Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom oraz zleceniobiorcom zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji (...)

Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom oraz zleceniobiorcom zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji projektu finansowane w całości ze środków pochodzących z budżetu państwa są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05 października 2009r. (data wpływu do tut. Biura 29 października 2009r.) uzupełnionym w dniach 22 stycznia 2010r. oraz 08 i 12 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu finansowanego w całości ze środków pochodzących z budżetu państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009r. wpłynął do Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu finansowanego w całości ze środków pochodzących z budżetu państwa.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismami z dnia 11 stycznia 2010r. i z dnia 28 stycznia 2010r. Znak: IBPP1/443-1096/09/AW, IBPBII/2/415-1051/09/JG, wezwano Spółkę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano odpowiednio w dniach 22 stycznia 2010r. oraz 08 i 12 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 30 grudnia 2008r. zawarto umowę pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dalej zwanym ?Ministrem?), a partnerami Konsorcjum naukowo-przemysłowego, którego współpartnerem jest również Spółka. Przedmiotem umowy jest wykonanie projektu rozwojowego pt. ?...?. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z informacją uzyskaną w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki przeznaczone na realizacje ww. projektu pochodzą ze środków na naukę finansowanych z budżetu państwa. W imieniu, na rzecz i na rachunek Konsorcjum działa Lider projektu, którym jest Akademia, na mocy udzielonych pełnomocnictw, reprezentowana przez Prorektora ds. Nauki oraz Kwestora. Do wykonywania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron Umowy, przebiegu oraz realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008r. Nr 169, poz. 1049) oraz rozporządzenia z dnia 18 lutego 2008r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38 poz. 216) oraz artykuł 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Każdy z partnerów Konsorcjum wykonuje zakres zadań określony w umowie zawartej między nim jako członkiem Konsorcjum i Liderem. Niemniej wszyscy partnerzy Konsorcjum są odpowiedzialni solidarnie za wykonanie Umowy, w tym za prawidłowe wydatkowanie otrzymanych środków finansowych. Środki finansowe na realizację projektu nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w Umowie. Poniesienie przez Konsorcjum kosztów w kwotach wyższych niż nakłady przewidziane w Umowie na realizację projektu rozwojowego nie stanowi podstawy do zwiększenia przyznanej kwoty finansowania.

Środki finansowe nie wykorzystane na realizację projektu oraz wydatkowane niezgodnie z Umową podlegają zwrotowi. Po wykonaniu projektu partnerzy Konsorcjum zobowiązani są do przedłożenia Ministerstwu wspólnej informacji o wykorzystaniu wyników projektu rozwojowego oraz efektach społecznych i gospodarczych. Nakłady na realizację projektu rozwojowego objętego Umową ustalono w kwocie 2.800.000,00 zł, z tego na badania przemysłowe 1.800.000,00 zł, a na prace rozwojowe 1.000.000,00 zł. Powyższe środki Ministerstwo przekazuje na rachunek bankowy Lidera wskazany w Umowie. Następnie są one rozdysponowane (przekazane na wydzielone rachunki bankowe) wśród partnerów Konsorcjum zgodnie z wyceną zadań, które im przydzielono w ramach Umowy. Lider otrzymuje środki w ustalonych w umowie transzach, również w transzach przekazuje je na rachunki bankowe poszczególnych partnerów. Spółka w ramach przydzielonych zadań otrzyma 330.000,00 zł, z czego 110.000,00 zł na prace rozwojowe, a 220.000,00 zł na badania przemysłowe. Aparatura naukowo-badawcza zakupiona lub wytworzona do realizacji projektu, wliczona w koszty projektu, podlega zagospodarowaniu zgodnie z przepisami dotyczącymi środków trwałych. W razie jej sprzedaży w okresie realizacji projektu, uzyskane środki podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa. Prawo do przychodów ze sprzedaży informacji o wynikach uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje Konsorcjum. Publikacje i prezentacje wyników prac powinny być opatrzone zapisem ?Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2009-2010 jako projekt rozwojowy?. W okresie realizacji projektu partnerzy Konsorcjum mogą korzystać z opinii, porad jak również konsultować poszczególne rozwiązania z ekspertami ze strony policji, prokuratury, sądownictwa itp. zapewnionych w ramach Polskiej Platformy Bezpieczeństwa Publicznego. Rezultaty projektu są bezpośrednio adresowane do służb bezpieczeństwa publicznego. Wynikiem końcowym projektu będą wersje prototypowe elementów systemu pozyskiwania i weryfikacji informacji. Prototypy systemów będą przekazane do użytku policji oraz innym służbom bezpieczeństwa publicznego.

We wniosku złożonym przez Konsorcjum, o sfinansowanie projektu rozwojowego objętego później Umową, podano opis kosztów kwalifikowanych, które mają obejmować ?jedynie koszty zatrudnienia wykonawców naukowych i przemysłowych (w tym koszty usług badawczych), zakupu niezbędnej infrastruktury sprzętowej dla uczelni, jak również delegacji i wyjazdów konferencyjnych (dodatkowe koszty ogólne) oraz materiałów eksploatacyjnych (pozostałe koszty operacyjne). Zarówno złożony wniosek jak i sama Umowa nie odnosi się do kwalifikowalności podatku od towarów i usług.

Spółka, co wynika z umowy zawartej między nią, a Liderem Konsorcjum, nie będzie miała możliwości sfinansowania dotacją rozwojową zakupu aparatury naukowo-badawczej. Uzyskane środki (łącznie w kwocie 330.000,00 zł) będą przeznaczone na sfinansowanie kosztów bezpośrednich w kwocie 253.846,00 zł (w tym wynagrodzenia: 230.769,00 zł inne koszty realizacji projektu: 23.077,00 zł.) oraz kosztów pośrednich w kwocie 76.154,00 zł.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom oraz zleceniobiorcom zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji projektu finansowane w całości ze środków pochodzących z dotacji powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców za realizację zadań określonych w umowie, będące kosztami bezpośrednimi w kosztorysie projektu, są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pracownicy i zleceniobiorcy są bezpośrednimi realizatorami Projektu, niemniej środki finansowe na jego realizację pochodzą w głównej mierze z budżetu państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4. Ocena stanowiska w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, nr 2 i nr 3 została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zasady finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu oraz pochodzących z innych źródeł niż budżet państwa, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw nauki określa ustawa z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 169, poz. 1049). W myśl art. 3 ust. 5 ww. ustawy Minister może podjąć decyzję o finansowaniu określonych przedsięwzięć wyłącznie ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, przy zapewnieniu krajowego wkładu publicznego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2) ww. ustawy środki finansowe na naukę przeznacza się na projekty badawcze, projekty rozwojowe i projekty celowe finansowane przez Ministra.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu rozwojowego, przez który rozumie się projekt mający na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowań praktycznych (art. 2 pkt 12a ustawy o zasadach finansowania nauki). Środki przeznaczone na realizacje ww. projektu pochodzą ze środków na naukę finansowanych z budżetu państwa. Przy realizacji projektu wypłacane są pracownikom oraz zleceniobiorcom wynagrodzenia finansowane w całości z tych środków. Wątpliwość wnioskodawcy budzi kwestia czy ww. wynagrodzenie powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

  • środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W przedstawionym stanie faktycznym wynagrodzenia wypłacane pracownikom oraz zleceniobiorcom zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji projektu rozwojowego pt. ?...? pochodzą ze środków budżetu państwa a zatem nie znajdzie zastosowania ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednakże w świetle tego przepisu przyznana dotacja mogła być wolna od podatku dochodowego tylko u bezpośredniego jej beneficjenta, czyli podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z dotacji. Zwolnienie to nie może jednak znaleźć zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego (umowy zlecenia), za które otrzymują wynagrodzenie, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację w rozumieniu o finansach publicznych).

Z uwagi na fakt, iż wnioskodawca jest osobą prawną i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) rozstrzygnięcie kwestii czy otrzymane dofinansowanie stanowi dotację z budżetu państwa zostało zawarte w interpretacji indywidualnej Znak: IBPBI/2/423-1324/09/SD.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym wynagrodzenia wypłaconego przez wnioskodawcę pracownikom oraz zleceniobiorcom realizującym projekt nie będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej nie będą finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46, ani nie będą stanowić dla pracowników i zleceniobiorców dotacji w rozumieniu wyżej powołanych przepisów. W konsekwencji dochody uzyskane z tego tytułu będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach właściwych dla danego źródła przychodu.

W tym stanie rzeczy stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPBI/2/423-1324/09/SD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika