Wzmocniony nadzór nad agencjami ratingowymi

Parlament Europejski poparł projekt nowego rozporządzenia regulującego zasady działania agencji ratingowych. Celem propozycji jest zapobieżenie możliwym konfliktom interesów. Rozporządzenie przewiduje centralną rejestrację agencji na poziomie wspólnotowym i system zatwierdzania ratingów sporządzanych przez agencje z krajów nie należących do UE.

Agencje ratingowe nie potrafiły prawidłowo oszacować ryzyka kredytowego i nie przewidziały załamania rynków finansowych, co jest podstawą ich działalności i zaufania pokładanego przez inwestorów w ich analizy. Zdaniem posłów przyczyny tych błędów są wielorakie: niewłaściwe modele, zbytnia swoboda zasad, konflikty interesów, kwalifikacje analityków, sposób zarządzania, brak rzeczywistego nadzoru nad jakością ratingów.

Wystawione ratingi są uznawane przez profesjonalistów zajmujących się finansami i przez inwestorów jako poważne, a nawet jedyne punkty odniesienia, stanowiące dla nich kluczowy element pozwalający na podejmowanie decyzji o inwestycjach. Ponadto ratingi pełnią funkcję regulacyjną uznawaną w tekstach wspólnotowych mających zastosowanie do instytucji kredytowych lub ubezpieczeniowych. Dlatego uznano, że agencje ratingowe powinny podlegać surowym i precyzyjnym przepisom, a nie tylko kodeksowi postępowania. Jeszcze przed kryzysem Parlament Europejski wielokrotnie wzywał do wzmocnienia kontroli działalności agencji ratingowych.

Proponowane rozporządzenie ma na celu wprowadzenie wiążącego prawnie systemu rejestracji i nadzoru dla agencji ratingowych wystawiających ratingi kredytowe wykorzystywane przez instytucje kredytowe, przedsiębiorstwa inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń i reasekuracji, programy zbiorowego inwestowania i fundusze emerytalne. Głównym celem jest zagwarantowanie niezależności, obiektywizmu i najwyższej jakości ratingów kredytowych.

Rotacja analityków co 5 lat

Unikniecie konfliktu interesów pomiędzy agencja ratingową, a jej klientem, którego kondycji finansowej decyduje się ocenić, jest podstawowym celem nowych uregulowań. Analitycy będący w bezpośrednim kontakcie z emitentami będą mogli świadczyć usługi ratingowe na rzecz tego samego klienta lub powiązanych z nim stron trzecich nie dłużej niż 5 lat. W tym celu agencje będą musiały ustanowić mechanizm rotacji w stosunku do tych analityków.

Agencje ratingowe będą musiały ujawniać charakter wynagrodzenia wypłacanego agencji ratingowej przez oceniany podmiot.

Rejestracja na poziomie europejskim

Posłowie wprowadzili poprawki, które stanowią, że Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi (CESR), a nie organy krajowe państw członkowskich, będzie odpowiedzialny za rejestracje agencji ratingowych i monitorowanie zgodności z ustanowionymi zasadami oraz cofanie zgody na działalność, jeśli te zasady zostaną naruszone.

Nowa europejska agencja ratingowa?

Posłowie uznają za właściwe przeprowadzenie reformy CESR, polegającej na przekształceniu go w niezależną agencję europejską. Możliwe byłoby także utworzenie zupełnie nowej niezależnej głównej agencji europejskiej, sporządzającej ratingi. Posłowie wezwali Komisję Europejską do przedstawienia stosownego wniosku legislacyjnego.

Ratingi agencji spoza UE muszą być zatwierdzone

Ratingi kredytowe podmiotów lub produktów znajdujących się w kraju trzecim, przygotowane lub wydane przez agencje ratingowe z siedzibą w kraju trzecim będą mogły być wykorzystywane we Wspólnocie pod warunkiem, że są zgodne z wymogami, które są równie rygorystyczne jak te przyjęte przez UE. Posłowie proponują, aby rozporządzenie wprowadziło system zatwierdzania umożliwiający agencjom ratingowym zarejestrowanym we Wspólnocie zatwierdzanie ratingów kredytowych wystawionych w krajach trzecich. Agencja ratingowa, która zatwierdzi ratingi kredytowe wystawione w kraju trzecim, powinna ponosić pełną i bezwarunkową odpowiedzialność za zatwierdzone przez nią ratingi kredytowe.

Wejście w życie

Rozporządzenie wejdzie w życie 20 dnia po opublikowaniu i będzie obowiązywało państwa członkowskie bezpośrednio (nie jest wymagana transpozycja). Jednak państwa członkowskie będą miały 6 miesięcy na przygotowanie przepisów towarzyszących, które umożliwią wdrożenie zapisów rozporządzenia. Zapisy odnoszące się do wykorzystywania ratingów dokonywanych przez agencje z krajów trzecich zaczną obowiązywać po 18 miesiącach. Po trzech latach Komisja Europejska dokona analizy w celu stwierdzenia, czy rozwiązania proponowane w rozporządzeniu okazały się skuteczne.

Jean-Paul GAUZÈS (EPP-ED, FR)

Agencje ratingowe

Procedura: Współdecyzja

Debata: 22.04.2009

Głosowanie: 23.04.2009 

Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska, 23.04.2009

Podstawa:

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie agencji ratingowych (COM(2008)0704 - C6-0397/2008 - 2008/0217(COD))


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika