Lotnicze konsultacje wewnątrz Unii Europejskiej
Czy i jak państwo może wspierać budowę portów lotniczych oraz linie lotnicze w fazie uruchamiania nowych połączeń? Komisja Europejska zachęca do wyrażenia opinii na temat zmian dotyczących unijnych zasad w tej sprawie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat sytuacja na rynku lotniczym uległa poważnym zmianom. Wniosek Komisji uwzględnia rozwój rynku, a zarazem zawiera zalecenia dla państw członkowskich.
Po zapoznaniu się z otrzymanymi propozycjami Komisja przyjmie nowe zalecenia na początku 2014 roku. Joaquína Almunia, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za konkurencję, stwierdził - "Naszym celem jest zapewnienie optymalnego wydatkowania pieniędzy podatników, z przeznaczeniem na rzeczywiście niezbędne zadania. Nowe zalecenia Komisji odnośnie do pomocy publicznej będą miały kluczowy wpływ na sukces europejskiej branży lotniczej, przy zachowaniu zasad konkurencyjności bez względu na przyjęty model biznesowy - od narodowych przewoźników lotniczych poprzez linie niskokosztowe; od regionalnych lotnisk po duże porty przesiadkowe".
Komisja opublikowała wstępną wersję zaleceń dotyczących pomocy państwa w zakresie finansowania publicznego portów lotniczych oraz linii lotniczych rozpoczynających swoją działalność. Zgodnie z głównymi postanowieniami zawartymi w zaleceniach MEMO/13/639.
Pomoc państwa na inwestycje w infrastrukturę portów lotniczych jest dozwolona, jeżeli istnieje rzeczywista potrzeba transportowa, a wsparcie publiczne jest niezbędne, by zapewnić dostępność danego regionu. Obecne zalecenia nie określają jednak zakresu dofinansowania inwestycji, natomiast w projekcie nowych zaleceń określono dozwolony maksymalny zakres pomocy ustalany na podstawie wielkości portu lotniczego, by zapewnić prawidłową równowagę pomiędzy inwestowaniem publicznym oraz prywatnym. Tym samym mniejsze porty lotnicze mają większe możliwości uzyskania dotacji niż w przypadku większych portów lotniczych.
W kwestii pomocy operacyjnej, która nie jest możliwa w świetle obowiązujących zaleceń, Komisja wyraża zgodę na udzielenie takiej pomocy na okres przejściowy 10 lat, po spełnieniu określonych warunków, by zapewnić portom lotniczym odpowiednią ilość czasu na dostosowanie przyjętych przez nie modeli biznesowych. Wielkość pomocy operacyjnej będzie malała w tym okresie i będzie zależna od sytuacji finansowej danego portu lotniczego.
Pomoc państwa na rozpoczęcie działalności dla linii lotniczych uruchamiających nowe połączenia jest dopuszczalna, jeżeli jest ona ograniczona w czasie. W projekcie nowych zaleceń uproszczono i dostosowano do aktualnej sytuacji na rynku warunki, na podstawie których przyznaje się liniom lotniczym pomoc na rozpoczęcie działalności.
Wniosek Komisji Europejskiej uwzględnia wyniki pierwszych konsultacji społecznych, przeprowadzonych w 2001. Dokument odzwierciedla także zasady ustalone przez Komisję w zakresie unowocześnienia unijnej polityki w dziedzinie pomocy państwa (IP/12/458): polityka ta powinna koncentrować się na ułatwieniu dostępu do dobrze zaplanowanego wsparcia finansowego, sprzyjającego wzrostowi gospodarczemu oraz pogłębianiu innych celów leżących we wspólnym interesie europejskim, zniechęcając jednocześnie do udzielania pomocy, która nie będzie skutkować wartością dodaną i spowoduje naruszenie zasad konkurencyjności obowiązujących na jednolitym rynku wewnętrznym.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?