Czy planowana dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Czy planowana dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010r. (data wpływu 20 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia czy planowana dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia czy planowana dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych będącą częścią samorządowej sfery budżetowej, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz z dotacji przedmiotowych i inwestycyjnych. Zakład nie wypracowuje zysku, a nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec roku budżetowego wpłaca do budżetu Gminy.

W ramach działalności statutowej Zakład prowadzi wywóz ścieków z terenu Gminy X. Wysokość opłaty za wywóz określona jest w cenniku wprowadzonym Zarządzeniem Wójta Gminy ustalonym w oparciu o ceny uchwalone przez Radę Gminy. Ceny nie stanowią kalkulacji kosztu wywozu. Na 2011r. Gmina planuje przekazanie dotacji przedmiotowej na rzecz prowadzonej działalności w przeliczeniu na wozokilometry. Dotacja nie stanowić będzie dopłaty do ceny za wywóz. Nie stanowi również zadośćuczynienia z tytułu wykonywania usługi po cenach niższych. Dotacja przeznaczona będzie na pokrycie różnicy pomiędzy planowanymi przychodami a kosztami. Dotacja przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów działalności Zakładu m.in. na poprawę warunków pracy w Zakładzie, utrzymanie miejsc pracy (wynagrodzenie z pochodnymi) podwyżka płac w budżecie, świadczenia socjalne oraz podatki i ubezpieczenia mienia Zakładu. Wysokość planowanej dotacji na 2011r. stanowi 48% ogółu planowanych przychodów Zakładu. Natomiast planowane wydatki osobowe stanowią prawie 70% całości planowanych kosztów na 2011r. Dotacja w poszczególnych latach może być przyznawana w różnej wysokości oraz z różnym przeznaczeniem. Zwiększenie lub zmniejszenie dotacji nie wiąże się ze zmianą ceny za wywóz. O ile w ogóle można mówić o jej wpływie na cenę wywozu to na pewno będzie to miało charakter pośredni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowana dotacja od Gminy na 2011r. stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy: planowana na 2011r. dotacja dla Zakładu Komunalnego w zakresie wywozu ścieków nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w zakresie wywozu ścieków i osadu, a tym samym nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Przepisy dotyczące opodatkowania dotacji interpretować należy, mając na uwadze stosowne zapisy prawa wspólnotowego. Z art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1), wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dopłatę, która będzie związana z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści wniosku wynika, iż planowana dotacja, będzie przekazywana przez Gminę na rzecz Wnioskodawcy, który jako jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych będąca częścią samorządowej sfery budżetowej, odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz z dotacji przedmiotowych i inwestycyjnych.

Dotacja nie będzie stanowić dopłaty do ceny za wywóz ścieków. Nie stanowi również dopłaty z tytułu wykonywania usługi po cenach niższych. Dotacja przeznaczona będzie na pokrycie różnicy pomiędzy planowanymi przychodami a kosztami. Dotacja przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy m.in. na poprawę warunków pracy, utrzymanie miejsc pracy (wynagrodzenie z pochodnymi) podwyżka płac w budżecie, świadczenia socjalne oraz podatki i ubezpieczenia mienia Wnioskodawcy. Wysokość planowanej dotacji w 2011r. stanowi 48% ogółu planowanych przychodów Zakładu. Natomiast planowane wydatki osobowe stanowią prawie 70% całości planowanych kosztów w 2011r. Dotacja w poszczególnych latach może być przyznawana w różnej wysokości oraz z różnym przeznaczeniem. Zwiększenie lub zmniejszenie dotacji nie wiąże się ze zmianą ceny za wywóz.

Otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług tj. wywozu ścieków.

Z powyższego wynika, iż otrzymana dotacja będzie przeznaczona na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy to jest na poprawę warunków pracy, utrzymanie miejsc pracy, podwyżkę płacy, świadczenia socjalne, podatki oraz ubezpieczenie jego mienia. Otrzymana dotacja nie będzie wpływała na wysokość ceny za wywóz ścieków z terenu Gminy. Ww. dotacja będzie przeznaczona na pokrycie różnicy miedzy planowanymi przychodami a kosztami działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Otrzymana przez Wnioskodawcę w 2011r. dotacja przedmiotowa nie stanowi więc obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika