Czy wydatki na realizację projektu sfinansowane z wydatków prywatnych wniesionych w gotówce przez (...)

Czy wydatki na realizację projektu sfinansowane z wydatków prywatnych wniesionych w gotówce przez przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniu stanowią dla firmy realizującej projekt koszt uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 12 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Księgowość prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Obecnie Zainteresowana realizuje szkolenia z informatyki i matematyki stosowanej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki; Działanie 8.1 Rozwój pracowników przedsiębiorstw w regionie Podziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Tytuł projektu Akademia ?. Umowa o dofinansowanie projektu zawarta została z województwem - Wojewódzki Urząd Pracy. Okres realizacji projektu: od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. W ramach projektu Wnioskodawczyni zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej.

Dla pracodawców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach wartość szkoleń stanowi pomoc publiczną. Z dokumentu ?Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki? wynika, że maksymalna intensywność pomocy nie może przekraczać 80 % w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw, 70% w przypadkach średnich i 60% w przypadku dużych przedsiębiorstw, co oznacza że wkład prywatny przedsiębiorstwa (pracodawcy) nie może być mniejszy niż odpowiednio 20% dla mikro i małych przedsiębiorstw, 30% dla średnich i 40% dla dużych przedsiębiorstw.

Wkład prywatny pracodawcy może być wniesiony w gotówce lub w wynagrodzeniu wypłaconemu pracownikowi przez pracodawcę za okres uczestnictwa pracownika w szkoleniu. Jeśli wysokość wynagrodzenia nie pozwala na osiągnięcie w zależności od wielkości firmy odpowiednio 20%, 30% lub 40% wkładu prywatnego, to należy dokonać dopłaty w gotówce tak aby intensywność pomocy nie przekraczała w zależności od wielkości firmy odpowiednio 80%, 70% i 60%.

Wkłady prywatne przedsiębiorców przekazane w gotówce stanowią dla firmy Wnioskodawczyni realizującej szkolenia przychód podatkowy. Jednocześnie o kwotę wkładów prywatnych wpłaconych w gotowce pomniejszona jest wartość otrzymanej dotacji. To znaczy przy końcowym rozliczeniu realizowanego projektu (czyli wraz ze złożeniem końcowego wniosku o płatność) należy zwrócić część dotacji w kwocie odpowiadającej sumie wkładów prywatnych przedsiębiorców wniesionych w gotówce oraz części kosztów pośrednich naliczanych ryczałtem. Natomiast część wydatków związanych z realizacja projektu wskazywanych dotąd w kwartalnych wnioskach o płatność jako sfinansowane z dotacji należy rozliczyć jako sfinansowane z wkładów prywatnych wniesionych w gotówce przez przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniach (w wysokości odpowiadającej wielkości wniesionych wkładów prywatnych przedsiębiorców).

Wnioskodawczyni realizuje szkolenia z informatyki i matematyki stosowanej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Jest to program finansowy ze środków europejskich. Środki finansowe Zainteresowana otrzymuje od Instytucji Pośredniczącej ? Wojewódzkiego Urzędu Pracy oraz za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego od Ministerstwa Finansów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Czy wydatki na realizację projektu sfinansowane z wydatków prywatnych wniesionych w gotówce przez przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniu stanowią dla firmy realizującej projekt koszt uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Wydatki na realizację projektu sfinansowane z wkładów prywatnych wniesionych w gotówce przez przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniu są kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów podatkowych jakimi są te wkłady wnoszone w gotówce. Ta kategoria kosztów nie jest też wymieniona w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego Zainteresowana uważa, że wydatki na realizację projektu sfinansowane z wydatków prywatnych wniesionych w gotówce przez przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniu, stanowią dla firm realizującej projekt, koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww.

    ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Generalnie przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie poniesione racjonalnie uzasadnione wydatki, poza enumeratywnie wskazanymi w ustawie, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mogą to być więc koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. Przy czym związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła, należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu ? każdorazowo spoczywa na podatniku.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w związku z realizacją szkoleń otrzymuje wkład prywatny pracodawcy za okres uczestnictwa pracownika w szkoleniu. Wkłady te stanowią dla Zainteresowanej przychód podatkowy. Jednocześnie o kwotę wkładów prywatnych wpłaconych w gotówce pomniejszona jest wartość otrzymanej dotacji.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż wydatki na realizację projektu sfinansowane z wydatków prywatnych wniesionych w gotówce przez przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniu stanowią dla firmy realizującej projekt koszt uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia, o ile spełnią przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania w zakresie zwolnienia przedmiotowego, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2011 r. nr ILPB1/415-823/11-4/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-823/11-4/AMN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika