają prawa do obniżenia kwoty podatku należnego od nabywanego przez Wnioskodawcę paliwa do użytkowanych samochodów ciężarowych i autobusów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz kwotę podatku podlegającą wpłaci do urzędu skarbowego oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym Wnioskodawca zobowiązany jest prowadzić ewidencję, z której wynikać będzie m.in. kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu od zakupionego paliwa. Wnioskodawca musi dołożyć wszelkich starań, by ewidencja była wiarygodna i rzetelna. Zapisy w prowadzonej ewidencji winny mieć swoje potwierdzenie w posiadanych dokumentach. To Wnioskodawca posiada wiedzę do jakich pojazdów, w jakich ilościach paliwo zostało rozdysponowane, jednakże powyższe dane winny być możliwe do zweryfikowania, z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują ograniczenia w zakresie odliczenia podatku VAT od paliw w stosunku niektórych typów pojazdów samochodowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dla celów odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa do firmowego magazynu paliwa, służącego do napędu samochodów ciężarowych i autobusów, w celu wykazania w jakiej ilości i do jakich samochodów jest tankowane paliwo, winien prowadzić stosowną dokumentację, która pozwoli na precyzyjne określenie ww. danych oraz na ustalenie kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.

Należy wskazać, iż ustawa o podatku od towarów i usług, w tym przepisy regulujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie zawiera regulacji dotyczących dokumentów rozchodu, w tym wskazania w jakich sytuacjach winny być wypisywane i jaką treść winny zawierać.

Zatem Wnioskodawca rozchód paliwa z firmowego magazynu paliw może potwierdzić dowolnym dokumentem, z którego będzie wynikało w jakiej ilości i do jakich samochodów jest tankowane paliwo.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, że wystarczy umieścić adnotację na odwrocie faktury, że ?zużyto do napędu samochodów ciężarowych i autobusów (?)?, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika