Zmowa budowlana ukarana
Plannja zawarła z dziewięcioma kontrahentami niedozwolone porozumienie - uznała Prezes UOKiK. Za ograniczanie konkurencji na rynku sprzedaży pokryć dachowych przedsiębiorcy zapłacą łącznie prawie 90 tys. zł.
Blachy dachówkowe są jednym z najpopularniejszych pokryć dachowych. Ich sprzedażą na terenie Polski zajmuje się m.in. Plannja. W związku z podejrzeniem ograniczania przez spółkę konkurencji na rynku, w marcu br. UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe.
Jak wynika z ustaleń Urzędu, swoje produkty Plannja sprzedaje za pośrednictwem sieci odbiorców hurtowych na terenie całego kraju - z każdym z nich jest związana umową. Po analizie dokumentów zebranych w trakcie postępowania, Prezes UOKiK uznała, że spółka ustaliła ze swoimi kontrahentami cenę odsprzedaży blachodachówek ostatecznym odbiorcom, tym samym przedsiębiorcy przekroczyli dozwolone formy współpracy.
Decyzją Prezes UOKiK, Plannja zapłaci ponad 80 tys. zł kary. Jej wysokość uzasadnia relatywnie długi okres uczestnictwa w porozumieniu oraz fakt, że działania dotyczyły praktycznie całego terytorium Polski. Niemniej jednak wzięto pod uwagę zaprzestanie przez spółkę stosowania praktyki oraz aktywną współpracę z Urzędem w trakcie prowadzonego postępowania.
Jednocześnie, po przeanalizowaniu materiału dowodowego, Prezes UOKiK podjęła decyzję o nałożeniu łącznej kary w wysokości 9 tys. zł na: QUEST z Bilczy, SAMSEL SERWIS z Myszyńca, DACH PROFIL z Warszawy, HI-HO z Warszawy, KIM-BUD z Pucka, TRANS-DACH z Kobyłki, BAT z Sierakowic, B.G.J. ze Zgierza oraz INWESTOR z Lublina.
Decyzja nie jest ostateczna - przedsiębiorcom przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgodnie z prawem zmowa cenowa należy do najcięższych naruszeń prawa antymonopolowego, za co uczestnicy mogą zostać ukarani kwotą do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Ustalenie ceny na oferowany asortyment wpływa bezpośrednio na ograniczenie konkurencji na rynku. Nie jest przy tym istotne, dla stwierdzenia praktyki porozumienia cenowego, czy doszło do realizacji założeń porozumienia. Naruszeniem jest już samo ustalenie takich warunków współpracy. Przedsiębiorca, jako profesjonalny uczestnik rynku, powinien bowiem mieć świadomość, że podejmuje się działań o charakterze antykonkurencyjnym.
Źródło: www.uokik.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?