Telefony komórkowe w samolotach

Informacja Prezesa UKE dotyczÄ…ca usÅ‚ug łącznoÅ›ci ruchomej na pokÅ‚adach statków powietrznych we Wspólnocie Europejskiej.   

Prezes UrzÄ™du Komunikacji Elektronicznej informuje o wdrożeniu do polskiego porzÄ…dku prawnego, poprzez bezpoÅ›redniÄ… stosowalność, nastÄ™pujÄ…cych dyrektyw Wspólnot Europejskich:

  1. Decyzji Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/294/WE), dotyczÄ…cej harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usÅ‚ug łącznoÅ›ci ruchomej na pokÅ‚adach statków powietrznych (usÅ‚ugi MCA - ang. mobile communication service on air-craft) we Wspólnocie Europejskiej, która reguluje warunki techniczne niezbÄ™dne do ograniczania ryzyka szkodliwych zakÅ‚óceÅ„ naziemnych sieci ruchomych spowodowanych usÅ‚ugami MCA.

  2. Zalecenia Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/295/WE) w sprawie zezwoleÅ„ na usÅ‚ugi łącznoÅ›ci ruchomej na pokÅ‚adach statków powietrznych (usÅ‚ugi MCA) we Wspólnocie Europejskiej.  

W wyniku kilkuletnich prac prowadzonych na poziomie europejskim zostaÅ‚y okreÅ›lone minimalne warunki techniczne pracy urzÄ…dzeÅ„ instalowanych na pokÅ‚adach statków powietrznych, które nie powodujÄ… zakÅ‚óceÅ„ w stosunku do pracujÄ…cych w tych samych zakresach czÄ™stotliwoÅ›ci urzÄ…dzeÅ„ naziemnych. Celem tych prac byÅ‚o stworzenie przestrzeni dla samodzielnych uprawnieÅ„, niezakÅ‚ócajÄ…cych pracy urzÄ…dzeÅ„ licencjonowanych na ziemi. TÄ™ argumentacjÄ™ potwierdza także rozumienie uprawnienia, jakie wynika z rezerwacji czÄ™stotliwoÅ›ci. Nie ma ono charakteru prawa wÅ‚asnoÅ›ci i nie można w żadnym stopniu przypisywać mu charakteru bezwzglÄ™dnego, wykluczajÄ…cego prawa innych podmiotów. Istotna jest ochrona przed zakÅ‚óceniami i temu wÅ‚aÅ›nie sÅ‚uży okreÅ›lenie parametrów technicznych, wypracowane w tych decyzjach.

Prezes UKE uznaje, iż „naziemne" prawa operatorów GSM nie mogÄ… sÅ‚użyć do blokowania innym możliwoÅ›ci korzystania z tych samych zasobów czÄ™stotliwoÅ›ci w warunkach zachowania kompatybilnoÅ›ci z tymi wczeÅ›niejszymi prawami. Tak wiÄ™c, w przypadku chÄ™ci Å›wiadczenia usÅ‚ug, np. na pokÅ‚adzie statków powietrznych (samolotów), operatorzy posiadajÄ…cy uprawnienia do dysponowania czÄ™stotliwoÅ›ciami wykorzystywanymi w sposób „naziemny" sÄ… traktowani na równi z innymi podmiotami (nie posiadajÄ…cymi rezerwacji), a decydujÄ…cym w tym zakresie powinien być wÅ‚aÅ›ciciel strefy niedostÄ™pnej co do zasady dla operatorów naziemnych (np. wÅ‚aÅ›ciciel samolotu). PodejÅ›cie takie sprzyja także rozwojowi konkurencyjnoÅ›ci.  

Autoryzacji w UrzÄ™dzie Komunikacji Elektronicznej podlegać bÄ™dÄ… wyłącznie stacje bazowe instalowane na polskich statkach powietrznych.  

Prezes UKE oznajmia, iż przyjmuje bezpoÅ›redniÄ… stosowalność obu ww. decyzji Komisji, i w drodze praktyki stosowania prawa, postanawia wydawać pozwolenia radiowe na używanie stacji bazowych na pokÅ‚adach statków powietrznych.

NastÄ™pnie, po analizie praktyki europejskiej, Prezes UKE zamierza wprowadzić caÅ‚kowite zwolnienie tych urzÄ…dzeÅ„ z obowiÄ…zku uzyskiwania pozwoleÅ„ radiowych, pod warunkiem korzystania z nich zgodnie z warunkami technicznymi zawartymi w decyzjach. OdbÄ™dzie siÄ™ to poprzez planowanÄ… nowelizacjÄ™ rozporzÄ…dzenia Ministra Transportu z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie urzÄ…dzeÅ„ radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogÄ… być używane bez pozwolenia radiowego (Dz. U. Nr 138, poz. 972 z późn. zm.). WstÄ™pnie, zwolnienie z obowiÄ…zku uzyskiwania pozwoleÅ„ przebiegaÅ‚oby, na warunkach zbliżonych do zwolnienia w tym rozporzÄ…dzeniu tzw. femtokomórek po speÅ‚nieniu odpowiednich kryteriów technicznych oraz przy zaÅ‚ożeniu, że urzÄ…dzenie na pokÅ‚adzie statku powietrznego mógÅ‚by zamontować i używać dowolny podmiot.  

Prezes UKE postanawia zatem nie dokonywać rezerwacji czÄ™stotliwoÅ›ci dla takich urzÄ…dzeÅ„, z uwagi na niemożność okreÅ›lenia obszaru terytorialnego (poprzez wskazanie jednostek podziaÅ‚u administracyjnego), na jakim taka rezerwacja miaÅ‚aby być dokonana.  

MajÄ…c powyższe na uwadze Prezes UKE stwierdza, że warunkiem uzyskania pozwolenia radiowego jest speÅ‚nienie wymagaÅ„ okreÅ›lonych w ww. decyzjach Komisji oraz zgoda wÅ‚aÅ›ciciela statku powietrznego, bez której nie można potwierdzić przesÅ‚anki zapewnienia efektywnego wykorzystania czÄ™stotliwoÅ›ci.

RównoczeÅ›nie majÄ…c na uwadze bardzo maÅ‚e moce stacji bazowych instalowanych na pokÅ‚adach statków powietrznych oraz trudność do zakwalifikowania ich do którejkolwiek z istniejÄ…cych kategorii w rozporzÄ…dzeniu Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2005 r. w sprawie rocznych opÅ‚at za prawo do dysponowania czÄ™stotliwoÅ›ciÄ… (Dz. U. Nr 24, poz. 196), Prezes UKE oÅ›wiadcza, że nie ma podstaw prawnych do wyliczenia wysokoÅ›ci opÅ‚aty z tego tytuÅ‚u.  

W przypadku stacji bazowych zainstalowanych na zagranicznych statkach powietrznych ma zastosowanie art. 144 ust.

2 pkt 3 b) ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.) mówiÄ…cy, iż nie wymaga pozwolenia używanie urzÄ…dzenia radiowego nadawczego lub nadawczo-odbiorczego koÅ„cowego, wykorzystujÄ…cego miÄ™dzynarodowo uzgodnione zakresy czÄ™stotliwoÅ›ci sÅ‚użącego do utrzymywania łącznoÅ›ci z przebywajÄ…cym krótkookresowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub znajdujÄ…cym siÄ™ na nim w tranzycie, zagranicznym statkiem powietrznym, przytwierdzonego w sposób trwaÅ‚y do tego statku.  

Jednocześnie Prezes UKE informuje, że zgodnie z zapisem Zalecenia Komisji z dnia 7 kwietnia 2008 r. (2008/295/WE), państwa członkowskie wydając zezwolenia na usługi MCA, zobowiązane są do przestrzegania dyrektywy ramowej oraz dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach).

Zgodnie z dyrektywÄ… ramowÄ… krajowe organy regulacyjne w paÅ„stwach czÅ‚onkowskich powinny wspierać rozwój rynku wewnÄ™trznego poprzez, miÄ™dzy innymi, usuwanie istniejÄ…cych barier rynkowych w zakresie udostÄ™pniania sieci i usÅ‚ug łącznoÅ›ci elektronicznej, zasobów i usÅ‚ug towarzyszÄ…cych oraz usÅ‚ug łącznoÅ›ci elektronicznej na szczeblu wspólnotowym oraz poprzez wspieranie tworzenia i rozwój transeuropejskich sieci i interoperacyjnoÅ›ci usÅ‚ug ogólnoeuropejskich oraz połączeÅ„ miÄ™dzy użytkownikami koÅ„cowymi. Natomiast zgodnie z dyrektywÄ… w sprawie zezwoleÅ„ zalecane jest stosowanie możliwie najmniej restrykcyjnego systemu zezwoleÅ„, który umożliwi udostÄ™pnianie sieci łącznoÅ›ci elektronicznej oraz Å›wiadczenie usÅ‚ug łącznoÅ›ci elektronicznej, co z kolei stymulować bÄ™dzie rozwój nowych usÅ‚ug łącznoÅ›ci elektronicznej oraz ogólnoeuropejskich sieci i usÅ‚ug łącznoÅ›ci elektronicznej, a także pozwoli konsumentom czerpać korzyÅ›ci z ekonomii skali w ramach jednolitego rynku. Zasadniczo cele te można najlepiej osiÄ…gnąć za pomocÄ… ogólnych zezwoleÅ„ na wszystkie sieci i usÅ‚ugi łącznoÅ›ci elektronicznej.

ŹródÅ‚o: www.uke.gov.pl