Ewidencja gruntów i budynków a księga wieczysta
Pytanie:
"Nieruchomość należąca do zmarłej spadkodawczyni nie ma założonej księgi wieczystej. Jest jednak zbiór dokumentów prowadzony przez prezydenta miasta. Wg urzędników właścicielem nieruchomości jest zmarła spadkodawczyni i jej mąż mimo, że istnieje akt notarialny z 1947 roku o sprzedaży udziału w nieruchomości męża żonie. Ma to znaczenie, ponieważ inny jest krąg spadkobierców męża a inny żony. Postępowanie w sprawie nabycia spadku po małżeństwie zakończyło się. Jak w przypadku zbioru dokumentów wygląda kwestia zmiany faktycznego właściciela, a w zasadzie wykazania, że w chwili otwarcia spadku jedynym właścicielem nieruchomości była żona? Zbiór dokumentów jest prowadzony przez sąd i wynika z niego, że właścicielem nieruchomości jest żona. Natomiast w dokumentacji prezydenta miasta (bodaj rejestr gruntów) wpisani są małżonkowie. Jak usunąć niezgodność między dokumentami sądu a organu administracji? "
Odpowiedź prawnika: Ewidencja gruntów i budynków a księga wieczysta
Odnosząc się do pierwszego z wymienionych zagadnień należy zauważyć, iż co do zasady zarówno wpis do księgi wieczystej jak i złożenie dokumentu do zbioru dokumentów ma skutek wyłącznie deklaratoryjny, chyba że przepis ustawy od tego wpisu uzależnia powstanie określonego prawa (np. hipoteki). Stąd też fakt, iż w księdze wieczystej lub w zbiorze dokumentów jest ujawniona inna osoba niż będąca w rzeczywistości właścicielem, nie przesądza tego, że dana osoba jest właścicielem. Wykazanie prawa własności innej osoby niż wpisana do księgi wieczystej lub ujawnionej w zbiorze dokumentów może nastąpić np. poprzez powołanie się na fakt zmiany właściciela w drodze sprzedaży lub darowizny nieruchomości lub jej części.
Ewidencja gruntów i budynków jest natomiast prowadzona na podstawie przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. W celu usunięcia niezgodności pomiędzy danymi wynikającymi ze zbioru dokumentów a danymi ujawnionymi w ewidencji gruntów i budynków wystarczającym wydaje się zawiadomienie organu o zaistniałej niezgodności, przesyłając jednocześnie stosowne dokumenty (np. kopie umowy sprzedaży).
Powyższy wniosek uzasadnia przede wszystkim brzmienie § 44 rozp. Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, do zadań starosty związanych z prowadzeniem ewidencji należy m.in. utrzymanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi. Jednocześnie zgodnie z § 49 ust. 1 rozp., o dokonanych zmianach w danych ewidencyjnych starosta jest zobowiązany zawiadomić osoby i jednostki organizacyjne, na których wniosek lub zgłoszenie zmiana została wprowadzona.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?