Nowelizacja ma na celu dostosowanie przepisów do aktualnych wyzwań związanych ze zwalczaniem przestępstw, w tym o charakterze terrorystycznym, zgodnie z prawem Unii Europejskiej, co usprawnić ma proces przetwarzania danych dotyczących przelotu pasażera (tzw. danych PNR) przez przewoźników lotniczych.
Czego dotyczy ustawa z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera?
Nowelizacja dokonuje zmian w ustawie z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. z 2022 r. poz. 1441), które polegają m.in. na:
- rozróżnieniu lotu statku powietrznego (lot PNR) na lot pozaunijny oraz lot wewnątrzunijny,
- wprowadzeniu odrębnych zasad przetwarzania i przechowywania danych dotyczących przelotu pasażera w zależności od tego, jakiej kategorii lotów dotyczą,
- wprowadzeniu rozróżnienia okresu przechowywania danych dotyczących przelotu pasażera (dane dotyczące przelotów pasażerów lotów wewnątrzunijnych będą przechowywane przez trzy lata, a dane dotyczące przelotów pasażerów lotów pozaunijnych przez pięć lat, od dnia ich zgromadzenia),
- zobowiązaniu Krajowej Jednostki do spraw Informacji o Pasażerach do dokonania weryfikacji danych dotyczących przelotu pasażera, w tym danych osobowych, które są przetwarzane w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przewoźników lotniczych w celu dokonania rezerwacji lub realizacji lotu w ramach przewozu lotniczego (danych PNR), przekazanych przez przewoźników lotniczych na podstawie rocznego planu weryfikacji lub na polecenie Komendanta Głównego Straży Granicznej,
- rozszerzeniu katalogu przypadków, w których ulegnie obniżeniu administracyjna kara pieniężna w przypadku przekazania przez przewoźnika lotniczego z opóźnieniem danych dotyczących przelotu pasażera, a także jej wysokość.
Kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać?
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia