Zwolnienie przewidziane dla towarów używanych oraz zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania (...)

Zwolnienie przewidziane dla towarów używanych oraz zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marżą przy sprzedaży samochodów używanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 24.02.2010r. (data wpływu 10.03.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku możliwości zastosowania procedury VAT marża w przypadku sprzedaży samochodu używanego zakupionego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe;
  • braku możliwości zastosowania procedury VAT marża w przypadku sprzedaży samochodu używanego zakupionego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.03.2010r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury VAT marża w przypadku sprzedaży samochodu.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zaistniałe stany faktyczne:

Sp. z o.o. (zwana dalej Spółka) prowadzi działalność jako dealer samochodowy. Zgodnie z podstawowym rodzajem działalności gospodarczej zajmuje się między innymi skupowaniem samochodów używanych od klientów, którzy nabywają w Spółce nowe samochody. Samochody używane nabywano są w celu dalszej odsprzedaży.

Samochody używane zakupione jako zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedawane są przy zastosowaniu opodatkowania marży zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Samochody używane nabywane jako zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy oraz § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług sprzedawane są przy zastosowaniu stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Samochody używane nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umowy kupna-sprzedaży sprzedawane są przy zastosowaniu opodatkowania marży zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółka prawidłowo sprzedaje samochody używane...

Czy Spółka ma prawo zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy do samochodów kupionych jako zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Spółka stoi na stanowisku, że prawidłowo sprzedaje zakupione samochody używane i nie ma prawa do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy do samochodów kupionych jako zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych w zakresie:

  • braku możliwości zastosowania procedury VAT marża w przypadku sprzedaży samochodu używanego zakupionego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe;
  • braku możliwości zastosowania procedury VAT marża w przypadku sprzedaży samochodu używanego zakupionego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwana dalej ustawą o VAT, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, w tym także samochodów używanych, spełniających warunki towaru używanego w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex 27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41.30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00).

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 120 ust. 10 ustawy o VAT przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, lub nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników podatku od towarów i usług, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust.

    1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów opodatkowana była zgodnie z ust. 4 i ust. 5,
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i ust. 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pośrednikowi pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane o których mowa w powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Minister Finansów działając na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT wydał w dniu 24 grudnia 2009r. rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1799), na mocy którego wprowadził zwolnienia od podatku inne niż określone w art. 43-81 ustawy o VAT. Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 5 wyżej wymienionego rozporządzenia, zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy. Rozszerzenie katalogu zwolnień dokonane na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT nie oznacza jednak, że zamiarem ustawodawcy było rozszerzenie możliwości zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży w odniesieniu do dostawy używanych samochodów, nabytych od podatników, którzy z tytułu ich dostaw byli zwolnieni od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Warto również zauważyć, że powołany wcześniej § 12 rozporządzenia zawiera dodatkowy katalog czynności zwolnionych od podatku, a nie rozwinięcie czynności określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, na który powołuje się art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Podatnik, który nabywa towary używane (w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy), od podmiotu, który dokonał odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu, a przy sprzedaży skorzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, nie ma prawa do określenia podstawy opodatkowania metodą marży.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że zakupione przez Podatnika samochody używane jako zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedawane są przy zastosowaniu opodatkowania marży zgodnie z art. 120 ust 1 pkt 4 tej ustawy. Samochody używane nabywane jako zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy jak i na podstawie § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia sprzedawane są przy zastosowaniu stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Samochody używane nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umowy sprzedaży sprzedawane są przy zastosowaniu opodatkowania marży zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Wnioskodawca w opisie własnego stanowiska w sprawie stwierdził, że prawidłowo sprzedaje zakupione samochody używane i nie ma prawa do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy do samochodów kupionych jako zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, tut. organ potwierdza pierwszą cześć zaprezentowanego stanowiska w sprawie, iż Podatnik prawidłowo sprzedaje zakupione samochody używane, natomiast nie można zgodzić się z podglądem wyrażonym w dalszej części, że Podatnik nie ma prawa do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy w stosunku do samochodów kupionych jako zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, gdyż na podstawie art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, Spółka ma prawo do sprzedaży samochodów w szczególnej procedurze opodatkowania marży kupionych jako zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zakup towaru używanego w postaci samochodu osobowego od podatnika, który zastosował zwolnienie od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, eliminuje możliwość zastosowania szczególnej procedury opodatkowania dostawy towarów używanych. Szczególna procedura opodatkowania marży ma zastosowanie w przypadku sprzedaży samochodów zakupionych jako zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz nabywanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umowy sprzedaży. Dodatkowo należy nadmienić, iż zgodnie z art. 120 ust. 14 ustawy o VAT Podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11 ustawy o VAT, a więc w przypadku sprzedaży samochodów używanych nabywanych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umowy sprzedaży do dalszej odsprzedaży Podatnik ma możliwość zrezygnowania ze sprzedaży w procedurze marży. W przypadku sprzedaży samochodów nabywanych na podstawie § 12 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Podatnik powinien zastosować stawkę 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika