Ulga prorodzinna sygn: IBPBII/1/415-878/13/HK

Ulga prorodzinna

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 września 2013 r. (data wpływu do Biura ? 20 września 2013 r.), uzupełniony w dniach 17 i 23 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z 25 listopada 2013 r. znak: IBPB II/1/415-878/13/HK wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 17 grudnia 2013 r. (uiszczenie opłaty) i 23 grudnia 2013 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni formalnie jestem w związku małżeńskim i ma jedno dziecko. Jednak od 2010 r. prowadzona jest przez Sąd Okręgowy sprawa rozwodowa. Na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2011 r. Sąd Okręgowy postanowił, że w czasie trwania procesu (a do dnia dzisiejszego sprawa jest w toku) Wnioskodawczyni będzie sprawowała pieczę nad małoletnim dzieckiem małżonków i że dziecko będzie zamieszkiwało z Wnioskodawczynią.

Suma dochodów za 2013 r. Wnioskodawczyni i jej męża przekroczy kwotę 112.000,00 zł. Wnioskodawczyni nie zamieszkuje z mężem i prowadzi z dzieckiem odrębne gospodarstwo domowe.

W związku z tym Wnioskodawczyni prosi o interpretację przepisów dotyczących ulgi prorodzinnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec opisanej powyżej sytuacji Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej za 2013 r. jako ?rodzic samotnie wychowujący dziecko? w rozumieniu art. 27f pkt b) (winno być: art. 27 ust.2 pkt 1 lit. b) )ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ suma dochodów za 2013 r. Wnioskodawczyni i jej męża przekroczy kwotę 112.000,00 zł ulga na dziecko nie przysługiwałaby jej z punktu widzenia formalno - prawnego. Natomiast sytuacja rzeczywista pozwala, aby uznać Wnioskodawczynię za rodzica samotnie wychowującego dziecko, gdyż nie zamieszkuje z mężem i prowadzi z dzieckiem odrębne gospodarstwo domowe.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 pkt 1 tej ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

  1. jednego małoletniego dziecka ? kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, jeżeli dochody podatnika:
    1. pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,
    2. niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a);


Stosownie do art. 27f ust. 2a ustawy, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Zgodnie z art. 27f ust. 2b ustawy, odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Art. 27f ust. 2c ustawy, stanowi zaś, iż odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
  2. wstąpiło w związek małżeński.

Przy czym, jak wynika, z art. 27f ust. 2d ustawy, za podatnika pozostającego w związku małżeńskim, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a), nie uważa się:

  1. osoby, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów;
  2. osoby pozostającej w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem. Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej (art. 27f ust. 3 i 4 ustawy).

Jak wynika, z art. 27f ust. 7 ustawy, przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4 nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dziecko lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Zasada określona powyżej nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (art. 6 ust. 9 ustawy).

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawczyni formalnie jest w związku małżeńskim i ma jedno dziecko. Jednak od 2010 r. prowadzona jest przez Sąd Okręgowy sprawa rozwodowa. Na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2011 r. Sąd Okręgowy postanowił, że w czasie trwania procesu (a do dnia dzisiejszego sprawa jest w toku) Wnioskodawczyni będzie sprawowała pieczę nad małoletnim dzieckiem małżonków i dziecko będzie zamieszkiwało z nią. Suma dochodów za 2013 r. Wnioskodawczyni i jej męża przekroczy kwotę 112.000,00zł. Wnioskodawczyni nie zamieszkuje z mężem i prowadzi dzieckiem odrębne gospodarstwom domowe.

Biorąc pod uwagę treść literalnego brzmienia art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy zasadnym jest stwierdzenie, że możliwość zastosowania przedmiotowej ulgi, w przypadku rodziców wychowujących jedno dziecko będzie przysługiwała jedynie w przypadku, gdy łączne dochody małżonków pozostających przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim nie przekroczą w skali roku kwoty 112.000 zł.

Jak wskazano w treści wniosku łączne dochody Wnioskodawczyni oraz jej męża przekroczą w 2013 r. kwotę 112.000 zł.

Zatem, zgodnie z obowiązującym w 2013 r. brzmieniem art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przesłanka negatywna wyklucza możliwość zastosowania przedmiotowego odliczenia, w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni przez cały rok podatkowy 2013 pozostawać będzie w związku małżeńskim. Fakt, że Wnioskodawczyni w 2013 r. nie zamieszkuje z mężem i prowadzi z dzieckiem odrębne gospodarstwom domowe, ale pozostaje w sensie formalno-prawnym w związku małżeńskim nie pozwala na uznanie, że Wnioskodawczyni jest rodzicem nie pozostającym w związku małżeńskim, do którego ma zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. b) wyżej cyt. ustawy. Z wniosku nie wynika również, że Wnioskodawczyni jest osobą pozostającą w związku małżeńskim, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności (art. 27f ust. 2d ustawy).

Ponieważ ustawodawca przewidział odliczenia na dzieci, tylko dla tych rodziców lub rodzica, którzy spełnią warunki określone w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to tym samym, Wnioskodawczyni w przedstawionej we wniosku sytuacji formalno-prawnej, nie będzie przysługiwała ulga z tytułu wychowywania dziecka za 2013 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Jednakże nadmienić należy, że jeżeli sytuacja Wnioskodawczyni ulegnie zmianie, w przypadku gdy w trakcie 2013 r. zostanie orzeczony rozwód (po dniu złożenia wniosku) na podstawie przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, to w takim przypadku Wnioskodawczyni będzie przysługiwała ulga z tytułu wychowywania dziecka, jeśli zostaną spełnione wszystkie warunki wskazane w ww. przepisie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika