Czy część wkładu prywatnego wnoszona w gotówce przez przedsiębiorcę, którego pracownicy uczestniczą (...)

Czy część wkładu prywatnego wnoszona w gotówce przez przedsiębiorcę, którego pracownicy uczestniczą w szkoleniu, stanowi dla przedsiębiorcy organizującego szkolenie, przychód opodatkowany podatkiem dochodowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Księgowość firmy prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zainteresowana obecnie realizuje szkolenia z informatyki i matematyki stosowanej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, priorytet: VIII Regionalne Kadry Gospodarki; Działalnie: 8.1.1. Wspieranie Rozwoju Kwalifikacji Zawodowych i Doradztwo dla przedsiębiorstw. Tytułem Projektu: ?AKADEMIA (?)?. Umowę o dofinansowanie Projektu Wnioskodawczyni zawarła z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy. Okres realizacji Projektu: od stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. W ramach Projektu Wnioskodawczyni zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej. Dla pracodawców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach, wartość szkoleń stanowi pomoc publiczną. Z dokumentu ?Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki? wynika, że maksymalna intensywność pomocy nie może przekraczać 80% w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw, 70% w przypadku średnich, 60% w przypadku dużych przedsiębiorstw, co oznacza, że wkład prywatny pracodawcy nie może być mniejszy niż odpowiednio 20% dla mikro i małych przedsiębiorstw, 30% dla średnich i 40% dla dużych przedsiębiorstw. Wkład prywatny pracodawcy może być wniesiony w gotówce lub w wynagrodzeniu, które jest wypłacone pracownikowi przez pracodawcę za okres uczestnictwa pracownika w szkoleniu.

Jeśli wysokość wynagrodzenia nie pozwala na osiągnięcie, w zależności od wielkości firmy odpowiednio 20%, 30% lub 40% wkładu prywatnego, to różnicę należy dopłacić w gotówce, tak aby intensywność pomocy nie przekraczała w zależności od wielkości firmy odpowiednio 80%, 70%, lub 60%. W przypadku, gdy część wkładu prywatnego przedsiębiorcy jest wnoszona w gotówce, musi ona być wpłacona na wydzielony rachunek bankowy służący wyłącznie obsłudze projektu. Jednocześnie o kwotę wkładów prywatnych wpłaconych w gotówce pomniejszana jest wartość otrzymanej dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy część wkładu prywatnego wnoszona w gotówce przez przedsiębiorcę, którego pracownicy uczestniczą w szkoleniu, stanowi dla przedsiębiorcy organizującego szkolenie, przychód opodatkowany podatkiem dochodowym...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towaru i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Szkolenia realizowane w ramach Projektu AKADEMIA (?) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego są nieodpłatne, dlatego wniesienie wkładu prywatnego przedsiębiorcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wniesienie części wkładu prywatnego przedsiębiorcy można udokumentować notą księgową, która przez firmę XX, przeprowadzającą szkolenia, zostanie ujęta wyłącznie w wyodrębnionej ewidencji księgowej Projektu, nie wpływając tym samym na wartość przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (tak jak wartość otrzymanej dotacji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że pracodawcy, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach, wnoszą wkład prywatny. Wkład ten może być wniesiony w gotówce lub w wynagrodzeniu, które jest wypłacone pracownikowi przez pracodawcę za okres uczestnictwa pracownika w szkoleniu.

Zatem, część wkładu prywatnego wnoszona w gotówce przez przedsiębiorcę, którego pracownicy uczestniczą w szkoleniu, nie jest dotacją lecz zapłatą za uczestnictwo w szkoleniu i stanowi dla przedsiębiorcy organizującego szkolenie, przychód ze źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w bieżącej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej ?księgą?, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Zasady i sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

W myśl § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:

  1. faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej 'fakturami', odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub
  2. 2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
    1. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
    2. datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
    3. przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
    4. podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

   - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

W interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2011 r. nr ILPP2/443-1893/10-2/MN dotyczącej podatku od towarów i usług wskazano, iż dla udokumentowania wkładu pieniężnego przedsiębiorcy, Wnioskodawczyni zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, fakturę tę należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionych we wniosku pytań dotyczących podatku od towarów i usług, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2011 r. nr ILPP2/443-1893/10-2/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-1892/10-2/MN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika