Brak opodatkowania sprzedaży map. sygn: ITPP1/443-1209/12/MN

Brak opodatkowania sprzedaży map.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 2 października 2012 r.) uzupełnionym w dniu 27 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania usług administracji publicznej oraz sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług administracji publicznej oraz sposobu ich dokumentowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Od dnia 1 stycznia 2011 r., zgodnie z art. 7c ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne do zadań marszałka województwa należy w szczególności:


  1. prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
  2. zlecanie wykonania i udostępnianie map topograficznych i tematycznych dla obszarów właściwych województw;
  3. tworzenie, w uzgodnieniu z Głównym Geodetą Kraju, oraz prowadzenie i udostępnianie bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1 a pkt 8, oraz standardowych opracowań kartograficznych w skali 1:10 000, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 3;
  4. analiza zmian w strukturze agrarnej oraz programowanie i koordynacja prac urządzeniowo-rolnych;
  5. monitorowanie zmian w sposobie użytkowania gruntów oraz ich bonitacji;
  6. współdziałanie z Głównym Geodetą Kraju w prowadzeniu państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, w tym prowadzeniu bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. la pkt 4, w części dotyczącej obszaru województwa.


Wnioskodawca dokonuje sprzedaży zarówno w zakresie:


  • usług administracji publicznej,
  • czynności zawartych na podstawie umów cywilnoprawnych (m.in.: usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości, dostaw energii elektrycznej, wody i ciepła, usługi usuwania nieczystości, dzierżawa gruntów, oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, sprzedaż nieruchomości, usługi telekomunikacyjne).


Wnioskodawca nie ma wątpliwości co do wystawiania faktur VAT na podstawie umów cywilnoprawnych, natomiast odnośnie usług administracji publicznej (m.in. sprzedaży map) ma wątpliwości, czy są prawidłowo dokumentowane. Obecnie usługi administracji publicznej związane ze sprzedażą map są dokumentowane fakturą VAT, z następującymi stawkami VAT:


  • 5% - mapa topograficzna, hydrograficzna, sozologiczna; mapa przeglądowa Polski, mapa administracyjna Polski, Skorowidz map,; Atlas Rzeczypospolitej Polskiej - wszystko w postaci drukowanej;(PKWiU 58.11.1),
  • 23% - wzory i objaśnienia; wytyczne techniczne G1.10; wyplot mapy; ksero - papier; zapis zbiorów na CD; tuba,
  • ?np.? - nie podlegają opodatkowaniu wszelkiego rodzaju opłaty za udostępnienie treści danych w wersji cyfrowej: opłata za zezwolenie; opłata za udostępnienie warstwy, danych, mapy, NMT, ortofotomapy, TBD, BDO, treści innej mapy; udostępnienie kopii (wydruk) zmontowanych map >1:10 000.


W uzupełnieniu do wniosku doprecyzowano, iż usługi administracji publicznej związane ze sprzedażą map są powiązane z zadaniami marszałka województwa, wynikającymi z art. 7c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Do zadań marszałka województwa należy m.in. prowadzenie i udostępnianie Wojewódzkiego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. Udostępnianie tego zasobu w zakresie map polega na sprzedaży map drukowanych oraz sprzedaży map w wersji cyfrowej, które każdorazowo są nagrywane na nośnik CD lub DVD ? na zamówienie klienta (interpretacja indywidualna nr ITPP1/443-1585/11/AJ).

Ponadto wskazano, iż czynności związane ze sprzedażą map mieszczą się z zapisie art. 40 ust. 3c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Czynności polegające na udostępnianiu danych z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznej oraz czynności związane z udostępnianiem tych informacji (sprzedaż kopii, wydruków, skanowanie, nagrywanie na nośniki CD, DVD) są zadaniami z zakresu administracji rządowej. Marszałek jako organ władzy publicznej realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone odrębnymi przepisami, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług (interpretacja indywidualna nr IBP3/443-1229/11/AB).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wyżej wymienione usługi administracji publicznej związane z sprzedażą map podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi administracji publicznej związane z sprzedażą map nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym ?Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych?. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, nie powinno się tych czynności dokumentować fakturami VAT, natomiast właściwym w celu udokumentowania będzie wystawienie not księgowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Od wspomnianej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki. I tak na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), organy samorządu terytorialnego działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, ustawy mogą określać sprawy należące do zakresu działania województwa jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa.

Zatem Województwo wykonując zadania z zakresu administracji rządowej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z realizacją tych zadań, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa i zarząd województwa - art. 15 ustawy o samorządzie województwa. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, w skład którego wchodzi m.in. marszałek województwa (art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa). Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami oraz reprezentuje województwo na zewnątrz (art. 43 ust. 1 ww. ustawy).

Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych ? art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.


Zgodnie z art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią:


  1. organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego:


    1. Główny Geodeta Kraju,
    2. wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie;


  2. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej:


    1. marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego,
    2. starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.


Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 cyt. ustawy).


Stosownie do zapisu art. 7c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, do zadań marszałka województwa należy w szczególności:


  1. prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
  2. zlecanie wykonania i udostępnianie map topograficznych i tematycznych dla obszarów właściwych województw;
  3. tworzenie, w uzgodnieniu z Głównym Geodetą Kraju, oraz prowadzenie i udostępnianie bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 8, oraz standardowych opracowań kartograficznych w skali 1:10 000, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 3;
  4. analiza zmian w strukturze agrarnej oraz programowanie i koordynacja prac urządzeniowo-rolnych;
  5. monitorowanie zmian w sposobie użytkowania gruntów oraz ich bonitacji;
  6. współdziałanie z Głównym Geodetą Kraju w prowadzeniu państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, w tym prowadzeniu bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4, w części dotyczącej obszaru województwa.


W myśl art. 40 ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:


  1. Głównego Geodety Kraju ? w zakresie zasobu centralnego;
  2. marszałków Województw ? w zakresie zasobów wojewódzkich;
  3. starostów ? w zakresie zasobów powiatowych.


Na podstawie art. 40 ust. 3c ww. ustawy, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez Marszałka Województwa czynności, polegające na udostępnieniu map geodezyjnych i kartograficznych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego (sprzedaż map drukowanych oraz w wersji cyfrowej ? nagrywanych na nośnikach CD lub DVD) należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej.

Tym samym opisane czynności, związane ze sprzedażą map, mieszczące się w zakresie określonym art. 40 ust. 3c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne wpisują się w dyspozycję art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wprawdzie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy stanowi, że organy władzy publicznej są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Przedmiotowe czynności mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny.

Zatem opłaty pobierane za ww. czynności, nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Ustosunkowując się do kwestii dokumentowania opisanych czynności wskazać należ, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy są zobowiązani do wystawiania faktur stwierdzających w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Skoro przedmiotowe czynności nie podlegają opodatkowaniu, nie powinny one być dokumentowane fakturami, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności te natomiast mogą być udokumentowane dokumentem przewidzianym w przepisach ustawy o rachunkowości np. notą księgową.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika