Pakiet MŚP już w Sejmie

Kolejne ułatwienia i oszczędności dla przedsiębiorców?

Status "małego podatnika” w PIT i CIT uzyskają firmy o sprzedaży do 2 mln euro rocznie (obecnie jest to 1,2 mln euro); wartość pracy małżonka będzie można wliczyć w koszt uzyskania przychodu; jednorazowo będzie można rozliczyć stratę podatkową do wysokości 5 mln zł; dla 5 mln pracowników nastąpi zniesienie obowiązku przeprowadzania okresowych szkoleń BHP w branżach, które są najmniej wypadkowe; skrócony zostanie - ze 150 do 90 dni - termin uprawniający wierzyciela, który nie otrzymał należności, do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT - przewiduje projekt Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, który przyjęła Rada Ministrów.  

Projekt nowelizacji niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (tzw. Pakiet MŚP) przewiduje blisko 50 uproszczeń, które mają zmniejszyć obowiązki biurokratyczne oraz ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Dzięki proponowanym zmianom w kieszeniach przedsiębiorców zostanie blisko 4 mld zł w ciągu 10 lat. To kolejna – po pakiecie 100 zmian dla firm oraz Konstytucji Biznesu – propozycja, która ma ułatwić życie polskim przedsiębiorcom.

Porady prawne

- "Nie zwalniamy tempa i proponujemy kolejne rozwiązania, które ułatwią prowadzenie biznesu w Polsce. Tym razem mówimy o blisko 50 uproszczeniach z zakresu prawa podatkowego i gospodarczego" – podkreśliła minister Jadwiga Emilewicz.

- "Wiele rozwiązań ułatwiających prowadzenie biznesu w Polsce już działa, jednak zaniedbania w tym zakresie sięgają wielu lat. Część z nich unormowała m.in. Konstytucja Biznesu czy pakiet 100 zmian dla firm. Nad rozwiązaniem kolejnych, takich jak zatory płatnicze czy niska obecność MŚP w zamówieniach publicznych, pracujemy" – powiedzała szefowa resortu.  

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczymskierowany jest głównie do sektora małych i średnich przedsiębiorców.  

Wiceminister Mariusz Haładyj wskazał, że ten projekt to kolejna porcja zmian przygotowanych we współpracy z samymi przedsiębiorcami, szczególnie małymi i średnimi .

- "W dialogu z nimi oraz we współpracy m.in. z Ministerstwem Finansów stworzyliśmy przepisy, które poprawią płynność firm i zmniejszą obciążenia biurokratyczne  w prawie podatkowym" - zaznaczył.

- "Obniżamy również koszty funkcjonowania pracodawców - likwidujemy obowiązek okresowych szkoleń BHP dla ponad 5 mln pracowników. Podnosimy też - ponad dwukrotnie - limit pracowników, do którego pracodawca nie musi zatrudniać specjalistów od BHP. Zmiany dotykają też prawa spółek i przepisów dotyczących rachunkowości firm. Każda zmiana odpowiada na konkretne postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców, dotyczące ich codziennego funkcjonowania"  – zwrócił uwagę. 

Mały podatnik

Projekt nowelizacji zakłada umożliwienie większej liczbie podmiotów rozliczania podatków dochodowych jako „mały podatnik” przez zwiększenie do 2 mln euro progu rocznej wartości sprzedaży (obecny limit wynosi 1,2 mln euro). Przewiduje więc podwyższenie progu sprzedaży, który uprawnia do uzyskania statusu "małego podatnika”  - z 1,2 mln euro do 2 mln euro. Status "małego podatnika" daje prawo ułatwień w amortyzacji, rzadszego obowiązku wpłacania zaliczek na PIT i CIT oraz do niższego opodatkowania (w CIT). Dzięki tej zmianie więcej firm skorzysta zatem z dogodniejszych zasad amortyzacji oraz możliwości dokonywania kwartalnych rozliczeń, a w przypadku podatników CIT – niższej stawki podatku. Rozwiązanie to wejdzie w życie na początku 2020 r.

"Mały podatnik" ma prawo do jednorazowej amortyzacji, czyli jednorazowego zaliczenia całej wartości środków trwałych w koszty uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia do ewidencji (wartość maksymalna do 50 000 euro rocznie); nie ma konieczności rozdzielania kosztu zakupu na cały okres amortyzacji.

Jednorazowa amortyzacja w porównaniu do liniowego rozliczania oznacza, że w przypadku dużego kosztu uzyskania przychodu ma się mniejszy podatek w roku odliczenia. Przykładowo, zakładając przychody na poziomie 7,6 mln zł (ok. 1,8 mln euro) i maksymalną wartość kosztu uzyskania przychodów na poziomie 200 tys. zł (50 tys. euro) przy jednorazowej amortyzacji podatnik w pierwszym roku zyskuje prawie 25 tys. zł.

Kolejny przywilej "małego podatnika" to kwartalny sposób rozliczania zaliczek - przedsiębiorca może płacić zaliczki na podatek co kwartał. Oznacza to mniej formalności związanych ze składaniem deklaracji oraz dokonywaniem przelewów - 4 przelewy zamiast 12.

Ponadto "małego podatnika" obejmuje 15% (a od 1 stycznia 2019 r. – 9%) stawka podatku CIT zamiast 19%.

Wliczanie pracy małżonka w koszty uzyskania przychodu

Kolejne z rozwiązań przewidzianych w projekcie polega na uwzględnieniu wartości pracy małżonka jako kosztu uzyskania przychodu. Po zmianie przepisów właściciel firmy będzie mógł uwzględnić wynagrodzenie wypłacane żonie/mężowi w kosztach uzyskania przychodu.

Przykładowo, wypłacając małżonkowi pensję w wysokości 104 tys. zł rocznie (tj. mniej więcej dwukrotność 4300 zł miesięcznie, czyli nieco poniżej przeciętnego wynagrodzenia wg GUS), dzięki uznaniu tej kwoty za koszt uzyskania przychodu, zapłaci rocznie ponad 15 tys. zł podatku mniej.

Prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wynagrodzenia za pracę współpracującego małżonka ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej małym przedsiębiorcom, którym w działalności pomaga małżonek. Ta zmiana ma więc przynieść korzyści zwłaszcza mikro i małym przedsiębiorstwom rodzinnym. Podatnik zatrudniający małżonka (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło) będzie przez fiskusa traktowany tak samo, jak podatnik zatrudniający osobę spoza najbliższej rodziny. Rozwiązanie to przyniesie korzyść co najmniej kilkudziesięciu tysiącom przedsiębiorców.

Jednorazowe rozliczenie straty do 5 mln zł

Projekt przewiduje możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości do 5 mln zł w roku podatkowym (dopiero nadwyżka tej kwoty byłaby rozliczana na dotychczasowych zasadach, uwzględniających maksymalnie 50% w jednym roku).

Zakładając przychód na poziomie 7,6 mln zł, stratę do rozliczenia w maksymalnej rocznej wysokości 5 mln zł oraz 19% stawkę podatku, w roku rozliczenia straty podatnik może zapłacić aż 900 tys. zł podatku mniej niż przed zmianą przepisów.

Taka zamiana pozytywnie wpłynie na płynność finansową przedsiębiorstwa i ułatwi podejmowanie ryzyka inwestycyjnego. 

Dodatkowo, przy jednorazowym rozliczeniu straty, ograniczone zostaną niezbędne formalności (stratę rozliczamy raz, a nie w rozbiciu na kilka lat, więc niezbędne dokumenty składamy tylko raz). 

W przypadku niepowodzenia planów inwestycyjnych, przedsiębiorca będzie zatem mógł szybciej rozliczyć straty i rozpocząć nowe przedsięwzięcia gospodarcze.

Likwidacja obowiązku okresowych szkoleń BHP dla 5 mln pracowników administracyjno-biurowych

Przewidziano ograniczenie obowiązku przeprowadzania szkoleń okresowych BHP dla pracowników administracyjno-biurowych. Projekt likwiduje obowiązek okresowych szkoleń BHP dla 5 mln pracowników branż, które są najmniej wypadkowe. Zmiana obejmie zatrudnionych zajmujących się działalnością o najniższych wskaźnikach wypadkowości, pracujących w najmniej szkodliwych warunkach dla zdrowia, m.in. w administracyjnej obsłudze biura, działalności finansowej i ubezpieczeniowej. Proponowana zmiana obejmie więc pracowników administracyjno-biurowych, zatrudnionych u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy działalności, dla której ustalono, nie wyższą niż trzecia, kategorię ryzyka, w rozumieniu przepisów o ZUS. Obecnie pracodawca ponosi koszt związany z zakupem usługi i przeprowadzeniem szkolenia. Przepisy dyrektywy Rady UE w zakresie szkoleń okresowych BHP nakazują objąć obowiązkiem szkoleń okresowych pracowników tylko wtedy, jeżeli jest to konieczne i uzasadnione. Propozycja ta zlikwiduje nadmiarowe obowiązki, jakie obecnie nakładane są na pracodawców oraz w efekcie obniży ich koszty funkcjonowania.

Projekt podnosi także z 20 do 50 pracowników próg, do którego pracodawca - jeżeli jest zakwalifikowany do nie wyższej kategorii ryzyka niż trzecia w rozumieniu przepisów o ZUS - nie musi zatrudniać specjalisty od BHP, tylko sam może pełnić zadania służby BHP.  

Wybrane inne ułatwienia

Projekt przewiduje zwolnienie z podatku wypłaconych od ubezpieczyciela kwot odszkodowań przeznaczonych na odtworzenie zniszczonego majątku. Zwolnienie to będzie dotyczyć wszystkich środków trwałych, z wyjątkiem samochodu osobowego. 

Zaproponowano też ujednolicenie formularzy deklaracji podatkowych w przypadku podatków lokalnych (podatku od nieruchomości czy leśnego) oraz umożliwienie składania ich drogą elektroniczną. Obecnie formularze są bardzo zróżnicowane – opracowują je samorządy. Utrudnia to przedsiębiorcom, posiadającym nieruchomości na terenie więcej niż jednej gminy, rozliczanie podatków należnych samorządom.

Ponadto projekt zakłada skrócenie do 5 lat okresu obowiązkowego przechowywania zatwierdzonych sprawozdań finansowych. Obecnie obowiązek ten jest bezterminowy.

Zaproponowano także zderegulowanie niektórych obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców, m.in. dotyczących okresu zawieszania wykonywania działalności czy prowadzenia księgi przychodów i rozchodów dla potrzeb rozliczania podatku dochodowego.

Rządowa propozycja obejmuje róznież zmiany w funkcjonowaniu spółki z o.o. Możliwe będzie np. podejmowanie wszystkich uchwał przez wspólników na odległość, w trybie obiegowym. Wprowadzone zostaną również zasady zwrotu przez wspólników zaliczek pobranych na poczet dywidendy, w przypadku, gdy spółka osiągnie stratę albo nie osiągnie zysku w założonej wysokości.

Z kolei jednoznaczne określenie skutków prawnych czynności dokonanej przez osobę nieuprawnioną do reprezentowania spółki ma pozwolić zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Przewidziano zwolnienie podatkowe w zakresie CIT od niektórych dochodów Alternatywnych Spółek Inwestycyjnych (ASI). Dotyczyć to będzie dochodów uzyskanych ze zbycia udziałów lub akcji (sprzedaży udziałów/akcji), jeśli ASI (która zbywa) posiadała bezpośrednio przed dniem zbycia nie mniej niż 10% udziałów bądź akcji w kapitale spółki, której udziały (akcje) są zbywane, oraz przez nieprzerwany okres minimum 2 lat.

Projekt przewiduje też skrócenie terminu uprawniającego wierzyciela, który nie otrzymał należności, do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT ze 150 do 90 dni.

Będzie również możliwość wezwania telefonicznego lub mailowego przez ZUS lub pracodawcę ubezpieczonego dot. kontroli czasowej niezdolności do pracy.   

Kiedy proponowane zmiany mają wejść w życie? 

Większość zaproponowanych rozwiązań ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika