W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z Akcjami (...)

W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z Akcjami promocyjnymi, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych po cenach promocyjnych (pytanie nr 2)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z Akcjami promocyjnymi, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych po cenach promocyjnych (pytanie nr 2) ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z Akcjami promocyjnymi, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych po cenach promocyjnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Spółka [dalej: Wnioskodawca lub Spółka] prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży szybkozbywalnych dóbr konsumpcyjnych (w szczególności artykułów spożywczych). Co do zasady, transakcje realizowane przez Spółkę w ramach ww. działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług [dalej: VAT] według właściwych stawek. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.


Dystrybucja na rynku polskim towarów oferowanych przez Spółkę oparta jest m.in. na następujących kanałach sprzedaży:

    1. sprzedaż towarów za pośrednictwem dystrybutorów, którzy następnie (bezpośrednio lub za pośrednictwem hurtowników) sprzedają towary do punktów sprzedaży detalicznej (dokonujących sprzedaży towarów na rzecz ostatecznych konsumentów);
    2. sprzedaż towarów bezpośrednio do sieci handlowych, które dokonują sprzedaży towarów do ostatecznych konsumentów;
    3. sprzedaż towarów bezpośrednio do ostatecznych konsumentów poprzez prowadzony przez Spółkę sklep internetowy lub stacjonarny.

W związku z dużą konkurencją na rynku towarów oferowanych przez Wnioskodawcę, Spółka przeprowadza różnego rodzaju akcje promocyjne [dalej: Akcje]. Ich zasadniczym celem jest uatrakcyjnienie oferty Spółki oraz intensyfikacja sprzedaży towarów znajdujących się w jej ofercie, zarówno poprzez zwiększanie wartości/ilości dostaw na rzecz obecnych odbiorców, jak i poprzez pozyskiwanie nowych odbiorców dla towarów oferowanych przez Spółkę.


W rezultacie, Spółka oczekuje, że organizowane przez nią Akcje wpłyną na zwiększanie przychodów z tytułu sprzedaży dostarczanych przez nią towarów. Cel ten leży u podstaw organizowanych przez Spółkę Akcji.


W tym zakresie należy zaznaczyć, że Akcje stanowią jeden z elementów strategii marketingowej Spółki, która ma całościowo zapewnić maksymalizację przychodów z działalności realizowanej przez Wnioskodawcę, w szczególności ze sprzedaży towarów opodatkowanej VAT. Działania marketingowe takie jak Akcje są powszechnie przyjęte i stosowane na rynku, na którym funkcjonuje Wnioskodawca.

Akcje są kierowane zarówno do finalnych nabywców towarów [dalej: Konsumenci], jak do podmiotów zaangażowanych w proces dystrybucji towarów Spółki, np. dystrybutorów, hurtowników, sprzedawców detalicznych [dalej łącznie z Konsumentami również jako: Kontrahenci].

Generalnie, istota Akcji sprowadza się do tego, iż po spełnieniu określonych warunków/zaistnieniu określonych okoliczności, Kontrahenci są uprawnieni do nabycia określonych towarów z oferty Spółki (lub spoza niej) w promocyjnych cenach, tj. z określonym rabatem. Przy czym, ceny promocyjne (uwzględniające przyznany Kontrahentom rabat) mogą znacznie odbiegać od cen rynkowych za dany towar, tj. cena sprzedaży może zostać obniżona nawet o 99% i wynosić np. 1 zł/l gr netto, plus VAT według właściwej stawki.


W szczególności, Akcje mogą mieć następujące formy:

    1. możliwość zakupu od Spółki określonego towaru po cenie promocyjnej, pod warunkiem uprzedniego nabycia od Spółki określonej (znacznej) partii towaru po cenie standardowej.

      Akcja tego rodzaju jest więc skierowana do Kontrahentów, którzy nabywają towary bezpośrednio od Wnioskodawcy;

    2. możliwość zakupu od Spółki określonego towaru po cenie promocyjnej, pod warunkiem przekroczenia określonego poziomu zakupu towarów z oferty Spółki od podmiotów innych niż Spółka. Przykładowo, w modelu dystrybucji Spółka → dystrybutor → hurtownik, w związku z osiągnięciem przez hurtownika określonego poziomu zakupu towarów z oferty Spółki od dystrybutora, hurtownik jest uprawniony w ramach Akcji do zakupu od Spółki określonego towaru po cenie promocyjnej.

      Akcja tego rodzaju jest więc skierowana do Kontrahentów, którzy nabywają towary z oferty Spółki za pośrednictwem/od innych podmiotów;

    3. możliwość zakupu przez Konsumentów określonego towaru po cenie promocyjnej bezpośrednio od Spółki, pod warunkiem zakupu także określonego towaru (innego lub takiego samego) od podmiotu innego niż Spółka. Przykładowo, Konsument nabywający wybrany towar u sprzedawcy detalicznego (np. ekspres do kawy) otrzymuje kupon rabatowy, który może zrealizować bezpośrednio w Spółce (tj. dzięki któremu może zakupić w Spółce określony towar po cenie promocyjnej, np. kapsułki z kawą, które można zastosować wyłącznie w kupionym wcześniej ekspresie);
    4. sprzedaż po cenie promocyjnej towarów wprowadzanych na rynek (nowości), towarów niedostatecznie rozpoznawalnych na rynku czy tym podobne;
    5. sprzedaż po cenie promocyjnej towarów niepełnowartościowych, tj. takich, które zgodnie z obowiązującym prawem nadal mogą być wprowadzone do obrotu, ale których standardowa (wyjściowa) cena jest nieadekwatna (zbyt wysoka) w stosunku do aktualnego stanu tych towarów (np. z uwagi na krótki termin przydatności do spożycia, uszkodzenie towaru, uszkodzenie opakowania), stanowiąc barierę dla ich zbytu.

Akcje odbywają się na podstawie regulaminów sprzedaży lub regulaminów konkretnych Akcji.


Dopełnienie przez Kontrahentów warunków Akcji każdorazowo potwierdza stosowna dokumentacja gromadzona przez Spółkę, w tym faktura (lub paragon fiskalny w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Co do zasady, towary sprzedawane w cenach promocyjnych ujmowane są na fakturach w oddzielnych pozycjach.

Między Spółką a Kontrahentami nie występują powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych przez nią w związku z Akcjami, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych następnie po cenach promocyjnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)


Stanowisko Wnioskodawcy,


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu na ogólnych zasadach prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z Akcjami, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych następnie po cenach promocyjnych.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego [dalej: prawo do odliczenia].


Natomiast w myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z kolei w art. 88 ustawy VAT wskazano przypadki, w których prawo do odliczenia jest ex lege wyłączone.


Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje, gdy spełnione są tzw. pozytywne przesłanki odliczenia (tj. odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary lub usługi, z tytułu nabycia których podatek został naliczony, będą wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz gdy nie zachodzą żadne przesłanki wyłączające prawo do odliczenia wskazane w art. 88 ustawy VAT (tzw. negatywne przesłanki odliczenia).

Odnosząc się do przesłanek pozytywnych prawa do odliczenia, należy po pierwsze zauważyć, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT (produkcyjną, handlową, usługową), jest czynnym podatnikiem VAT i jako taki jest zarejestrowany na potrzeby tego podatku.

Natomiast odnośnie przesłanki związku pomiędzy dokonywanymi zakupami a wykonywanymi przez nabywcę czynnościami opodatkowanymi należy wskazać, iż przepisy ustawy VAT nie precyzują, jakiego rodzaju związek musi to być, aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. W praktyce przyjmuje się, iż związek ten może być bezpośredni (np. wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany) lub pośredni (np. koszty ogólne zarządu).


Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinno ulegać wątpliwości, iż w rozpatrywanych okolicznościach przesłanka związku pomiędzy wydatkami związanymi z przeprowadzeniem Akcjami a wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi jest spełniona.


W opinii Spółki, w stosunku do wydatków związanych z zakupem/wytworzeniem we własnym zakresie towarów, które później będą sprzedawane w ramach Akcji (jw.), można mówić o bezpośrednim związku pomiędzy dokonywanymi zakupami a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi VAT. W tym przypadku bowiem sprzedaż towarów jest opodatkowana VAT, tj. prowadzi do wygenerowania podatku należnego według właściwej stawki VAT. Okoliczność, iż towary w ramach Akcji są sprzedawane w promocyjnych cenach, często znacznie poniżej kosztu ich wytworzenia, w świetle uwag zawartych przy okazji uzasadnienia stanowiska w zakresie pytania nr 1 nie ma i nie powinna mieć żadnego wpływu na ocenę, czy spełniona jest przesłanka związku między zakupem (wytworzeniem) a sprzedażą opodatkowaną VAT.

Także wszelkie inne wydatki ponoszone przez Spółkę w celu przeprowadzania Akcji, mają zdaniem Wnioskodawcy, charakter wydatków związanych z realizowaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną VAT. Bowiem jako cel przeprowadzania przez Spółkę Akcji należy wskazać przede wszystkim wsparcie sprzedaży produktów znajdujących się w jej ofercie, uatrakcyjnienie tej oferty, zintensyfikowanie zakupów dostarczanych przez nią towarów, co w konsekwencji powinno się przełożyć na zwiększenie przychodów ze sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę, tj. opodatkowanej VAT.

Możliwość zakupu przez Kontrahentów określonych towarów po obniżonych cenach zwiększa ich zainteresowanie towarami oferowanymi przez Spółkę. Powyższe ma dla Spółki kluczowe znaczenie, ponieważ sprzedaż towarów z oferty Spółki realizowana przez Kontrahentów przekłada się bezpośrednio na produkcję i sprzedaż Spółki, generujące sprzedaż opodatkowaną VAT.

Dlatego też wszelkie wydatki ponoszone przez Spółkę w celu przeprowadzenia Akcji pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną VAT oraz są wykorzystywane w ramach tej działalności do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż w przedstawionych okolicznościach nie zachodzą negatywne przesłanki odliczenia wskazane w art. 88 ustawy VAT, które wykluczałyby możliwość skorzystania przez Spółkę z prawa do odliczenia VAT. W szczególności ustawa VAT nie przewiduje regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia w związku z tym, że podatnik dokonuje sprzedaży towarów ze stratą/po cenach promocyjnych (uwzględniających udzielony nabywcy rabat, nawet w przypadku sprzedaży za 1 zł/l gr netto plus VAT).


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej czy też wcześniej (z upoważnienia Ministra Finansów) przez Dyrektorów Izb Skarbowych.


Tytułem przykładu można wskazać na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 lipca 2016 r. (sygn. IPPP1/4512-463/16-2/AS), w której organ wyraził pogląd, że: ?Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do odliczenia podatku naliczonego w myśl art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek, o którym mowa powyżej zostanie spełniony, gdyż nabywane, bądź wytworzone przez Spółkę towary, które zostaną sprzedane po promocyjnej, mają związek z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, gdyż ich dostawa i świadczenie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu, bądź wytworzenia towarów (...), z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy?.


Podobnie w interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2016 r. (sygn. 3063-ILPP1-2.4512.132.2016.1.JO) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że: ?Z powyższego wynika zatem, że nabywane przez Wnioskodawcę Bonusy (towary i usługi) będą wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych - służyć będą sprzedaży w ramach Programu lojalnościowego.

W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej kwocie podatku od towarów i usług naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług podlegających sprzedaży przez niego w ramach Programu lojalnościowego po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1,00 zł + VAT, tzw. Bonusów, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy?.


Analogiczne stanowisko zostało wyrażone również w szeregu innych interpretacji, m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 kwietnia 2017 r. (sygn. 1462-IPPP1.4512.73.2017.1.MPE),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 maja 2016 r. (sygn. ILPP1/4512-1-158/16-4/AP),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 września 2015 r. (sygn. IBPP1/4512-515/15/BM),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 października 2015 r. (sygn. IPPP3/4512-659/15-2/WH),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 października 2014 r. (sygn. IPPP2/443-658/14-2/BH),
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 października 2014 r. (sygn. ILPP1/443-541/14-3/HW) czy
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 5 grudnia 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-656/14-4/JS).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży ? towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążąc się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z pośrednim związkiem dokonanych zakupów z działalnością podatnika mamy zatem do czynienia wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo sprzedaży.

Przy tym należy zauważyć, że wykładnia art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną powinna być dokonywana w zgodzie z przepisami Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych − wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L Nr 145 z 13 czerwca 1977 r., str. 1, z późn. zm.) ? a od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), a zatem powinna uwzględniać istniejące w tym zakresie orzecznictwo TSUE, w którym, co do zasady, przeważa pogląd, że jedynie bezpośredni związek pomiędzy podatkiem naliczonym a transakcją opodatkowaną może stanowić podstawę do odliczenia VAT.

Rozumienie tego bezpośredniego związku zostało szeroko zaprezentowane w orzeczeniu Trybunału z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciwko Midland Bank plc., w którym stwierdzono, że art. 2 I Dyrektywy oraz art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy należy interpretować w taki sposób, aby ? co do zasady ? istnienie bezpośredniego związku między daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do odliczenia, stanowiło warunek nabycia przez podatnika prawa do odliczenia naliczonego podatku od wartości dodanej oraz aby stanowiło podstawę do określenia zakresu tego prawa.

W orzeczeniu z dnia 27 września 2001 r. w sprawie CIBO Participations S.A. (C-16/00) Trybunał doszedł do wniosku, że aby możliwe było odliczenie VAT naliczonego, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wydatkiem a sprzedażą opodatkowaną VAT, co oznacza, że wydatek musi stanowić element kosztowy sprzedaży opodatkowanej. Niemniej TSUE stwierdził, że wydatki na doradztwo związane z procesem przejmowania spółek zależnych przez CIBO stanowią koszty ogólne, mające związek z działalnością opodatkowaną tej spółki.


Podobne stanowisko wyraził w orzeczeniu z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz.


Z kolei w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-104/12 Finanzamt Köln?Nord przeciwko Wolframowi Beckerowi Trybunał podkreślił, że warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia towarów lub usług na wcześniejszym etapie obrotu jest, by koszt nabycia owych towarów lub usług stanowił element ceny transakcji dającej prawo do odliczenia na późniejszym etapie.

W świetle powyższego orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE) na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podobnie jak i art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć ? co do zasady ? że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Jednak brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia podatku VAT. W przypadku wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w pośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży szybkozbywalnych dóbr konsumpcyjnych, w szczególności artykułów spożywczych. Co do zasady, transakcje realizowane przez Spółkę w ramach ww. działalności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwych stawek. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W związku z dużą konkurencją na rynku towarów oferowanych przez Wnioskodawcę, Spółka przeprowadza różnego rodzaju akcje promocyjne, których zasadniczym celem jest uatrakcyjnienie oferty Spółki oraz intensyfikacja sprzedaży towarów znajdujących się w jej ofercie, zarówno poprzez zwiększanie wartości/ilości dostaw na rzecz obecnych odbiorców, jak i poprzez pozyskiwanie nowych odbiorców dla towarów oferowanych przez Spółkę. W rezultacie, Spółka oczekuje, że organizowane przez nią Akcje wpłyną na zwiększanie przychodów z tytułu sprzedaży dostarczanych przez nią towarów. Wnioskodawca zaznacza, że Akcje stanowią jeden z elementów strategii marketingowej Spółki, która ma całościowo zapewnić maksymalizację przychodów z działalności realizowanej przez Wnioskodawcę, w szczególności ze sprzedaży towarów opodatkowanej VAT.

Akcje są kierowane zarówno do finalnych nabywców towarów, jak do podmiotów zaangażowanych w proces dystrybucji towarów Spółki, np. dystrybutorów, hurtowników, sprzedawców detalicznych. Generalnie, istota Akcji sprowadza się do tego, iż po spełnieniu określonych warunków/zaistnieniu określonych okoliczności, Kontrahenci są uprawnieni do nabycia określonych towarów z oferty Spółki (lub spoza niej) w promocyjnych cenach, tj. z określonym rabatem. Przy czym, ceny promocyjne (uwzględniające przyznany Kontrahentom rabat) mogą znacznie odbiegać od cen rynkowych za dany towar, tj. cena sprzedaży może zostać obniżona nawet o 99% i wynosić np. 1 zł/l gr netto, plus VAT według właściwej stawki. Akcje odbywają się na podstawie regulaminów sprzedaży lub regulaminów konkretnych Akcji. Dopełnienie przez Kontrahentów warunków Akcji każdorazowo potwierdza stosowna dokumentacja gromadzona przez Spółkę, w tym faktura (lub paragon fiskalny w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Co do zasady, towary sprzedawane w cenach promocyjnych ujmowane są na fakturach w oddzielnych pozycjach.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z Akcjami promocyjnymi, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych po cenach promocyjnych.


W świetle przedstawionego opisu i powołanych przepisów należy stwierdzić, że wydatki poniesione na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych następnie po cenach promocyjnych będą pozostawać w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Jak wynika z wniosku, Spółka nabywa oraz wytwarza we własnym zakresie towary w celu ich odprzedaży. Sprzedaż tych towarów opodatkowana jest podatkiem VAT i - jak wskazał Wnioskodawca ? wystawiana jest faktura lub paragon fiskalny. W konsekwencji, pomimo że koszt nabycia lub wytworzenia towarów sprzedawanych w ramach akcji promocyjnych nie stanowi elementu ceny sprzedawanych towarów, to jednak ? jak wynika z opisu sprawy ? koszty te pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Zatem wydatki ponoszone na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych następnie po cenach promocyjnych mają bezpośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z przeprowadzanymi Akcjami promocyjnymi, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych w ramach akcji promocyjnych mają w efekcie wygenerować w Spółce wyższą sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, Akcje stanowią jeden z elementów strategii marketingowej Spółki, która ma całościowo zapewnić maksymalizację przychodów z działalności realizowanej przez Wnioskodawcę, w szczególności ze sprzedaży towarów opodatkowanej VAT. Zatem wydatki ponoszone w związku z przeprowadzanymi Akcjami pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Celem przeprowadzanych Akcji jest intensyfikacja sprzedaży towarów z oferty Spółki i w efekcie zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży.

W konsekwencji, Wnioskodawcy ? zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku VAT - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z organizowanymi Akcjami promocyjnymi, w tym na nabycie lub wytworzenie towarów sprzedawanych po cenach promocyjnych w zakresie w jakim wydatki te związane będą z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, przy uwzględnieniu przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z Akcjami promocyjnymi, w tym na nabycie wytworzenie towarów sprzedawanych po cenach promocyjnych (pytanie nr 2). Natomiast w zakresie pytania nr 1 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi. (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika