Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeśli podatnik część sprzedaży opodatkowuje zgodnie z regulacją art. 120 ust. 4, zgodnie z którą podstawą opodatkowania podatkiem jest marża pomniejszona o kwotę podatku (tzw. VAT marża), może budzić wątpliwości, czy do sprzedaży opodatkowanej, której wartość winna być określona dla potrzeb ustalania proporcji kwoty podatku naliczonego wlicza się całą kwotę uzyskaną z tytułu sprzedaży, czy też samą marżę.
W takiej sytuacji należy zastosować przepis art. 90 ust. 4, który dla potrzeb ustalenia właściwej proporcji posługuje się pojęciem obrotu. Zauważyć należy, iż w świetle przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Z powołanych przepisów wynika jednoznacznie, że sprzedaż na zasadzie VAT marży jest czynnością opodatkowaną, a podstawą opodatkowania, a zarazem obrotem jest marża pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Zatem należy stwierdzić, że w przedmiotowym stanie faktycznym obrotem jest marża, więc przy ustalaniu struktury sprzedaży, od której uzależniona jest wysokość podatku naliczonego przysługującego do odliczenia w wartości sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, należy uwzględnić wyłącznie marżę, a nie całą wartość sprzedaży.