Skutki podatkowe wprowadzenia ogólnoświatowego programu akcjonariatu pracowniczego - w zakresie skutków (...)

Skutki podatkowe wprowadzenia ogólnoświatowego programu akcjonariatu pracowniczego - w zakresie skutków podatkowych automatycznej zamiany posiadanych jednostek francuskiego Funduszu tymczasowego na jednostki Funduszu istniejącego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 03 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych automatycznej zamiany posiadanych jednostek francuskiego Funduszu tymczasowego na jednostki Funduszu istniejącego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 03 czerwca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych automatycznej zamiany posiadanych jednostek francuskiego Funduszu tymczasowego na jednostki Funduszu istniejącego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Francuska korporacja X., której akcje są notowane na E., rozważa wdrożenie ogólnoświatowego programu akcjonariatu pracowniczego, w ramach którego pracownicy Spółki, jak i niektórych jej podmiotów zależnych, w tym polskiej spółki zależnej, będą mieć możliwość wzięcia udziału w podwyższeniu kapitału zakładowego, które planowane jest na grudzień 2008r. Polska spółka zależna X., która postanowiła, że jej pracownikom umożliwiony zostanie udział w Programie, zaoferuje opcjonalny plan oszczędnościowy PEG umożliwiający pracownikom stworzenie pakietu papierów wartościowych. PEG jest umową mającą na celu zwiększanie udziału pracownika w Spółce. Zgodnie z PEG, udział w podwyższeniu kapitału X. będą mieli wyłącznie pracownicy Spółki, jak i pracownicy tych podmiotów zależnych Spółki, które przestrzegają postanowień PEG. PEG przewiduje także zbiór zasad rządzących wkładami uczestniczących pracowników, okres blokady oraz przedterminowe umorzenie. W ramach PEG dla każdego pracownika biorącego udział w Programie zostanie otwarte konto w banku francuskim, które będzie zasilane przez uczestniczącego pracownika dobrowolnymi wkładami.

Podwyższenie kapitału zakładowego francuskiej korporacji X. nastąpi w ramach stosowanego zwykle we Francji w tym celu instrumentu F. F. dokona subskrypcji akcji Spółki w ramach podwyższenia kapitału zakładowego z wykorzystaniem dobrowolnych wkładów uczestniczących pracowników (wkłady pracownicze). W zamian za wkłady pracownicze F. wyda uczestnikom programu jednostki. Z przyczyn technicznych, subskrypcja jest procesem dwustopniowym, w ramach którego jednostki początkowe są wydawane przez tymczasowy fundusz F., a następnie jak tylko to będzie możliwe (oczekuje się, że nastąpi to na początku stycznia 2009r.) zostaną zamienione na jednostki w istniejącym funduszu F., posiadającym ten sam charakter co tymczasowy fundusz F. Istniejący fundusz F. inwestuje w akcje francuskiej korporacji X. Został utworzony w celu konsolidacji wszystkich programów akcjonariatów pracowniczych X. na świecie. Zamiana jednostek tymczasowego funduszu na jednostki istniejące funduszu F. jest procesem automatycznym, pozostającym poza kontrolą uczestniczących pracowników, którzy ze względu na okres blokady nie są w stanie rozporządzać swymi jednostkami do roku 2013.Będące przedmiotem subskrypcji i obejmowane przez uczestniczących pracowników jednostki podlegające pięcioletniej blokadzie (okres blokady), w trakcie której nie mogą zostać umorzone, jednakże uczestniczącemu pracownikowi przysługuje prawo zwrócenia się o ich przedterminowe umorzenie w razie wystąpienia określonych zdarzeń skutkujących takim umorzeniem (na przykład śmierć lub inwalidztwo uczestniczącego pracownika).

F.jest ukierunkowanym oszczędnościowym funduszem pracowniczym, utworzonym zgodnie z przepisami prawa francuskiego. Jego statut podlega zatwierdzeniu przez francuski organ giełdowy ? Autorite des marches financiers. F. podlega wymogowi publikowania zbadanych przez audytora rocznych sprawozdań finansowych. Według wiedzy wnioskodawczyni, fundusz nie jest funduszem kapitałowym w rozumieniu art. 5a ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. F.jest instrumentem wspólnego inwestowania i posiadania akcji. F. jest prawnym właścicielem akcji. Wobec osób trzecich F. jest reprezentowany przez francuską, regulowaną spółkę zarządzającą (societe de gestion), która zarządza F. Zarząd F. podlega kontroli rady nadzorczej (Rada Nadzorcza) działający w imieniu posiadaczy jednostek. Rada Nadzorcza składa się z przedstawicieli spółek uczestniczących oraz uczestniczących pracowników. Zgodnie z prawem francuskim, liczba przedstawicieli spółek uczestniczących w Radzie Nadzorczej nie może przekroczyć liczby przedstawicieli uczestniczących pracowników. Rada Nadzorcza wykonuje prawa głosu z akcji subskrybowanych przez F. Ponadto, płacona przez Spółkę dywidenda z akcji jest wypłacana na rzecz F. jako prawnego właściciela akcji. W zamierzeniu uczestniczący pracownicy będą dokonywać subskrypcji jednostek, a F., z kolei, dokonywać subskrypcji akcji emitowanych w ramach podwyższenia kapitału zakładowego z uwzględnieniem 20% dyskonta w stosunku do ich wartości rynkowej (zdyskontowana cena akcji). Statut F. przewiduje, że całość dywidendy akcji objętych przez F. zostanie automatycznie ponownie zainwestowana w F. Uczestniczącym pracownikom nigdy nie będzie przysługiwało prawo zbycia akcji subskrybowanych przez FCPE. Uczestniczący pracownicy nigdy nie będą uprawnieni wobec francuskiej korporacji X. do uzyskania dywidendy.

Uczestniczącym pracownikom nie będzie także przysługiwało prawo zbycia jednostek bądź wnoszenia o umorzenie jednostek do zakończenia okresu blokady bądź wystąpienia zdarzenia skutkującego przedterminowym umorzeniem. Po zakończeniu okresu blokady uczestniczący pracownicy mogą swoje jednostki zatrzymać bądź zwrócić się o ich umorzenie w całości lub w części. Wartość umorzenia jednostek będzie odzwierciedlać wartość rynkową akcji w chwili umorzenia. W szczególności, wartość umorzenia jednostki będzie równa wartości netto F. (która uwzględnia wartość rynkową akcji objętych przez F., w tym wszelkie zmiany wartości akcji oraz wszelki wzrost wartości w wyniku ponownego zainwestowania dywidendy) według stanu na dzień umorzenia podzielonej przez liczbę jednostek uczestnictwa pozostających w danym czasie.Uczestniczący pracownik otrzyma z końcem okresu blokady (bądź wcześniej w razie wystąpienia zdarzenia umożliwiającego zniesienie blokady) wkład pracodawcy w postaci bezpłatnych akcji X.

(bezpłatne akcje), pod warunkiem, że w danym czasie (bądź tuż przed wystąpieniem zdarzenia skutkującego zniesieniem blokady) uczestniczący pracownik będzie nadal zatrudniony grupie X. Warunki umowne programu wymagają, aby uczestniczący pracownicy, którzy po zakończeniu okresu blokady otrzymają bezpłatne akcje, wnieśli je do F. niezwłocznie po ich otrzymaniu, w wyniku czego uzyskają w zamian stosowne jednostki. Ze względu na to, że skuteczne wydanie bezpłatnych akcji nastąpi po zakończeniu okresu blokady (bądź wcześniej ? z chwilą wystąpienia zdarzenia skutkującego zniesieniem blokady), uczestniczący pracownik będzie mógł zwrócić się o umorzenie swych jednostek w całości lub w części, a zatem uzyskać ich wartość pieniężną, bądź też nadal posiadać inwestycję w formie jednostek uczestnictwa.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy automatyczna zamiana jednostek tymczasowego funduszu F. na jednostki istniejącego funduszu F. implikuje opodatkowanie po stronie wnioskodawczyni...

Zdaniem wnioskodawczyni automatyczna zamiana jednostek tymczasowego funduszu F. na jednostki istniejącego funduszu F. nie skutkuje powstaniem dochodu wnioskodawczyni.Subskrypcja jednostek jest procesem dwustopniowym, gdzie początkowe jednostki są wydawane przez tymczasowy fundusz F., a następnie podlegają zamianie na jednostki w istniejącym funduszu F. o tym samym charakterze co tymczasowy. Istniejący fundusz F. inwestuje w akcje firmy X. Został utworzony w celu konsolidacji wszystkich programów akcjonariatów pracowniczych X. na świecie. Zamiana jednostek tymczasowego funduszu F. na jednostki istniejącego funduszu F. jest procesem automatycznym, pozostającym poza kontrolą uczestniczących pracowników. Wnioskodawczyni ze względu na okres blokady nie jest w stanie rozporządzać swymi jednostkami do roku 2013. Stąd, automatyczna zamiana jednostek tymczasowego funduszu F. na jednostki istniejącego funduszu F., która następuje w okresie blokady i nie stanowi wykonania zlecenia wnioskodawczyni (lecz pozostaje poza jej kontrolą), nie skutkuje powstaniem dochodu z tytułu zbycia akcji w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dzieje się tak ze względu na to, iż jednostkami istniejącego funduszu F. objętymi w zamian za jednostki tymczasowego funduszu F., wnioskodawczyni nie może swobodnie rozporządzać do roku 2013. Stąd, nie uzyskuje ona tytułu takiej zamiany dochodu podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

ILPB2/415-46/09-6/JK, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-22/09-8/AZ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika