Czy kwota dotacji, która ma wpłynąć na wyodrębnione dla celów projektowych konto Spółki cywilnej (...)

Czy kwota dotacji, która ma wpłynąć na wyodrębnione dla celów projektowych konto Spółki cywilnej realizującej przedmiotowy projekt w ramach Programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, jest przychodem firmy (a co za tym idzie przychodem Wnioskodawczyni jako wspólnika Spółki) korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i co za tym następuje, nie powinna być ujmowana w księdze przychodów i rozchodów prowadzonej dla Spółki cywilnej, jako przychód firmy, a koszty z niej sfinansowane nie powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów firmy M. S.C. (a co za tym idzie Wnioskodawczyni jako wspólnika Spółki)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2010 r. (data wpływu 15 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu wspólnika spółki z tytułu otrzymanej dotacji oraz możliwości zaliczenia wydatków sfinansowanych z dotacji do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu wspólnika spółki z tytułu otrzymanej dotacji oraz możliwości zaliczenia wydatków sfinansowanych z dotacji do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 31.12.2009 roku Spółka, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem, podpisała umowę o dofinansowanie projektu ?Akademia USG? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości działającą na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zwaną w dalszej części Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia).

Przedmiotowa umowa przewiduje, że Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia), przyznaje Beneficjentowi wsparcie w formie dotacji rozwojowej na realizacją Projektu, zwaną ?wsparciem? w łącznej kwocie nie przekraczającej 1.568.310,20 zł oraz, że Instytucja Wdrażająca (Pośrednicząca II stopnia) w ramach kwoty wsparcia udziela Beneficjentowi pomoc publiczną na realizację Projektu w łącznej kwocie nie przekraczającej 21.900,00 zł. Szczegółowe zestawienie wydatków kwalifikowanych projektu, które mają zostać sfinansowane z wyżej wymienionych środków zawiera załącznik do umowy zwany budżetem.

Uczestnikami kursów szkoleniowych mają być lekarze medycyny - pracownicy firm z sektora mikro i małych przedsiębiorstw z całej Polski. Firmy te będą dokonywały wpłat własnych za uczestnictwo w kursie, a ich wkład ma wynieść 227.728,80 zł, stanowiąc wkład prywatny Spółki cywilnej.

Program ?Akademia USG? jest realizowany w oparciu o:

  • nazwa priorytetu: Priorytet 2. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących,
  • nazwa działami: Działanie 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki,
  • nazwa poddziałania: Poddziałalnie 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach.
  • okres programowania: Program dotyczy okresu programowania na lata 2007-2013.

Pismem z dnia 06.11.2010 r. (data wpływu 07.12.2010 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawiony stan faktyczny. W uzupełnieniu wniosku poinformowała, iż Szkoła Ultrasonografii, której jest współwłaścicielem realizuje projekt ?Akademia USG? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego projektu Szkoła Ultrasonografii organizuje szkolenia dla lekarzy. Zgodnie z projektem 80% kosztów szkolenia pokrywane jest ze środków Unii Europejskiej a 20% w ramach wkładu własnego pokrywają uczestnicy szkoleń, którzy są beneficjentami ostatecznymi pomocy publicznej.

Szkoła Ultrasonografii jest liderem i faktycznie realizuje projekt, a jej partnerem jest firma ,,D? I. M., A. P. i Wspólnicy S.J. z siedzibą w P.

Szkoła Ultrasonografii jest bezpośrednim beneficjentem pomocy publicznej i na jej konto wpływają środki finansowe, z których 85% pochodzi z konta Ministra Finansów przekazywane przez Bank a 15% z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zgodnie z harmonogramem płatności wsparcie przelewane jest po zatwierdzeniu przez PARP wniosku o płatność raz na kwartał. Pierwszą transzę Szkoła Przedsiębiorczości otrzymała w marcu 2010 r. Dotychczas otrzymano trzy transze.

Wszystkie środki, które wpływają na konto Szkoła Ultrasonografii zarówno od uczestników szkoleń jak i dofinansowanie są wydatkowane na realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy kwota dotacji, która ma wpłynąć na wyodrębnione dla celów projektowych konto Spółki cywilnej realizującej przedmiotowy projekt w ramach Programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, jest przychodem firmy (a co za tym idzie przychodem Wnioskodawczyni jako wspólnika Spółki) korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i co za tym następuje, nie powinna być ujmowana w księdze przychodów i rozchodów prowadzonej dla Spółki cywilnej, jako przychód firmy, a koszty z niej sfinansowane nie powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów firmy M. S.C. (a co za tym idzie Wnioskodawczyni jako wspólnika Spółki)...
  2. Czy w przypadku osiągnięcia wynagrodzenia przez Wnioskodawczynię - wspólnika Spółki, jako osoby realizującej projekt bez podpisywania umów o pracę lub zlecenia z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości gdyż na zawarcie umów o pracę lub zlecenia nie pozwalają przepisy ustawowe w odniesieniu do wspólników spółek cywilnych, będzie ono korzystało także ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Odpowiedź na pytanie pierwsze stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Natomiast odpowiedź na pytane drugie zostanie udzielona w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawczyni odpowiedź na pytania jest twierdząca, co jest wykazane poniżej.

Z uwagi na fakt, iż Spółka cywilna bezpośrednio będzie realizowała cel programu, a środki stanowiące dofinansowanie pochodzą częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa i są dotacją rozwojową jak również, iż przeznaczone są na realizację Programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki?, którego realizacja rozpoczęła się w 2010 roku, a jego realizacja przewidziana jest na lata 2010-2011, dotacja ta będzie stanowić przychód Spółki cywilnej (a co za tym idzie przychód Wnioskodawczyni jako wspólnika Spółki), zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją powyższego jest brak konieczności jej ewidencjonowania w księdze przychodów i rozchodów Spółki cywilnej jako przychód firmy, a koszty z niej pokrywane nie powinny stanowić kosztów uzyskania przychodów firmy.

Opodatkowaniu podlegają wyłącznie wpłaty własne firm uczestniczących w projekcie, a koszty pokrywane z wpłat własnych stanowią koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zdaniem Wnioskodawczyni także ewentualne wynagrodzenie Wnioskodawczyni - wspólnika Spółki jako bezpośrednio realizującego projekt ?Akademia USG? korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wyżej wskazanego przepisu i jego wypłata z dotacji na konto prywatne Wnioskodawczyni - wspólnika Spółki nie rodzi obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. (?).

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest wspólnikiem Spółki cywilnej, która podpisała umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 ? 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Nadmienić należy, iż od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej 'płatnościami', odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 powoływanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wywieść również należy, iż Spółka cywilna, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem organizuje szkolenia. Zgodnie z projektem 80% kosztów szkolenia pokrywane jest ze środków Unii Europejskiej a 20% w ramach wkładu własnego pokrywają uczestnicy szkoleń. Spółka jako lider faktycznie realizuje projekt, jest bezpośrednim beneficjentem pomocy publicznej i na jej konto wpływają środki finansowe, z których 85% pochodzi z konta Ministra Finansów przekazywane przez Bank a 15% z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Pierwsza transza środków otrzymana została w marcu 2010 r.

Zatem środki, które Wnioskodawczyni jako wspólnik spółki otrzyma w roku 2010 w formie dotacji z budżetu państwa, wypłacone za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei środki, które w roku 2010 r. zostaną otrzymane z Banku w ramach Programu Operacyjnego ?Kapitał Ludzki? są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W rezultacie środki finansowe wypłacane w 2010 r. za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz z Banku nie podlegają ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Pamiętać jednocześnie należy, iż konsekwencją zwolnienia z opodatkowania ww. środków jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Natomiast kwoty otrzymywane w ramach wkładu własnego pokrywanego przez uczestników szkoleń, stanowią przychód z działalności gospodarczej, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie wydatki sfinansowane z otrzymanych wkładów od uczestników szkoleń, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej o ile spełnione zostaną przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż środki, które Wnioskodawczyni jako wspólnik spółki otrzyma w roku 2010 w formie dotacji z budżetu państwa, wypłacone za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei środki, które w roku 2010 r. zostaną otrzymane z Banku są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 powoływanej ustawy.

Jednocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów, co wynika z treści przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 wyżej powoływanej ustawy. Jedynie wydatki sfinansowane z otrzymanego wkładu od uczestników szkoleń, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej o ile spełnione zostaną przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB1/415-822/10-4/KS, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika