Projekt ustawy umożliwiającej stosowanie w Polsce rozporządzenia GIA

Ruszył proces legislacyjny projektu ustawy umożliwiającej stosowanie w Polsce rozporządzenia GIA

Ministerstwo Cyfryzacji przekazało do konsultacji publicznych i opiniowania ustawę o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych i niektórych innych ustaw (tzw. Megaustawa). Jej celem jest ułatwienie wdrażania sieci gigabitowych, poprawa dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej oraz przyspieszenie procesu inwestycyjnego, szczególnie na obszarach wiejskich i słabo zaludnionych.

– "Zmiany w Megaustawie to szansa na szybszy i bardziej dostępny internet w całej Polsce. Nowe przepisy ułatwią inwestycje w sieci gigabitowe, skrócą procedury i pozwolą lepiej wykorzystać istniejącą infrastrukturę, tak aby mieszkańcy miast i wsi mogli korzystać z nowoczesnych usług cyfrowych na równych zasadach" – powiedział wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka.

Czym jest rozporządzenie GIA?

Gigabit Infrastructure Act (GIA) to akt w sprawie infrastruktury gigabitowej – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1309 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie środków mających zmniejszyć koszty wdrażania gigabitowych sieci łączności elektronicznej, zmieniające rozporządzenie 2015/2120 i uchylające dyrektywę 2104/61/UE (tzw. dyrektywę kosztową).

Celem rozporządzenia GIA jest ułatwienie rozwoju sieci o bardzo dużej przepustowości. Promuje ono wspólne wykorzystywanie infrastruktury technicznej, wzmacnia koordynację robót budowlanych, wprowadza cyfryzację obsługi procesu inwestycyjnego oraz dąży do minimalizacji kosztów. Działania te mają przyczynić się do efektywnego wdrażania sieci telekomunikacyjnych, szczególnie na obszarach wiejskich i słabo zaludnionych.

Co znajdzie się w nowelizacji Megaustawy?

W projekcie przewidziano:

  • dostosowanie i ujednolicenie definicji, a także wprowadzenie nowych, aby zapewnić zgodność, spójność i praktyczną wykonalność rozporządzenia GIA;
  • rozszerzenie kręgu podmiotów zobowiązanych do udostępnienia infrastruktury technicznej oraz informacji o niej;
  • zmiany w procedurze zapewnienia dostępu do infrastruktury technicznej prowadzonej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, polegające m.in. na rezygnacji z uzgodnień z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki i Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego przy jednoczesnym skróceniu czasu trwania postępowań administracyjnych do 30 dni;
  • rozszerzenie funkcjonalności punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji, aby ułatwiał zawieranie umów o dostęp, a także umożliwiał elektroniczny dostęp do zawartych w nim danych;
  • wprowadzenie obowiązku wyposażania budynków w infrastrukturę światłowodową - także jednorodzinnych, przy jednoczesnym wprowadzeniu wyjątków mających chronić zabytki;
  • rozszerzenie koordynacji robót budowlanych także na projekty prywatne, zwiększenie efektywności wykorzystania istniejącej infrastruktury oraz wprowadzenie wyjątków od udostępnienia informacji o niej;
  • ustalenie maksymalnej stawki za 1 m2 umieszczanej infrastruktury w drogach wewnętrznych;
  • doprecyzowanie przepisów planistycznych – eliminacja barier i ograniczeń lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej;
  • dalsze uproszczenia i usprawnienia procesu inwestycyjnego dla realizacji sieci o bardzo dużej przepustowości;
  • wprowadzenie obowiązku załączania oświadczenia o instalacjach telekomunikacyjnych przy odbiorze budynków;
  • modyfikację procedur w zakresie opiniowania i zatwierdzania projektów organizacji ruch.

Projekt nowelizacji trafił do konsultacji

Projekt nowelizacji został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402550

Ewentualne uwagi prosimy zgłaszać w formie edytowalnej do 17 października 2025 r. na adres: sekretariat.dp@cyfra.gov.pl.