Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Termin na wyznaczenie inspektora ochrony danych

FreeImages.com
(fot. FreeImages.com)

Jedną z najważniejszych zmian, jakie od 25 maja 2018 r. przewidują nowe przepisy o ochronie danych osobowych, jest przejście od dotychczasowego modelu dobrowolnego wyznaczania ABI do systemu, w którym w odniesieniu do wielu podmiotów przewidziany jest obowiązek wyznaczenia inspektora ochrony danych.

Wobec tego każdy podmiot - niezależnie od tego, czy skorzystał wcześniej z możliwości powołania ABI, czy nie – powinien dokonać analizy, czy w świetle RODO spoczywa na nim taki obowiązek.

Okres przejściowy

Osoba pełniąca w dniu 24 maja 2018 r. funkcję administratora bezpieczeństwa informacji w rozumieniu przepisów dotychczasowej ustawy o ochronie danych osobowych, staje się 25 maja 2018 r. inspektorem ochrony danych i pełni swoją funkcję do 1 września 2018 r., chyba że:

  • zostanie odwołana przed 1 września 2018 r.;
  • przed tym dniem (1 września 2018 r.) administrator zawiadomi Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o wyznaczeniu innej osoby na inspektora ochrony danych, w sposób określony w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.

Po 1 września 2018 r. osoba taka pełni swoją funkcję nadal, pod warunkiem że do 1 września 2018 r. administrator zawiadomi Prezesa Urzędu o jej wyznaczeniu w sposób określony w art. 10 ust. 1 nowej ustawy o ochronie danych osobowych pod adresem. 

Powyższy przepis odnosi się do osób, które w dniu 24 maja 2018 r. pełniły funkcję ABI niezależnie od tego, czy zostały wpisane do ogólnokrajowego rejestru ABI prowadzonego do dnia 24 maja 2018 r. przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Rejestr ten od 25 maja 2018 r. przestaje funkcjonować w związku z utratą w tym zakresie mocy obowiązującej przez ustawę z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Z tym dniem z mocy ustawy ulegają również umorzeniu postępowania dotyczące rejestracji administratorów bezpieczeństwa informacji. Decyzje o umorzeniu nie będą wydawane (art. 160 ust. 4 nowej ustawy o ochronie danych osobowych).

Administratorzy Bezpieczeństwa Informacji, m.in. ci zarejestrowani w ogólnokrajowym rejestrze przed 25 maja 2018 r., z mocy prawa stali się więc Inspektorami Ochrony Danych. Takie rozwiązanie uzasadnione jest faktem, że dotychczasowy status i kompetencje administratorów bezpieczeństwa informacji, który obowiązuje od 1 stycznia 2015 r., miał na celu przygotowanie tej grupy osób do wymogów określonych ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych, jak również związaną z tym postępującą profesjonalizacją osób pełniących tę funkcję. Administratorzy bezpieczeństwa informacji, którzy spełnili wszystkie obecnie wymagane kryteria, aby pełnić swoją funkcję, mogą zatem dalej ją pełnić, bez konieczności podejmowania w tym zakresie przez administratorów danych dodatkowych formalnych czynności.

Wydłużony termin dla podmiotów zobowiązanych do wyznaczenia inspektora, które przed 25 maja 2018 r. nie powołały ABI

Zarówno administratorzy, jak i podmioty przetwarzające, które przed 25 maja 2018 r. nie powołały ABI, a są zobowiązane do wyznaczenia inspektora ochrony danych na podstawie art. 37 ust. 1 RODO, mają na to czas do 31 lipca 2018 r. (art. 158 ust. 4 i 5 nowej ustawy o ochronie danych osobowych). Taki sam termin mają one na zawiadomienie Prezesa Urzędu o wyznaczeniu inspektora.

Zawiadomienie o wyznaczeniu nowego Inspektora Ochrony Danych (IOD)

Przetwarzasz dane osobowe? Zajmujesz się monitoringiem osób i mienia? A może w twojej firmie jest powołany Administrator Bezpieczeństwa Informacji (ABI)? W każdym z tych przypadków musisz wyznaczyć Inspektora Danych Osobowych. Jak to zrobić, przeczytaj niżej.

Zawiadomienie

Zawiadomienie należy złożyć elektronicznie. Wniosek taki podpisz kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub Profilem Zaufanym.

Pobierz:

Jeżeli chcesz, aby reprezentował cię pełnomocnik, to pamiętaj o tym, by dołączyć pełnomocnictwo oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej za to pełnomocnictwo (17 zł) - obydwa te dokumenty także należy złożyć w postaci elektronicznej. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom lub rodzeństwu.

Po wysłaniu drogą elektroniczną zawiadomienia otrzymasz urzędowe poświadczenie przedłożenia.

Sprawę tę załatwisz bezpłatnie.

Kto musi wyznaczyć Inspektora Ochrony Danych (IOD)?

25 maja 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Nowe prawo zaostrza kwestie związane z ochroną i przetwarzaniem danych osobowych. RODO nakłada na przedsiębiorców sporo nowych obowiązków. Jednym z nich jest obowiązek wyznaczenia inspektora ochrony danych (IOD).

IOD muszą wyznaczyć:

  • przedsiębiorcy przetwarzający dane osobowe lub monitorujący osoby, w tym m.in.:
    • firmy świadczące usługi monitoringu;
    • banki i firmy ubezpieczeniowe;
    • firmy przetwarzające dane do celów reklamy behawioralnej przez wyszukiwarki;
    • dostawcy usług telefonicznych lub internetowych;
  • przedsiębiorcy przetwarzający dane osobowe wrażliwe – np. firmy świadczące usługi medyczne.

Kto może zostać Inspektorem Ochrony Danych?

Inspektorem może zostać osoba, która posiada fachową wiedzę na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych. Może to być zarówno twój pracownik, jak i podmiot zewnętrzny.

Istnieje możliwość wyznaczenia jednego Inspektora Ochrony Danych dla więcej niż jednej firmy. Jest to możliwe np. wtedy, gdy funkcję IOD zlecasz podmiotowi zewnętrznemu.

Po wyznaczeniu Inspektora Ochrony Danych musisz udostępnić jego dane – na swojej stronie internetowej lub, jeżeli jej nie masz, w inny dostępny sposób, w miejscu, w którym prowadzisz działalność.

Jakie są główne zadania Inspektora Ochrony Danych?

Do głównych zadań IOD należy przede wszystkim:

  • informowanie pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o ich obowiązkach i doradzane im w tych sprawach;
  • przeprowadzanie szkoleń i audytów pracowników oraz monitorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych;
  • współpraca z Prezesem UODO;
  • pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla UODO.

Co z dotychczasowym administratorem bezpieczeństwa informacji (ABI)?

Jeżeli w twojej firmie funkcjonował administrator bezpieczeństwa informacji (ABI), to 25 maja ta osoba staje się Inspektorem Ochrony Danych i pełni swoją funkcję do 1 września 2018 r.

Jeśli chcesz, aby dotychczasowy ABI był Inspektorem Ochrony Danych także po 1 września, to najpóźniej 31 sierpnia zawiadom Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, że twoim Inspektorem Ochrony Danych został ABI. 

Kiedy trzeba przesłać zawiadomienie? 

Zawiadomienie należy wysłać w ciągu 14 dni od wyznaczenia IOD.

Okres przejściowy:

  • podmioty, które przed 25 maja 2018 r. nie powołały ABI oraz podmioty przetwarzające dane, zobowiązane do wyznaczenia IOD mają czas do 31 lipca 2018 r., aby wyznaczyć IOD oraz powiadomić o tym Prezesa UODO;
  • podmioty, które 25 maja 2018 r. zdecydowały, by ich dotychczasowy ABI został Inspektorem Ochrony Danych, mają czas do 1 września 2018 r., aby wyznaczyć IOD oraz powiadomić o tym Prezesa UODO. 

W jakim organie załatwić sprawę?

Urząd Ochrony Danych Osobowych 
Stawki 2, 00-193 Warszawa

 

Dowiedz się więcej o nowych unijnych przepisach w zakresie danych osobowych. 

 

Podstawa prawna:


 

 

Komentarze: Termin na wyznaczenie inspektora ochrony danych

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Małgorzata

    ocena usługi:

    wszystkim niezdecydowanym serdecznie polecam portal e-prawnik.Ogromny plus dla portalu, że moja sprawa została bardzo dogłębnie zbadana. Stanowisko prawne i dalsza ścieżka postępowania jasno określona.Wszystkie moje wątpliwości, które nasuwały mi się po otrzymaniu opinii sukcesywnie przez kilka dni zostały wyjaśnione.Drugi ogromny plus za bardzo szybki czas reakcji na moja wysyłana korespondencję.Dzięki kontaktowi z portalem e-prawnik mam poczucie, że nie jestem sama z problemem.Biorąc pod uwagę konkurencyjną na rynku cenę za usługę, z całym przekonaniem mogę potwierdzić, że była tego warta.
  • Z. Wiśniewski

    ocena usługi:

    Jestem wysoce usatysfakcjonowany pracą zespołu e-prawnik.pl Gorąco polecam
  • Renata

    ocena usługi:

  • Damian

    ocena usługi:

  • Zbyszek

    ocena usługi:

    Biuro e-prawnik pomogło w sprawie, za co dziękuje.
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo trafna i rzeczowa obsługa Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnej
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Dziękuję za poradę. Bardzo pomocny serwis, rzeczowe odpowiedzi, krótki czas oczekiwania na wycenę opinii. Naprawdę jestem zadowolony. Polecam
  • Wiesława

    ocena usługi:

    Dziękuję..., otrzymałam jasną i profesjonalną odpowiedź polecam Wiesława
  • Adam

    ocena usługi:

    Dzięki bardzo merytorycznej opinii oszczędzono mi przegranej sprawy w Sądzie .
  • Dorota

    ocena usługi:

    polecam, szybko i konkretnie
  • Anna

    ocena usługi:

  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Profesjonalnie i dokladnie.napewno będę jeszcze korzystać. Dziękuję Katarzyna
  • Adam

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia, na temat, bez zbędnych komentarzy.
  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Bardzo dobra, fachowa obsługa, rzetelne i profesjonalne podejście do tematu, bardzo dziękuję i polecam
  • Piotr

    ocena usługi:

    jestem bardzo zadowolony. pelny profesjonalizm, polecam wszystkim osobom potrzebujacym porady prawnej




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane