I. 1. Czy prowadzenie przez Wnioskodawcę pasieki jest działalnością rolniczą? Czy Wnioskodawca (...)

I. 1. Czy prowadzenie przez Wnioskodawcę pasieki jest działalnością rolniczą? Czy Wnioskodawca jest zwolniony z tego tytułu od płacenia jakichkolwiek podatków? 2. Czy Wnioskodawca musi się rozliczać z uzyskanych dochodów ze sprzedaży miodu z jakimiś urzędami? 3. Czy Wnioskodawca musi płacić jakieś dodatkowe podatki i czy musi uwzględniać zysk w PIT lub na innym rozliczeniu (dokumencie)? II. Czy Wnioskodawca musi sprzedaż miodu zgłosić w dodatkowym urzędzie ? (Zainteresowany jest członkiem koła pszczelarzy i jest zgłoszony w sanepidzie) Wnioskodawca doprecyzował, iż przez ?dodatkowy urząd? rozumie np. Urząd Gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2012 r. (data wpływu 22 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży miodu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży miodu, a także dotyczącej konieczności zgłoszenia sprzedaży miodu w dodatkowym urzędzie, np. Urzędzie Gminy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 23 lipca 2012 r. znak ILPP1/443-465/12-2/NS, ILPB1/415-534/12-2/AG, ILPB2/436-144/12-2/WS, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 lipca 2012 r., a w dniu 30 lipca 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 27 lipca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca obecnie zajmuje się hobbystycznie prowadzeniem pasieki 40 uli. Zatrudniony jest we firmie (oddzielny podmiot, niezwiązany z pszczelarstwem), na umowę o pracę na czas nieokreślony.

Zainteresowany chciałaby (swoim znajomym) dawać miód do sprzedaży do ich sklepów spożywczych (w małych ilościach do 3 słoików).

Wnioskodawca jest osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej. Zysk ze sprzedaży miodu nie jest podstawowym źródłem utrzymania. Podstawowym źródłem utrzymania jest stała pensja, otrzymywana z tytułu umowy o pracę na czas nieokreślony. Prowadzenie pasieki zgłoszone jest w Związku Pszczelarskim i sanepidzie.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej (są to ramy działów specjalnych). Wnioskodawca posiada zarejestrowanych 30 rodzin pszczelich.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

  1. Czy prowadzenie przez Wnioskodawcę pasieki jest działalnością rolniczą?
  2. Czy Wnioskodawca jest zwolniony z tego tytułu od płacenia jakichkolwiek podatków?
  3. Czy Wnioskodawca musi się rozliczać z uzyskanych dochodów ze sprzedaży miodu z jakimiś urzędami?
  4. Czy Wnioskodawca musi płacić jakieś dodatkowe podatki i czy musi uwzględniać zysk w PIT lub na innym rozliczeniu (dokumencie)?

Wnioskodawca doprecyzował, iż przez stwierdzenie ?jakichkolwiek podatków? rozumie podatek dochodowy od osób fizycznych. Zainteresowany wskazał także, iż przez stwierdzenie ?jakieś dodatkowe podatki? rozumie podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność Zainteresowanego (prowadzona hobbystycznie) ?podchodzi? pod działalność rolniczą.

Wnioskodawca jest zwolniony z płacenia jakichkolwiek podatków i rozliczeń z uzyskiwanych dochodów z różnymi urzędami.

Wnioskodawca nie musi płacić dodatkowych podatków i rozliczać się z urzędami skarbowymi w PIT i na innych dokumentach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie w art. 2 ust. 2 ww. ustawy określono, iż działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

   - licząc od dnia nabycia.


Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą. Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce).

Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są natomiast uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Z powyższych przepisów wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a cytowanej wyżej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określone zostały w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 252, poz. 1517), wydanym na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Załącznik ten, tj. Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Zatem uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, bądź nie przekracza rozmiarów, o których mowa w tym Załączniku, to należy uznać, że uprawa ta, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pod poz. 11 tej Tabeli wymieniono ?Pasieki powyżej 80 rodzin?.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się hobbystycznie prowadzeniem pasieki 40 uli i posiada zarejestrowanych 30 rodzin pszczelich. Zainteresowany chciałaby (swoim znajomym) dawać miód do sprzedaży do ich sklepów spożywczych (w małych ilościach do 3 słoików). Wnioskodawca jest osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż o ile wskazana we wniosku produkcja miodu prowadzona będzie w pasiekach poniżej 80 rodzin, to działalność wykonywana przez Wnioskodawcę, mieścić się będzie w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej, nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. W takiej sytuacji do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli jednak przedmiotowa działalność będzie prowadzona w pasiekach powyżej 80 rodzin, to będzie stanowić dział specjalny produkcji rolnej, a dochody uzyskiwane z tego źródła przychodów, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, prowadzenie przez Wnioskodawcę pasieki (30 rodzin pszczelich) jest działalnością rolniczą. Wobec powyższego Wnioskodawca z powyższego tytułu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie musi rozliczać się z uzyskanych dochodów ze sprzedaży miodu z urzędem skarbowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ informuje, że w zakresie problematyki dotyczącej konieczności zgłoszenia sprzedaży miodu w dodatkowym urzędzie, np. Urzędzie Gminy, wniosek rozstrzygnięto w dniu 17 sierpnia 2012 r. postanowieniem numer ILPP1/443-465/12-5/NS, ILPB1/415-534/12-5/AG. Natomiast w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług podanie rozpatrzono odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika