Angielski nieobowiązkowy?

W nawiązaniu do artykułu "Angielski nieobowiązkowy" w dzisiejszym (14 lipca) "Dzienniku Polska Europa Świat", Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało:

Według projektu nowej podstawy programowej, która ma zacząć obowiązywać od września 2009 roku, uczniowie pierwszych klas szkół podstawowych rozpoczną obowiązkową naukę nowożytnego języka obcego. Nauka ta potrwa co najmniej 9 lat (6 lat w szkole podstawowej, 3 lata w gimnazjum), może jednak potrwać 12 lat (+ 3 lata w liceum).

Jednocześnie w gimnazjum uczeń rozpocznie naukę drugiego obowiązkowego języka obcego, która potrwa 6 lat (gimnazjum + liceum). Zreformowana podstawa programowa, która przewiduje także możliwość nauki trzeciego języka (liceum - trzy lata), zapewnia więc dobrą znajomość przynajmniej jednego języka obcego.

Narzucenie szkołom języka angielskiego jako obowiązkowego byłoby naruszeniem prowadzonej od kilku lat przez Unię Europejską polityki wielojęzyczności, której jednym z celów jest zachęcanie do nauki języków obcych i promowanie różnorodności językowej w społeczeństwie. Mogłoby także prowadzić do jego dominacji i do praktycznego wyrugowania ze szkół na przykład francuskiego, rosyjskiego czy hiszpańskiego.

Resort nie może jednak bagatelizować sygnałów płynących z różnych regionów Polski. Na przykład rodzice, nauczyciele i dyrektorzy szkół z Podlasia oczekują, aby uczniowie uczyli się języka rosyjskiego. Z drugiej strony opinie napływające ze Śląska mówią podobnie o oczekiwaniach dotyczących języka niemieckiego. Świadczy to wyraźnie o potrzebie dostosowania nauki języków obcych m.in. do lokalnego zapotrzebowania i lokalnych tradycji.

Nie bez znaczenia jest także kwestia zasobów kadrowych. Na przykład wprowadzając w śląskich szkołach obowiązkowy, a niechciany język angielski, MEN i dyrektorzy szkół stanęliby przed problemem utraty pracy przez wielu nauczycieli germanistów.

Twierdzenie, że język angielski jest w polskich szkołach marginalizowany, jest całkowicie nieuzasadnione. Resort edukacji doskonale zdaje sobie sprawę, że uczniowie i tak wybiorą przede wszystkim naukę tego właśnie języka. Zdecydowanie przoduje on bowiem w badaniach powszechności nauczania języków obcych - uczy się go obecnie ponad 80 proc. polskich uczniów i ich liczba stale rośnie.

Źródło: www.men.gov.pl