Otrzymywane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne nie korzystają ze zwolnienia określonego w (...)

Otrzymywane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie spełniają przesłanek, o których mowa w tym przepisie. Wobec powyższego kwota 15.000 NOK (7.475,70 PLN) podlega opodatkowaniu w Polsce, jako przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2009 r. (data wpływu 22.02.2010 r. ) oraz uzupełnieniu z dnia 22.04.2010 r. (data nadania 23.04.2010 r., data wpływu 26.04.2010 r.) na wezwanie z dnia 16.04.2010 r. (data nadania 16.04.2010 r., data doręczenia 19.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych uzyskanych z tytułu umowy zawartej z norweską instytucją badawczą - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych uzyskanych z tytułu umowy zawartej z norweską instytucją badawczą .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest studentką III roku studiów doktoranckich na Wydziale Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu W. W październiku 2009 roku podpisała umowę z norweską instytucją badawczą, na przystąpienia do prowadzonego przez ten instytut przedsięwzięcia naukowo-badawczego pt. ?X? jako jedna ze studentów-doktorantów, którzy mają prawo wykorzystać dane gromadzone w projekcie na potrzeby swoich rozpraw doktorskich, a jednocześnie wnoszą swój wkład badawczy w projekt. Wnioskodawczyni jest jedyną osobą zamieszkałą w Polsce, biorącą udział w tym projekcie. Projekt jest finansowany przez Norweską Radę ds. Badań? organ państwowy otrzymujący środki na swoją działalność od rządu Norwegii. Środki na przedsięwzięcie przyznano w ramach dotacji). Podpisana umowa przewiduje 5 płatności dla Wnioskodawczyni, jako uczestniczki wymienionego przedsięwzięcia naukowo-badawczego, na łączną kwotę 75.000 NOK (siedemdziesiąt pięć tysięcy koron norweskich). Pierwszą wpłatę Wnioskodawczyni otrzymałam w minionym roku podatkowym 2009. Była to kwota 15.000 NOK (piętnaście tysięcy koron norweskich), która wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawczyni dnia 13.11.2009 r. i została przeliczona na złote (7.475,70 PLN).

Wnioskodawczyni wskazuje, iż otrzymywane przez Nią środki pieniężne nie są wynagrodzeniem ze stosunku pracy, ani też stypendium socjalnym, czy za wyniki w nauce. Są to środki na pokrycie różnego rodzaju wydatków, związanych z działalnością naukową i pracą nad doktoratem, na bazie materiałów z międzynarodowego projektu naukowego m.in. finansowanie badań empirycznych, udział w konferencjach, zakup literatury naukowej, udział w programach szkolenia doktorantów itp. Taki sposób wykorzystania środków pieniężnych sugerowała przedstawicielka norweskiej instytucji będącej płatnikiem, która zaprosiła Wnioskodawczynię do udziału w międzynarodowym projekcie naukowym. W podpisanej przez Wnioskodawczynię umowie, norweska instytucja badawcza , zobowiązuje się do dokonania na Jej rzecz pięciu wypłat na przestrzeni 2,5 roku (jedna wypłata co pół roku). Kwoty te są określone słowem, które na polski można tłumaczyć jako stypendium (dla osoby duchownej/kleryka) lub zapomoga. Płatnikiem środków pieniężnych, które otrzymała Wnioskodawczyni, jest norweska instytucja badawcza, która uzyskała środki od rządu Norwegii (Norweska Rada do spraw Badań), na realizację międzynarodowego projektu badawczego.

Pismem z dnia 16.04.2010 r. wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Wnioskodawczyni uzupełniła powyższe w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana przez Wnioskodawczynię, w roku podatkowym 2009, kwota 15.000 NOK (7.475,70 PLN) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymana dnia 13.11.2009 r. kwota, spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako taka podlega przedmiotowemu zwolnieniu. Według Wnioskodawczyni, kwota ta pochodzi od rządu państwa obcego (Norwegia) za pośrednictwem Norweskiej Rady ds. Badań, ma charakter bezzwrotny, została przekazana na podstawie jednostronnej deklaracji, ale nie na podstawie jakiejkolwiek umowy zawartej z organami władz Rzeczpospolitej Polskiej. Kwota ta została przekazana przez podmiot upoważniony do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy .Ponadto Wnioskodawczyni realizuję bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (praca naukowa oparta na danych gromadzonych w ramach przedsięwzięcia naukowo-badawczego). Wnioskodawczyni zaznacza, iż nie została zaangażowana do ww. przedsięwzięcia badawczego, w celu wykonania określonych czynności na zlecenie podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Na potwierdzenie prawdziwości powyższych stwierdzeń Wnioskodawczyni posiada i może udostępnić stosowne pismo od Dyrektora Projektu, datowane na 05 stycznia 2010 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powyższy przepis, zgodnie z treścią art. 4a ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Polsko-norweska umowa nie zawiera szczególnych uregulowań dotyczących opodatkowania dochodu z tytułu stypendiów dla osoby duchownej/kleryka lub zapomogi, zatem w tym przypadku zastosowanie znajdzie art. 22 umowy, regulujący opodatkowanie tzw. innych dochodów.

W myśl art. 22 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Norwegii o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Oslo dnia 24.05.1977 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 57, poz. 682), dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, będą opodatkowane tylko w tym Państwie, tj. w Polsce.

Z analizy treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawczyni była rezydentem innego niż Rzeczypospolita Polska kraju, a więc należy przyjąć, iż ciąży na niej nieograniczony obowiązek podatkowy. Zatem biorąc pod uwagę nakreślony we wniosku stan faktyczny i obecnie obowiązujące przepisy prawa, otrzymane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne uzyskane z tytułu umowy zawartej z norweską instytucją badawczą będą podlegały opodatkowaniu w Polsce zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, wyrażona w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 wskazanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie ?w szczególności? wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia winny być spełnione łącznie dwie przesłanki. Niedopełnienie któregokolwiek z ww. warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz aby osoby te bezpośrednio realizowały cel programu finansowanego z środków bezzwrotnej pomocy.

Powyższe przychody powinny być zatem uzyskane na podstawie umów zawartych z ww. instytucjami lub państwami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe. Spełnienie tylko jednego warunku, np. przyznanie środków przez rząd obcego państwa, ale bez spełnienia drugiego warunku i zawarcie umowy przez inną instytucję niż Rada Ministrów, właściwych ministrów lub agencja rządowa oznacza, iż dany przychód nie spełnia dyspozycji ww. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że otrzymywane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie spełniają przesłanek, o których mowa w tym przepisie. Wobec powyższego kwota 15.000 NOK (7.475,70 PLN) podlega opodatkowaniu w Polsce, jako przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika