Bezpieczniejsze place zabaw

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował wyniki kontroli bezpieczeństwa placów zabaw. W ramach międzynarodowej współpracy sprawdzono łącznie 16 tys. obiektów. Decyzją organu nadzoru część z nich zostanie zlikwidowana.

Wizyta na placu zabaw powinna wiązać się dla dziecka i jego opiekunów tylko i wyłącznie z przyjemnymi wspomnieniami. Warunkiem jest jednak odpowiednio zagospodarowane otoczenie oraz stan urządzeń, które się na nim znajdują. Wymaga to stałej dbałości, konserwacji i nielekceważenia obowiązków przez nadzorujących - administratorów, właścicieli oraz organy kontrolne.

Dostrzegając istniejące zagrożenia, przedstawiciele ośmiu państw: Bułgarii, Danii, Estonii, Holandii, Norwegii, Słowacji, Słowenii oraz Polski, w ramach rocznego projektu współfinansowanego przez Komisję Europejską, przeprowadzili kompleksową kontrolę placów zabaw - łącznie 16 tys. obiektów.

Najwięcej, bo ponad 13 tys. placów skontrolowała Polska - inicjator przedsięwzięcia. Nieprawidłowości dotyczyły tylko 14 proc. z nich. To dobry wynik, szczególnie w odniesieniu do uchybień wykazanych przez innych uczestników projektu. W Bułgarii na 5816 urządzeń aż 4000 było niezgodnych z wymaganiami. W Estonii średnio co piąty skontrolowany plac nie spełniał wymagań bezpieczeństwa, natomiast na Słowacji nieprawidłowości wykryto na 60 proc. placów zabaw.

W Polsce sprawność techniczną oraz ogólny stan infrastruktury analizował Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Przedsiębiorców odpowiadających za bezpieczeństwo urządzeń przeznaczonych do instalacji - producentów, importerów i hurtowników - skontrolowała natomiast Inspekcja Handlowa.

Do najczęstszych uchybień wśród producentów sprzętu należy niedostarczanie odbiorcom wymaganej dokumentacji - instrukcji obsługi, konserwacji i montażu. Nie są oni często w stanie udowodnić, że urządzenie przez nich wyprodukowane jest zgodne z obowiązującymi normami. Swoich obowiązków nie znają również administratorzy, m.in. nie mają świadomości, że zgodnie z prawem budowlanym raz na 5 lat konieczne jest przeprowadzenie gruntownej kontroli.

Rutynowe badania powinny natomiast odbywać się co najmniej raz na tydzień.

Efektem przeprowadzonej akcji w Polsce jest m.in. nakaz rozbiórki 23 obiektów oraz całkowita likwidacja 15 placów zabaw. Wojewódzcy Inspektorzy Nadzoru Budowlanego wydali prawie 650 zaleceń dla zarządzających miejscami zabaw, m.in. w związku z uszkodzeniami sprzętów, ich niedostateczną stabilnością, zaniedbaniami w zakresie konserwacji czy uszkodzeniami stwarzającymi ryzyko zranienia.

Uczestnicy projektu opracowali ponadto przewodnik dla administratorów i właścicieli, którzy są odpowiedzialni za stan placów. Dowiedzą się oni z niego np. na czym powinny polegać kontrole i jak często mają być przeprowadzane, jakie są najczęstsze problemy i jak ich uniknąć. Przewodnik dotyka kwestii podstawowych wymagań i norm, dzięki których znajomości i realizowaniu przez zarządzających, dzieci i ich opiekunowie będą mogli czuć się bezpiecznie. Dla inspektorów przygotowano podręcznik dotyczący przeprowadzania kontroli. Publikacja ta zawiera listę kluczowych kryteriów, na które powinni zwracać uwagę przeprowadzając kontrolę sprzętu znajdującego się na placach zabaw. Dokument pozwoli na precyzyjne określenie nieprawidłowości występujących na danym placu zabaw.

W celu wyeliminowania potencjalnego ryzyka związanego z korzystaniem z placu zabaw, należy niezwłocznie powiadomić o wszelkich nieprawidłowościach właściciela lub zarządcę terenu - spółdzielnię mieszkaniową, wspólnotę, dozorcę lub administratora budynku i egzekwować wypełnienie tego obowiązku. Jeśli tą drogą nie uda się rozwiązać problemu, skontaktujmy się z organami nadzoru budowlanego, mającymi siedziby w każdym mieście powiatowym, które mogą m.in. nakazać rozbiórkę sprzętu, a nawet likwidację placu zabaw.

Za kontrole sprzętu przeznaczonego do sprzedaży, zanim jeszcze pojawi się on na placu zabaw, odpowiedzialne są wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej. Na podstawie przekazanych przez IH materiałów Prezes UOKiK, w drodze postępowania administracyjnego, może zażądać od przedsiębiorcy: właściwego oznakowania produktu, poinformowania konsumentów o zagrożeniach lub wycofania urządzeń z rynku.

Może również nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną do 100 tys. zł za wprowadzanie na rynek produktów niespełniających wymagań bezpieczeństwa.

UOKiK przypomina, że oprócz nadzoru właściwych organów, niezastąpiona jest opieka rodziców i opiekunów - to podstawa bezpieczeństwa dzieci. Warto, jeszcze przed zabawą, ocenić stabilność urządzenia oraz umocowanie wszystkich elementów, sprawdzić czy nie są one zardzewiałe. Może zapobiec to negatywnym konsekwencjom beztroskiej zabawy. Urząd zachęca do zapoznania się z ulotką Baw się bezpiecznie na placu zabaw.

Pliki do pobrania:

Źródło: www.uokik.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika