W związku z przedstawionym stanem faktycznym, w Spółce powstała wątpliwość odnośnie obowiązku (...)

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, w Spółce powstała wątpliwość odnośnie obowiązku pobrania podatku dochodowego z tytułu uzyskanych przez nierezydenta, przychodów ze skapitalizowanych odsetek od pożyczki.Wobec powyższego Spółka zwraca się do Ministra Finansów o potwierdzenie, że w momencie dokonania kapitalizacji odsetek po stronie Spółki powstaje obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu uzyskanych przez nierezydentów na terytorium Polski przychodów z odsetek (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura 13 marca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku pobrania podatku dochodowego z tytułu uzyskanych przez nierezydenta przychodów ze skapitalizowanych odsetek od pożyczki (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku pobrania podatku dochodowego z tytułu uzyskanych przez nierezydenta przychodów ze skapitalizowanych odsetek od pożyczki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się produkcją, sprzedażą i dystrybucją kompletnych systemów ogrodzeniowych. W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera również umowy pożyczki, m.in. z podmiotami powiązanymi z innych krajów członkowskich. Środki pieniężne z uzyskanych pożyczek Spółka przeznacza na finansowanie bieżącej działalności gospodarczej, jak również nabywanie udziałów w innych podmiotach. W umowach pożyczki przewidziana jest zazwyczaj możliwość dokonania kapitalizacji odsetek, co oznacza, że kwota naliczonych odsetek od pożyczki nie będzie faktycznie wypłacana, lecz będzie doliczana do kwoty głównej pożyczki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, w Spółce powstała wątpliwość odnośnie obowiązku pobrania podatku dochodowego z tytułu uzyskanych przez nierezydenta, przychodów ze skapitalizowanych odsetek od pożyczki. Wobec powyższego Spółka zwraca się do Ministra Finansów o potwierdzenie, że w momencie dokonania kapitalizacji odsetek po stronie Spółki powstaje obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu uzyskanych przez nierezydentów na terytorium Polski przychodów z odsetek (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3).

Zdaniem wnioskodawcy kapitalizacja odsetek stanowi jeden ze sposobów spełnienia świadczenia na rzecz pożyczkodawcy i tym samym w momencie jej dokonania Spółka, jako płatnik, jest zobowiązana do poboru podatku u źródła.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ? zwanej dalej ?updop?), z tytułu uzyskanych przez nierezydentów na terytorium Polski przychodów z odsetek, ustala się podatek dochodowy w wysokości 20% tych przychodów. Jednakże, w przypadku, gdy polski podatnik dysponuje certyfikatem rezydencji podmiotu, na rzecz którego dokonuje wypłat, przy określaniu wysokości podatku, należy uwzględnić postanowienia stosownej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W związku z tym, Spółka będzie zobowiązana, jako płatnik, do potrącenia podatku u źródła z tytułu uzyskanych przez nierezydenta przychodów ze skapitalizowanych odsetek od pożyczki, przy czym wysokość tego podatku będzie uzależniona od możliwości skorzystania z postanowień stosownej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przepisy określają, iż zobowiązanym do pobrania i zapłaty podatku u źródła jest podmiot dokonujący wypłat należności na rzecz nierezydenta. Z treści art. 26 ust. 1 updop wynika ponadto, iż kwota podatku w odpowiedniej wysokości powinna zostać pobrana przez płatnika w dniu dokonania wypłaty. Jak już wskazano w stanie faktycznym, naliczone odsetki z tytułu udzielonej Spółce pożyczki nie będą spłacane, lecz możliwa jest sytuacja, że po upływie określonego okresu, ich wysokość będzie doliczana do kwoty głównej zobowiązania. Tym samym, w ocenie Spółki, będzie ona zobowiązana do poboru podatku u źródła już w momencie dokonania kapitalizacji odsetek. W przypadku bowiem, gdy nie występuje zapłata odsetek, uregulowanie zobowiązania z tytułu odsetek ma miejsce w dniu ich kapitalizacji. Wówczas bowiem pożyczkodawca, pomimo braku faktycznego wpływu środków pieniężnych na jego konto, uzyskuje przychód w postaci zwiększenia wartości aktywów w wyniku podwyższenia kwoty głównej udzielonej przez niego pożyczki. Powyższe wynika jednoznacznie również z treści art. 26 ust. 7 updop, który wskazuje, iż wypłata oznacza 'wykonanie zobowiązania w jakiejkolwiek formie, w tym poprzez zapłatę, potrącenie lub kapitalizację odsetek.' W związku z tym, zdaniem Spółki należy uznać, iż obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłat należności na rzecz nierezydenta powstanie w dniu dokonania kapitalizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika