Angielski nieobowiązkowy?

W nawiązaniu do artykułu "Angielski nieobowiązkowy" w dzisiejszym (14 lipca) "Dzienniku Polska Europa Świat", Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało:

Według projektu nowej podstawy programowej, która ma zacząć obowiązywać od września 2009 roku, uczniowie pierwszych klas szkół podstawowych rozpoczną obowiązkową naukę nowożytnego języka obcego. Nauka ta potrwa co najmniej 9 lat (6 lat w szkole podstawowej, 3 lata w gimnazjum), może jednak potrwać 12 lat (+ 3 lata w liceum).

Jednocześnie w gimnazjum uczeń rozpocznie naukę drugiego obowiązkowego języka obcego, która potrwa 6 lat (gimnazjum + liceum). Zreformowana podstawa programowa, która przewiduje także możliwość nauki trzeciego języka (liceum - trzy lata), zapewnia więc dobrą znajomość przynajmniej jednego języka obcego.

Porady prawne

Narzucenie szkołom języka angielskiego jako obowiązkowego byłoby naruszeniem prowadzonej od kilku lat przez Unię Europejską polityki wielojęzyczności, której jednym z celów jest zachęcanie do nauki języków obcych i promowanie różnorodności językowej w społeczeństwie. Mogłoby także prowadzić do jego dominacji i do praktycznego wyrugowania ze szkół na przykład francuskiego, rosyjskiego czy hiszpańskiego.

Resort nie może jednak bagatelizować sygnałów płynących z różnych regionów Polski. Na przykład rodzice, nauczyciele i dyrektorzy szkół z Podlasia oczekują, aby uczniowie uczyli się języka rosyjskiego. Z drugiej strony opinie napływające ze Śląska mówią podobnie o oczekiwaniach dotyczących języka niemieckiego. Świadczy to wyraźnie o potrzebie dostosowania nauki języków obcych m.in. do lokalnego zapotrzebowania i lokalnych tradycji.

Nie bez znaczenia jest także kwestia zasobów kadrowych. Na przykład wprowadzając w śląskich szkołach obowiązkowy, a niechciany język angielski, MEN i dyrektorzy szkół stanęliby przed problemem utraty pracy przez wielu nauczycieli germanistów.

Twierdzenie, że język angielski jest w polskich szkołach marginalizowany, jest całkowicie nieuzasadnione. Resort edukacji doskonale zdaje sobie sprawę, że uczniowie i tak wybiorą przede wszystkim naukę tego właśnie języka. Zdecydowanie przoduje on bowiem w badaniach powszechności nauczania języków obcych - uczy się go obecnie ponad 80 proc. polskich uczniów i ich liczba stale rośnie.

Źródło: www.men.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika