Można zastosować procedurę marży do sprzedaży samochodu używanego zakupionego na fakturę VAT MARŻA, (...)

Można zastosować procedurę marży do sprzedaży samochodu używanego zakupionego na fakturę VAT MARŻA, który sprzedający zarejestrował na siebie celem ubezpieczenia i przeprowadzania jazd testowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2011r. (data wpływu do tut. Biura 15 września 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury opodatkowania marżą, zgodnie z art. 120 ustawy od towarów i usług, przy sprzedaży samochodu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury opodatkowania marżą, zgodnie z art. 120 ustawy od towarów i usług, przy sprzedaży samochodu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami jubilerskimi, rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W związku z rozwojem prowadzonej działalności gospodarczej, posiadając stosowny wpis w ewidencji działalności gospodarczej, w którym w pozycji PKD 45.11.Z, ma możliwość handlu samochodami. Kupując i sprzedając samochody osobowe, do tej pory zakup każdego samochodu był potwierdzany fakturą VAT z naliczonym podatkiem w pełnej wysokości 23%. Samochody nie były przerejestrowane na Wnioskodawcę. Sprzedaż tych pojazdów dokumentowana była fakturą VAT z naliczonym 23% podatkiem. Wnioskodawca zamierza kupić kolejny samochód osobowy w celu dalszej odsprzedaży. Transakcja zakupu udokumentowana będzie fakturą VAT MARŻA, lecz Wnioskodawca chciałby ten samochód do momentu sprzedaży zarejestrować i ubezpieczyć na siebie, czego do tej pory nie robił, w celu umożliwienia jazd testowych. W uzupełnieniu Wnioskodawca podał ponadto, że samochód, o którym mowa we wniosku będzie towarem używanym nabytym od podatnika i dostawa tego towaru była opodatkowana zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży wyżej wymienionego samochodu Wnioskodawca może zastosować procedurę opodatkowania marżą, zgodnie z art. 120 ustawy od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, firma może zastosować procedurę według art. 120 ustawy od towarów i usług, ponieważ zastosowanie marży możliwe jest w przypadku:

  1. nabycia samochodu na podstawie umowy kupna-sprzedaży od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (PCC-3),
  2. nabycie samochodu na podstawie faktury VAT według art. 43. ust. 1 pkt 2 ww. ustawy (sprzedaż zwolniona, przy której nie przysługiwało dokonującemu dostawy ? podatnikowi ? prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego),
  3. nabycie samochodu na podstawie faktura VAT MARŻA.

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, a mianowicie do tych towarów, które podatnik nabył uprzednio m.in. w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte. Jak wynika z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, opodatkowanie marży możliwe jest w sytuacji gdy towary używane zostały nabyte m.in. od podatników VAT, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana w systemie marży. W odniesieniu do sprzedaży towarów używanych, dokonywanej przez podatnika, dla którego towary te są przedmiotem obrotu, podstawą opodatkowania jest marża.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 tej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Co do zasady zatem, opodatkowaniu podlega cała kwota należna od nabywcy. Od zasady tej ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje jednak pewne odstępstwa. Ze specyficznym sposobem ustalania podstawy opodatkowania mamy do czynienia w przypadku szczególnej procedury opodatkowania marży.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 4 ? Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Według art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami. Wnioskodawca zamierza kupić samochód osobowy w celu dalszej odsprzedaży. Transakcja zakupu udokumentowana będzie fakturą VAT MARŻA, lecz Wnioskodawca chciałby ten samochód do momentu sprzedaży zarejestrować i ubezpieczyć na siebie, czego do tej pory nie robił, w celu umożliwienia jazd testowych.

Jak podał Wnioskodawca, samochód, o którym mowa we wniosku będzie towarem używanym nabytym od podatnika i dostawa tego towaru będzie opodatkowana zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu prawnego stwierdzić należy, że sprzedaż przez Wnioskodawcę towaru używanego w postaci samochodu osobowego, nabytego w celu dalszej odsprzedaży, od podatnika, w sytuacji, gdy dostawa tego towaru na rzecz Wnioskodawcy będzie opodatkowana zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ? wypełni kryteria określone w ww. przepisach prawa podatkowego i stanowić będzie przesłankę dla zastosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Fakt zarejestrowania samochodu na Wnioskodawcę nie będzie miał przy tym znaczenia, jeżeli faktycznie ? jak podano w opisie zdarzenia przyszłego ? samochód zostanie nabyty w celu dalszej odsprzedaży, a rejestracja służyć będzie wyłącznie ubezpieczeniu w celu wykonywania jazd testowych, tj. pod warunkiem, że zakupiony samochód nie stanie się majątkiem trwałym firmy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika