Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Karmelickiej 66, kod poczt. 31-128, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Odpowiedzialność producenta i sprzedawcy

PYTANIE: Osoba fizyczna zakupiła stolarkę okienną. Po zamontowaniu stolarka okazała się wadliwa (nieszczelności powodujące utratę ciepła, parowanie i zlodowacenia). Kupujący wielokrotnie zgłaszał reklamacje u producenta, jednak zostały one bezpodstawnie odrzucone (stwierdzono, iż stolarka jest niewłaściwie używana, co nie jest prawdą). Kupujący zwrócił się do rzecznika konsumentów, który uznał jego argumenty, jednak nie przekonało to producenta stolarki. W związku z tym kupujący wytoczył powództwo cywilne przeciwko producentowi o zapłatę kwoty ceny stolarki oraz odszkodowanie za zwiększone koszty ogrzewania. Producent w odpowiedzi na pozew wniósł o oddalenie powództwa i złożył wniosek o wezwanie do udziału w sprawie w charakterze pozwanego swojego autoryzowanego przedstawiciela handlowego. Powód na podstawie art. 194 par. 3 złożył wniosek o pozwanie również przedstawiciela handlowego, ale uważa, że mimo wszystko legitymację bierną ma również producent stolarki, który był jej właścicielem, a przedstawiciel tylko pośredniczył. Producent udzielił gwarancji na stolarkę okienną, powód posiada kartę gwarancyjną wystawioną przez fabrykę. Dopozwany przedstawiciel handlowy w odpowiedzi na pozew twierdzi, iż to producent jest sprzedawcą stolarki, a on jedynie pośredniczył pobierając prowizję (na fakturze zakupu stolarki jako sprzedający widnieje zarówno producent jak i przedstawiciel handlowy). Ponadto na podstawie umowy o współpracy przedstawiciel handlowy montował stolarkę i częściowo udzielał gwarancji na montaż. Czy w tej sytuacji zarówno producent jak i przedstawiciel handlowy mogą być jednocześnie pozwanymi odpowiadając solidarnie? Jeśli tak, to jaka może być podstawa prawna - czy obydwa podmioty można uznać za sprzedającego, czy może jakaś inna?

FRAGMENT ODPOWIEDZI: W zakresie wad towaru odpowiedzialność producenta jest odpowiedzialnością gwarancyjną natomiast odpowiedzialność sprzedawcy jest odpowiedzialnością reklamacyjną. W przypadku kierowania roszczenia (...)

Podobne Opinie Prawne

  • Gwarancja a rękojmia

    Czym różni się gwarancja udzielona na rzecz sprzedaną od uprawnień wynikających z rękojmi przy sprzedaży? Warto wskazać, że czym innym jest rękojmia, a czym innym gwarancja, jeśli została (...)

  • Niezgodność towaru z umową a gwarancja

    Czy instytucja niezgodności towaru z umową jest niezależna od gwarancji? Kupującemu może zostać udzielona gwarancja. Gwarancja udzielana jest przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie (...)

  • Realizacja umowy gwarancyjnej

    Prowadzę działalność gospodarczą. 9 lipca kupiłem nową drukarkę (roczna gwarancja). W czasie drukowania zagina kartki. Czy mogę domagać się wymiany drukarki na nową? Jeżeli wada fizyczna rzeczy (...)

  • Gwarancja a niezgodność towaru z umową

    W grudniu 2005 sprzedaliśmy klientowi sprzęt komputerowy (laptop + pocket pc), na który producent udzielił 12 miesięcy gwarancji. Sprzęt uległ poważnej awarii w marcu 2007, a więc po okresie gwarancji (...)

  • Uprawnienia kupującego z gwarancji

    Nasz dostawca dostarczył na zbiornik magazynowy na kwas który z kolei został zamontowany w montowanej przez nas linii technologicznej. Przy złożeniu zamówienia została wpłacona zaliczka na poczet (...)

 

Komentarze: Odpowiedzialność producenta i sprzedawcy

  • Kryś 2011-02-08 18:07:58

    Re: Odpowiedzialność producenta i sprzedawcy

    a kto może mi odpowiedzieć na takie pytanie: jaka jest odpowiedzialność producenta w aspekcie produkcji części zamiennych do wytworzonego produktu, czy serwisu tego produktu?


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Karmelickiej 66. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Porady prawne online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 1
  • 9
  • 3
  • 4
  • 8
  • 3
  • osób
Zobacz ich opinie:
  • Anna Lech

    2014-04-14

    Dziękuję za rzetelną opinię. Pomogła mi w rozwiązaniu wątpliwości. Wiem teraz jaka jest podstawa prawna w dochodzeniu przed sadem Dostałam profesjonalną opinię i dodatkowe wyjaśnienia. Doceniam również fakt informowania o ewentualnych kosztach sądowych. Nie wszyscy prawnicy to czynią. Skupiają się na swoich wynagrodzeniach, a nie informują o kosztach sądowych. To już trzecia opinia, w zupełnie różnych sprawach z dodatkowymi wyjaśnieniami (odpowiedziami na pytania po przesłaniu opinii).Było też pismo procesowe. Cena w miarę przystępna w stosunku do nakładu pracy.Polecam.Serdecznie pozdrawiam cały Zespół e-prawnik.
  • ulan.

    2014-04-15

    Nie miałam zaufania do wyjaśnienia mojej sprawy drogą internetową,jednak ryzyko opłaciło się bo zaoszczędziłam czas ,rozwiałam wszelkie wątpliwości,wiem jakie mam podjąć dalsze kroki i w razie problemów zwrócę się znowu do firmy po poradę.
  • Krzysztof Górecki

    2014-04-16

    Witam , jestem zadowolony z przygotowanej mi opinii , nie ukrywam że byłbym zainteresowany wykonaniem pisma procesowego jakim byłby pozew przeciwegzekucyjny . Proszę o o ewentualną wycenę tej usługi .Z góry serdecznie dziękuję
  • anna.lewińska

    2014-04-15

    Opinia napisana prostym, dostępnym dla przeciętnego obywatela językiem. Polecam wszystkim potrzebującym fachowej porady. Podziękowanie dla autorów opinii.
  • marko55

    2014-03-31

    Dziekuje za otrzymana ocenę.Jest profesjonalna i wyjaśnia problem.Pozdrowienia i podziekowania dla autorow.
  • Krystyna G

    2014-03-20

    dziekuje za otrzymaną opinię, bardzo mi pomogła rozwikłać problem, o który pytałam
  • Barbara Z.

    2014-03-25

    Jestem bardzo zadowolona z usługi e-prawnik.pl Na doprecyzowane pytanie po otrzymaniu opinii dostałam odpowiedź która w pełni mnie satysfakcjonuje. Teraz wiem jak postąpić. Zespół prawników jest profesjonalny i rzetelny. Wycena usługi również nie jest zbyt wygórowana w porównaniu do usług prawników w mojej miejscowości. Dziękuję i pozdrawiam
  • Doris

    2014-03-27

    Opinia jest podana rzetelnie i profesjonalnie. Bardzo Dziękuję. Z porady korzystam już po raz drugi i jestem zadowolona. Dziękuję !
  • teresa bielecka

    2014-03-25

    witam-na razie bardzo Wam dziękuję w imieniu tej biednej Mamy-9 dzieci-postanowiłam Jej pomóc,choć sama walczę z bardzo złośliwym rakiem-jestem łysa i sama mam swe poroblemy,ale Wasza opinia mi się podoba,także jeszcze raz wielkie dzięki.Serdecznie pozdrawiam cały Wasz Zespół.Przypuszczam,że będę potrrzebowała dodatkowej pomocy,także pewnie się do Was zwrócę-DZIEKI
  • Bogdan T.

    2014-03-24

    Dziekuje za otrzymana opinie.Jest profesjonalna i rzeczywiscie wyjasnia problem.Pomaga w dalszym postepowaniu.Pozdrowienia i podziekowania dla autorow.

Porady prawne

Artykuły

Śledź najnowsze informacje


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.