Czy działalność gastronomiczną i sprzedaż posiłków na wynos wraz z dodatkowymi usługami, które (...)

Czy działalność gastronomiczną i sprzedaż posiłków na wynos wraz z dodatkowymi usługami, które są oznaczone przez jako ?usługi cateringowe? lub też są ewidencjonowane za pośrednictwem kasy fiskalnej są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku do sprzedaży usług związanych z wyżywieniem - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 23 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku do sprzedaży usług związanych z wyżywieniem.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan samodzielną działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych. Głównym zakresem świadczonych usług gastronomicznych jest sprzedaż ?na zamówienie z karty? oraz napoi. Niniejsze usługi gastronomiczne sprzedaje Pan w wynajmowanym lokalu gastronomicznym. W zakresie podatku od towarów i usług jest Pan podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania kwartalnych deklaracji. W ramach prowadzonej działalności dokonuje Pan również sprzedaży usług gastronomicznych podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym - w szczególności firmom szkoleniowym - w następujący sposób:


- na podstawie zamówienia ustala Pan zakres potraw jakie będą serwowane, przygotowuje stoły, dowozi posiłki własnym transportem oraz czasami oferuje obsługę kelnerską.


Sprzedaż ta dokumentowana jest paragonem fiskalnym lub fakturą, w której to fakturze niniejsze usługi gastronomiczne określa Pan jako ?usługi cateringowe? - symbol PKWiU 56.21 (zgodnie z informacją uzyskaną z Urzędu Statycznego w Łodzi z dnia 5 czerwca 2014 r.) oraz wskazuje, że sprzedaż tych ?usług cateringowych? jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Natomiast sprzedaż napoi jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prowadząc działalność gastronomiczną i sprzedając posiłki na wynos wraz z dodatkowymi usługami (opisanymi powyżej), które to usługi gastronomiczne w fakturach dokumentujących sprzedaż są oznaczone przez Pana jako ?usługi cateringowe? lub też są ewidencjonowane za pośrednictwem kasy fiskalnej - ma Pan prawo do uznania, że sprzedaż opisanych ?usług cateringowych? jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 1 stycznia 2014 r. podatnicy dokonując sprzedaży usług gastronomicznych (posiłków) o symbolu PKWiU 56, wymienionych poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie podatku od towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013r., poz. 1719), w tym także usług cateringowych, mają prawo ewidencjonując ich sprzedaż, czy to na kasie fiskalnej czy też fakturą, do określenia, że są one opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Wskazał Pan również, że pomimo stosowanej nazwy ?usługi cateringowe?, faktycznie dokonuje Pan sprzedaży usług gastronomicznych na terenie swojego lokalu gastronomicznego oraz poza terenem lokalu gastronomicznego. W świetle powyższego według Panna należy uznać, iż jako podmiot prowadzący działalność gastronomiczną sprzedając posiłki na wynos wraz dodatkowymi usługami opisanymi w stanie faktycznym (które to usługi są oznaczone przez stronę jako ?usługi cateringowe?) jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% (w fakturach lub też ewidencjonując za pośrednictwem kasy fiskalnej).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (?).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 6 ust. 1 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1 ze zm.) ?usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy?. Zgodnie z art. 6 ust. 2, za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Powyższe uregulowania, które na mocy art. 65 tego rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 lipca 2011 r., określają cechy charakterystyczne oraz sposób identyfikacji usług cateringowych i restauracyjnych.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku ? stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy ? wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719), w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika do ww. rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:


  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex ? rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)?.

Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan samodzielną działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych w wynajmowanym lokalu. Głównym zakresem świadczonych usług gastronomicznych jest sprzedaż ?na zamówienie z karty oraz napoi?. W zakresie podatku od towarów i usług jest Pan podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania kwartalnych deklaracji. W ramach prowadzonej działalności dokonuje Pan również sprzedaży usług gastronomicznych podmiotom gospodarczym i osobom fizycznym - w szczególności firmom szkoleniowym - w następujący sposób:


- na podstawie zamówienia ustala Pan zakres potraw jakie będą serwowane, przygotowuje stoły, dowozi posiłki własnym transportem oraz czasami oferuje obsługę kelnerską.

Niniejszą sprzedaż usług zamierza Pan zaklasyfikować (zgodnie z informacją uzyskaną z Urzędu Statystycznego w 2014 r.) do grupowania PKWiU 56.21 i opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, natomiast sprzedaż napoi w wysokości 23%.

Mając na uwadze powyższy opis, zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług cateringowych. W pierwszej kolejności wskazać należy, że od 1 stycznia 2011 r. dla celów VAT stosuje się PKWiU wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 (?Usługi związane z wyżywieniem?) sklasyfikował w grupowaniu - PKWiU 56.2 ?Usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostałe usługi gastronomiczne?. Natomiast w grupowaniu PKWiU 56.21 zostały sklasyfikowane ?Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)?.

W świetle przywołanego wcześniej art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić zatem należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów lub usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów lub usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że o ile faktycznie usługi, które Pan świadczy w ramach prowadzonej działalności gastronomicznej - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56.21 (tj. ?Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)?), to podlegają one opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% (właściwą dla świadczonej usługi związanej z wyżywieniem) - na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów (z uwzględnieniem wyłączeń wskazanych w poz. 7 w przypadku których, stosuje się stawkę podstawową w wysokości 23%).

W tym miejscu podkreślić jednak należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku usług według PKWiU.

Zatem zaznaczyć należy, że tut. organ wydając przedmiotową interpretację oparł się na wskazaniu przez Wnioskodawcę we wniosku, że wymienione czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56.10.1 (tj. ?Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych?). Tak więc, podjęte rozstrzygnięcie oparto o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jednocześnie należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku grupowanie jest prawidłowe.

Tak więc, to Wnioskodawcę obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywrze skutków prawnych w przypadku ustalenia w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego od stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku usług).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika