Jak w rozumieniu przepisów prawa podatkowego wnioskodawca powinien rozliczyć zasiłek transferowy (...)

Jak w rozumieniu przepisów prawa podatkowego wnioskodawca powinien rozliczyć zasiłek transferowy z Irlandii?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura? 28 kwietnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 29 czerwca 2010r. i w dniu 28 lipca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania zasiłku dla bezrobotnych wypłacanego przez polski Urząd Pracy - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania zasiłku dla bezrobotnych wypłacanego przez polski Urząd Pracy.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 22 czerwca 2010r. i z dnia 09 lipca 2010r. Znak: IBPB II/1/415-478/10/MCZ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 29 czerwca 2010r. i w dniu 28 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w latach 2006 -2009 przebywał w Republice Irlandii gdzie wyjechał z zamiarem stałego pobytu i gdzie przeniósł swoje centrum interesów życiowych. Wyjeżdżając do Irlandii wnioskodawca nie powiadomił organu podatkowego o zmianie miejsca zamieszkania i nie złożył aktualizacyjnego NIP-3, gdyż nie wiedział o obowiązku złożenia tego dokumentu. W Irlandii wnioskodawca miał legalną pracę, posiadał numer identyfikacji podatkowej (PPS), był objęty ubezpieczeniem społecznym (PRSI), przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego, miał również konto w banku, kartę kredytową oraz zaciągał kredyty i dokształcał się zawodowo. W grudniu 2008r. wnioskodawca utracił pracę i od 01 stycznia 2009r. przebywał w Irlandii pobierając zasiłek dla bezrobotnych. W marcu 2009r. wnioskodawca zachorował i przebywał w szpitalu, a po jego opuszczeniu wyznaczone zostały wizyty kontrolne i szereg badań. W dniu 25 czerwca 2009r. z uwagi na stan zdrowia wnioskodawca powrócił do Polski. W związku z powrotem irlandzki zasiłek dla bezrobotnych wnioskodawca przeniósł do Polski za pomocą transferu międzynarodowego i pobierał ten zasiłek od dnia 25 czerwca 2009r. do dnia 16 września 2009r. Zasiłek ten, został wypłacony w całości za cały należny okres w kwocie 10 534,49 zł dnia 25 listopada 2009r. W 2007r. wnioskodawca zainwestował swoje oszczędności i kupił w Polsce grunty rolne z myślą o ich sprzedaży w niedalekiej przyszłości. Ponadto w Polsce od 08 października 2007r. do 13 maja 2009r. wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą, jednakże od 01 listopada 2008r. do 13 maja 2009r. była ona zawieszona. Przychód z tytułu działalności gospodarczej za 2009r. był równy zero. Deklarację podatkową za 2009r. wnioskodawca złożył nie wykazując żadnego przychodu w Polsce (podatek był równy zero), jako adres zamieszkania wskazując adres w Polsce. Jednakże wnioskodawca ma wątpliwości odnośnie opodatkowania przychodu z zagranicy, który wykazał w informacji podatkowej za 2009r. w formularzu PIT/ZG. W Polsce też przebywała narzeczona wnioskodawcy. W lipcu 2009r. wnioskodawca ożenił się w Polsce i postanowił wraz z żoną zostać w kraju.W 2009r. wnioskodawca na terenie polski przebywał 168 dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jak w rozumieniu przepisów prawa podatkowego wnioskodawca powinien się rozliczyć w Polsce...

Zdaniem wnioskodawcy, nie powinien on uiszczać podatku od przychodu uzyskanego za granicą za 2009r. ponieważ jego centrum interesów życiowych znajdowało się w tym czasie w Irlandii, gdzie mieszkał nieprzerwanie od lipca 2006 roku i gdzie dokształca się zawodowo robiąc kurs prawa jazdy kategorii C i proces ten trwa nadal. W zeszłym roku wnioskodawca również leczył się w Irlandii, był hospitalizowany, wykonano mu zabieg operacyjny. Kontakt ze szpitalem i lekarzem prowadzącym trwa po dziś dzień. Poza tym w Irlandii mieszka brat wnioskodawcy z rodziną, którego wnioskodawca często odwiedza. Tam też w okresie od lipca 2006r. do grudnia 2009r. wnioskodawca był rezydentem podatkowym. Wnioskodawca uważa, że w 2009r. miał w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosowanie do art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z powyższych przepisów wynika, iż w pierwszej kolejności obowiązek podatkowy ustala się w oparciu o ustawę a następnie o umowy mające na celu rozgraniczenie obowiązku podatkowego nałożonego ustawodawstwami dwóch umawiających się państw, co wynika z ograniczającego i korygującego charakteru umów.

Zgodnie z art. 70 ust. 1 rozporządzenia 1408/71 z dnia 14 czerwca 1971r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych i ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie, z późn. zm. (Dz. Urz. WE L 149 z dnia 05 lipca 1971r.), właściwa instytucja państwa, w którym przyznano bezrobotnemu zasiłek transferowy (dalej jako państwo właściwe) zobowiązana jest do zwrotu kosztów tych świadczeń.

Stosownie do art. 70 ust. 2 rozporządzenia 1408/71, zwroty są ustalane

i dokonywane na podstawie udokumentowanych rzeczywistych wydatków lub w kwocie zryczałtowanej, na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 574/72 z dnia 21 marca 1972r. dotyczącego stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 (dalej: rozporządzenie 574/72).

W myśl art. 97 ust. 1 rozporządzenia 574/72, kwota wypłaconych świadczeń jest zwracana przez instytucję państwa właściwego na rzecz instytucji, która wypłaciła te świadczenia, w wysokości wynikającej z rozliczenia tej ostatniej instytucji. Oznacza to, że o formie zwrotu kosztów wypłaconego transferowanego zasiłku dla bezrobotnych (rzeczywiste wydatki lub kwota zryczałtowana) decyduje zawsze instytucja państwa, do którego udał się bezrobotny, tj. w tym przypadku instytucja polska. W praktyce polskich instytucji zawsze stosuje się rozliczenie w oparciu o rzeczywiste wydatki.

Zgodnie z art. 70 ust. 3 rozporządzenia 1408/71, państwa członkowskie mogą ustalić między sobą inne sposoby dokonywania zwrotów lub wypłat, lub też mogą zrezygnować z dokonywania jakichkolwiek zwrotów pomiędzy instytucjami podlegającymi ich kompetencji. Jednakże Polska nie zawarła tego rodzaju porozumienia z żadnym państwem członkowskim UE, EOG ani Szwajcarią. W związku z tym zwrot kosztów wypłaconych przez polskie instytucje zasiłków transferowych dla bezrobotnych następuje zawsze, zaś kwota tego zwrotu zawsze odpowiada kwocie rzeczywiście poniesionych przez Fundusz Pracy wydatków. Oznacza to, iż Fundusz Pracy występuje tu jedynie jako instytucja kredytująca świadczenia dla bezrobotnych wypłacane de facto na koszt innych państw. W związku z powyższym, wypłacany przez polski Urząd Pracy zasiłek transferowy dla bezrobotnych, zwracany następnie w rzeczywistej wysokości przez właściwą instytucję państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jest świadczeniem pochodzącym z tego drugiego państwa.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż do transferowego zasiłku dla bezrobotnych nie ma zastosowania art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący poboru zaliczek przez organy zatrudnienia, a co za tym idzie nie ma również zastosowania art. 39 ust. 1ww. ustawy, gdyż w przypadku omawianych wypłat polski Urząd Pracy nie pełni funkcji płatnika (nie mieści się zatem w zakresie art. 39 ust. 1 ustawy). W konsekwencji na Urzędzie Pracy nie spoczywa obowiązek sporządzania informacji PIT-11.

Natomiast obowiązek sporządzenia przez Urząd Pracy informacji PIT-8C zależy od tego, czy dany transferowy zasiłek dla bezrobotnych będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu, w świetle postanowień właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę z państwem członkowskim Unii Europejskiej, z którego zasiłek pochodzi.

Jeżeli z treści właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania będzie wynikało prawo do opodatkowania w Polsce dochodu z tytułu transferowego zasiłku dla bezrobotnych, w związku z obowiązkami podatkowymi uregulowanymi w ustawie, to Powiatowy Urząd Pracy będzie zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, o wysokości wypłaconych dochodów, zgodnie z art. 42a ustawy.

Jeżeli natomiast zgodnie z postanowieniami właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochód ten będzie wyłączony z opodatkowania w Polsce, to należy przyjąć, iż na polskim Urzędzie Pracy nie będzie spoczywał obowiązek wystawienia informacjiPIT-8C.

Stosownie do art. 4 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995r. (Dz. U. z dnia 13 marca 1996r. Nr 29, poz. 129) w rozumieniu niniejszej umowy określenie ?osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie? oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, pobytu, siedzibę, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. umowy, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Jak z wyżej powołanych przepisów umowy polsko-irlandzkiej o unikaniu podwójnego opodatkowania wynika, dochody osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce, zatem dochód z tytułu transferowego zasiłku dla bezrobotnych, również podlega opodatkowaniu w Polsce. Skoro tak, to Powiatowy Urząd Pracy, wypłacający zasiłek transferowy z Irlandii jest zobowiązany (zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) do sporządzania informacji PIT-8C o wysokości wypłaconych dochodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca od 01 stycznia 2009r. przebywał w Republice Irlandii na zasiłku dla bezrobotnych. Wnioskodawca od lipca 2006r. do dnia powrotu do Polski był rezydentem podatkowym Republiki Irlandii. Wracając do Polski wnioskodawca jednocześnie przeniósł, za pomocą transferu, irlandzki zasiłek dla bezrobotnych. Należny zasiłek za okres od dnia 25 czerwca 2009r. do dnia 16 września 2009r. został wypłacony w kwocie 10 534,49 zł przez Urząd Pracy w Polsce dnia 25 listopada 2009r. Przychód z tytułu działalności gospodarczej w Polsce za 2009r. był równy zero. Deklarację podatkową za 2009r. wnioskodawca złożył nie wykazując żadnego przychodu w Polsce, jako adres zamieszkania wskazując adres w Polsce. Przychody z zagranicy, wnioskodawca wykazał w informacji podatkowej PIT/ZG.

Zatem jeżeli w istocie w 2009r. do dnia powrotu do Polski wnioskodawca miał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Irlandii, to za ten okres podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Tym samym dochody uzyskane w powyższym okresie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Wobec tego wnioskodawca nie jest zobowiązany do uwzględnienia w zeznaniu podatkowym za 2009r. składanym w Polsce dochodów wypłaconych do dnia 25 czerwca 2009r. w Irlandii z tytułu zasiłków dla bezrobotnych i nie należy ich wykazywać w żadnej pozycji w PIT-36.

Natomiast od dnia przyjazdu do Polski tj od dnia 25 czerwca 2009r. wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Z treści wniosku i uzupełnienia wynika bowiem, że z tym dniem wnioskodawca przeniósł centrum interesów życiowych do Polski.

Skoro zgodnie z treścią cyt. art. 22 ust. 1 ww. umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, od dnia przyjazdu do Polski dochody wnioskodawcy, bez względu na to, skąd są one osiągane, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, to w zeznaniu podatkowym za 2009r. wnioskodawca winien był wykazać dochód z tytułu zasiłku transferowanego w kwocie 10 534,49 zł (PIT-36 część D poz. 79), od którego należy obliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych tj. wg obowiązującej w 2009r. skali podatkowej.

Ponieważ, jak wynika z treści wniosku, wnioskodawca nie wykazał w zeznaniu rocznym za 2009r. dochodu z zasiłku transferowego, to powinien złożyć korektę zeznania rocznego w której uwzględni powyższy dochód.

W odniesieniu do informacji, że wnioskodawca wykazał przychody z zagranicy osiągnięte w 2009r. w informacji podatkowej PIT/ZG należy zauważyć, że skoro wnioskodawca do 25 czerwca w 2009r. był - jak wskazał - rezydentem podatkowym Irlandii, to dochodów osiągniętych w tym okresie w tym kraju nie trzeba wykazywać w informacji podatkowej PIT/ZG, podobnie jak i zasiłku transferowego wypłaconego w Polsce. Zatem nie należy wypełniać tego załącznika.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika