Stawka podatku VAT dla usług remontowych, modernizacyjnych i konserwacyjnych wykonywanych w budynku (...)

Stawka podatku VAT dla usług remontowych, modernizacyjnych i konserwacyjnych wykonywanych w budynku sanatoryjnym o PKOB 1264

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sanatorium Uzdrowiskowego przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2008r. (data wpływu 11 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2008r. (data wpływu 6 października 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania z obniżonej do 7% stawki podatku VAT przy wykonywaniu usług remontowych, modernizacyjnych i konserwacyjnych w budynku sanatoryjnym zaklasyfikowanym wg PKOB w dziale 1264 ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania z obniżonej do 7% stawki podatku VAT przy wykonywaniu usług remontowych, modernizacyjnych i konserwacyjnych w budynku sanatoryjnym zaklasyfikowanym wg PKOB w dziale 1264.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2008r. (data wpływu 6 października 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 września 2008r. znak IP-PP2/443-1295/08-2/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sanatorium Uzdrowiskowe jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, działa w ramach osobowości prawnej Wojewódzkiego Związku Rolników Kółek i Organizacji Rolniczych .

Celem działalności Sanatorium jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, będących przedmiotem działania Zakładów Lecznictwa Uzdrowiskowego:

  • prowadzenie leczenia i rehabilitacji pacjentów ze schorzeniami serca i układu krążenia na podstawie skierowań sanatoryjnych wystawionych przez uprawnione instytucje (NFZ, KRUS, ZUS, PCPR),
  • prowadzenie rehabilitacji przedrentowej zleconej przez ZUS, KRUS i inne instytucje,
  • prowadzenie rehabilitacji ruchowej,
  • promowanie zdrowotnego trybu życia i oświaty zdrowotnej.


Opiekę nad działalnością leczniczą Sanatorium w zakresie konsultacji specjalistycznych oraz pomoc w doborze i szkoleniu kadry medycznej zapewnia Instytut Medycyny.

Sanatorium posiada jeden budynek, w którym znajduje się 180 miejsc noclegowych, 4 gabinety lekarskie, sala nadzoru kardiologicznego, 7 gabinetów pielęgniarsko-zabiegowych, jadalnia, pomieszczenia sanitarne, laboratorium, dział przyrodoleczniczy. Okres leczenia pacjenta trwa od 14 do 28 dni i każdy pacjent korzysta z bazy noclegowej oraz całodobowej opieki lekarsko-pielęgniarskiej. Wnioskodawca podkreślił, że Sanatorium nie leczy pacjentów, którzy nie korzystają z bazy noclegowej. Zakład zatrudnia 74 osoby, w tym 5 lekarzy oraz 11 pielęgniarek.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  • symbol PKWiU właściwy dla robót remontowych wykonanych w obiekcie Wnioskodawcy to 45.44.21-00.00 oraz 45.33.1 (podstawa prawna: Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Wskazano też, że Wnioskodawca korzysta z usług remontowo-konserwacyjnych firm zewnętrznych;
  • symbol budynku sanatoryjnego, w którym wykonywane będą usługi remontowe i konserwacyjne, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, należy określić jako PKOB 1264.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy budynek Sanatoryjny sklasyfikowany w dziale PKOB 1264, który dodatkowo wymienia się odrębnie w definicji budownictwa społecznego, może korzystać z obniżonej stawki VAT 7% przy wykonywaniu usług remontowych, modernizacyjnych i konserwacyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż Sanatorium świadczy usługi zakwaterowania z całodobową opieką lekarsko-pielęgniarską i w 98% leczy ludzi starszych oraz niepełnosprawnych, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, roboty budowlano-montażowe oraz remonty i konserwacje winny być opodatkowane 7% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty ? art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust.

1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008r.), stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej ? art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.) wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ? Sanatorium Uzdrowiskowe dla Rolników ? jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Celem działalności Sanatorium jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, będących przedmiotem działania Zakładów Lecznictwa Uzdrowiskowego:

  • prowadzenie leczenia i rehabilitacji pacjentów ze schorzeniami serca i układu krążenia na podstawie skierowań sanatoryjnych wystawionych przez uprawnione instytucje (NFZ, KRUS, ZUS, PCPR),
  • prowadzenie rehabilitacji przedrentowej zleconej przez ZUS, KRUS i inne instytucje,
  • prowadzenie rehabilitacji ruchowej,
  • promowanie zdrowotnego trybu życia i oświaty zdrowotnej.

Opiekę nad działalnością leczniczą Sanatorium w zakresie konsultacji specjalistycznych oraz pomoc w doborze i szkoleniu kadry medycznej zapewnia Instytut Medycyny Wsi w L

Sanatorium posiada jeden budynek, w którym znajduje się 180 miejsc noclegowych, 4 gabinety lekarskie, sala nadzoru kardiologicznego, 7 gabinetów pielęgniarsko-zabiegowych, jadalnia, pomieszczenia sanitarne, laboratorium, dział przyrodoleczniczy. Okres leczenia pacjenta trwa od 14 do 28 dni i każdy pacjent korzysta z bazy noclegowej oraz całodobowej opieki lekarsko-pielęgniarskiej.

Wnioskodawca podkreślił, że Sanatorium nie leczy pacjentów, którzy nie korzystają z bazy noclegowej. Zakład zatrudnia 74 osoby, w tym 5 lekarzy oraz 11 pielęgniarek.

Z treści wniosku wynika ponadto, że:

  • symbol PKWiU właściwy dla robót remontowych wykonanych w obiekcie Wnioskodawcy to 45.44.21-00.00 oraz 45.33.1 (podstawa prawna: Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Wskazano też, że Wnioskodawca korzysta z usług remontowo-konserwacyjnych firm zewnętrznych;
  • symbol budynku sanatoryjnego, w którym wykonywane będą usługi remontowe i konserwacyjne, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, należy określić jako PKOB 1264. Dodatkowo wymienia się go odrębnie w definicji budownictwa społecznego.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cytowanym wyżej rozporządzeniem, do klasy 1264 zalicza się budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

  • budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,
  • sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,
  • szpitale kliniczne,
  • szpitale więzienne i wojskowe,
  • budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,
  • budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje:

Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (PKOB 1130).

Należy zauważyć, że wymienione wyżej ?budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.? stanowią odrębną od ?szpitali? czy ?sanatoriów? grupę budynków.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, usługi remontowe i konserwacyjne posiadające symbol PKWiU 45.44.21-00.00 oraz 45.33.1 wykonywane będą w budynku sanatoryjnym zakwalifikowanym do PKOB 1264. Każdy pacjent korzysta w sanatorium z bazy noclegowej oraz całodobowej opieki lekarsko-pielęgniarskiej. Wnioskodawca podkreślił, że sanatorium nie leczy pacjentów, którzy nie korzystają z bazy noclegowej.

Budynek ten, wymieniony w klasie PKOB 1264 w oddzielnej pozycji nie jest jednak w żadnym razie budynkiem instytucji ochrony zdrowia świadczącym usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Zatem wykonanie robót w tym budynku w 2008r. nie może korzystać z preferencyjnej stawki w wysokości 7% lecz winno podlegać opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT.

Stawkę podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z ww. przepisami, ustawodawca przewidział wyłącznie dla instytucji, których podstawową działalnością jest zakwaterowanie osób, którym dodatkowo zagwarantowana jest opieka medyczna. Leczenie jest więc w tych przypadkach działalnością uboczną.

W przedmiotowej sprawie podstawową działalnością Wnioskodawcy jest leczenie, co wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, w którym podał on, że celem działalności sanatorium jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, będących przedmiotem działania Zakładów Lecznictwa Uzdrowiskowego:

  • prowadzenie leczenia i rehabilitacji pacjentów ze schorzeniami serca i układu krążenia na podstawie skierowań sanatoryjnych wystawionych przez uprawnione instytucje (NFZ, KRUS, ZUS, PCPR),
  • prowadzenie rehabilitacji przedrentowej zleconej przez ZUS, KRUS i inne instytucje,
  • prowadzenie rehabilitacji ruchowej,
  • promowanie zdrowotnego trybu życia i oświaty zdrowotnej,

a zakwaterowanie dla pacjentów jest działalnością dodatkową, towarzyszącą działalności leczniczej.

Przez obiekt zbiorowego zakwaterowania należy bowiem rozumieć zespół pomieszczeń (pokoi i innych pomieszczeń pomocniczych), zlokalizowanych w jednym lub kilku budynkach, zajętych przez jeden odrębny zakład, świadczący usługi: hotelarskie, opiekuńczo-wychowawcze, zdrowotne bądź inne, które to usługi związane są z zamieszkaniem w takim zakładzie zwykle większej liczby osób. W niektórych obiektach (zakładach) osoby zamieszkują przez dłuższy czas (od kilku miesięcy do kilku lat) lub na stałe. Przykładowo, takimi zakładami są: internaty, domy studenckie, hotele pracownicze, domy dziecka, domy opieki społecznej dla osób przewlekle chorych lub upośledzonych, klasztory, domy zakonne. Zaś obiektami (zakładami), w których pobyt osób z reguły ma charakter krótkookresowy są właśnie m. in.: hotele, motele, domy wczasowe, pensjonaty, a także szpitale, sanatoria czy prewentoria.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe i nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia fakt, że Wnioskodawca w 98% leczy ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika