Ukarali ubezpieczyciela, bo nie zwracał VAT
Zobowiązywanie do korzystania wyłącznie z pomocy drogowej producenta pojazdu czy wypłacanie odszkodowania za naprawę samochodu bez podatku VAT - to przykłady niedozwolonych praktyk stosowanych przez TU Compensa. Prezes UOKiK nałożyła na ubezpieczyciela karę ponad 5 mln zł.
Zgodnie z prawem odszkodowanie przysługujące ubezpieczonemu powinno uwzględniać podatek, więc klauzula w umowie mówiąca o tym, że podatek nie ulega zwrotowi, jeśli klient nie przedstawi rachunku lub faktury za naprawę, jest niedozwolona.
Wątpliwości Urzędu wzbudziły także takie działania ubezpieczyciela, jak automatyczne odrzucanie wniosków o odszkodowanie za skradziony pojazd, jeśli klient nie przedstawił oryginalnych kluczyków, czy nie przedstawił dowodu rejestracyjnego. Takie działanie wydało się urzędnikom zbyt surowe, bo takie przedmioty mogą zginąć razem z pojazdem.
Wątpliwości Prezes Urzędu wzbudziło też postanowienie, które w razie wypadku obligowało konsumenta do skorzystania z pomocy drogowej producenta pojazdu w ramach gwarancji, a nie z wykupionego u TU Compensa ubezpieczenia assistance.
W takiej sytuacji wybór pomocy drogowej powinien należeć do strony umowy, czyli do konsumenta. Zdaniem UOKiK, TU Compensa nie miała prawa zobowiązywać do korzystania z gwarancji, zwłaszcza, że ubezpieczyciel pobiera składkę za assitance. TU Compensa zaprzestała stosowania kwestionowanego postanowienia.
UOKiK stwierdził również, że ubezpieczyciel pomijał w umowach istotne informacje i wprowadzał klientów w błąd. Decyzja jest prawomocna, spółka może odwołać się do sądu.
(PP)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?